Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72132] J. Saabyes Forlag?

Gjest Oddbjørn Johannessen

Recommended Posts

Et spørsmål litt utenfor det genealogiske: Er det noen som kjenner nærmere til J. Saabyes Forlag?Hallvard Tveiten gav ut sine tre bind med gards- og slektshistorie for Vegårshei (A-A) på dette forlaget i 1960- og 1970-årene. Utover det har jeg ikke funnet andre utgivelser på J. Saabyes Forlag enn Tveitens egne voluminøse diktsamlinger, samt en biografi om Tveiten som utkom i 1971. Forfatteren var en viss 'Ottar Kvisler'. Otto Sverdrup Engelschiøn hevdet i en disputt med Tveiten i Agderposten i 1967 at 'Ottar Kvisler' antakelig var et psevdonym for Hallvard Tveiten selv!

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/157481-72132-j-saabyes-forlag/
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Slo opp Agderposten på nett, men neppe sentralt svar på ditt spørsmål: Agderposten for femti år siden 12/1/2008: J. Saabyes forlag i Oslo. Der Hallvard Tveiten også gav ut et fire binds verk som het 'Folk og sjel'. (Dvs fra 1958)Agderposten 28/11/1968: omtale av Tveitens gjendiktning av skaldekvad - utg på J. Saabyes forlagAgderposten 30/10/1965: Tvilende anmeldelse av Tveitens diktsamling 'Kjærleik og kjærlighet ....'I Agderposten 4/5/1965 annonseres det for Tveitens Vegårsheibok, og da med forlagsnavn 'Saabyes forlag'.- Jarl -

Ja, jeg har også sett det - og i markedsføringen (jf. Agderpostens arkiv) er forlaget plassert i Oslo. Jeg lurer likevel på om J. Saabye også kan ha vært et psevdonym for Hallvard Tveiten - og at han m.a.o. publiserte bøkene sine på eget forlag. Han var nemlig en kløpper i egenreklame!

Jeg 'googlet' nettopp fram denne referansen:HUBBARD, ELBERT: Et budskap til Garcia. Oslo U.å.. (Jacob Saabye & Co. Forlag) 4to. 15 s. Orig. omsl. Bokmål. Legg bok nummer 621 til ditt utvalg · Se bilde ... www.wangsmo.com/.../katalogliste.asp?...Wangsmos antikvariat oppgir altså Jacob Saabye & Co Forlag som ugiver her - men uten utgivelsesår. Et par biblioteker som har boken (men uten forlagsreferanse) oppgir 1950 som utgivelsesår.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.