Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72257] Oldervika i Rødøy

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Hei Trond (7): Ordningen med handelsprivelegier var forlengst opphevet i 1907. Efter at ordningen med handelsprivilegier ble opphevet dukket det opp handelsmenn på nesten annethvert nes, sikkert også i Oldervik. Jeg oppfattet spørsmålet i (1)som om noen hadde hatt handlesprivelegium i Oldervik.

Gjest Trond Aakvik

Til (8): Det er vel ikke på denne tiden snakk om privilegium, men handelsbrev. Når forutsetningene for dette var i orden, kunne en så søke om bevilling til å drive handel. Fra ”Lov om handelsnæring” av 16de juli 1907 om ”Kjøbmandshandel” står det å lese:§ 2. Næringsbrev paa kjøbmandshandel (handelsbrev) meddeles fuldmyndige indvaanere af riget efter skriftlig søknad. Denne skal være ledsaget af: - enten: Vidnesbyrd om, at ansøgeren i mindst 3 aar - indenlands eller udenlands - har været fuldmægtig, handelsreisende, handelsbetjent eller kontorist ved nogen af de forretninger, som er nævnt i § 1, eller ved en industriel virksomhed, eller at han i samme tidsrum har været farmaceut ved indenlandsk apotek ; eller: Afgangsvidnesbyrd fra en skole med bogholderi som fag; skolen maa være godkjendt dertil af vedkommende departement; eller: Vidnesbyrd fra to troværdige personer, som i mindst fem aar har drevet og fremdeles driver nogen af de forretninger, som er nævnt i § 1, eller nogen industriel virksomhed, om at han har fornøden kyndighed i handelsbogholderi (jfr. § 11). Dette vidnesbvrd skal være udfærdiget efter forskrift, fastsat af vedkommende departement. Med indvaanere af riget menes i denne lov enhver, som har opholdt sig ilandet uafbrudt i mindt 1 aar og fremdeles er bosat her.Jeg trodde ikke hvem som helst på annen hvert nes kunne starte opp handel. Eller har jeg misforstått noe?Mvh Trond Aakvik

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.