Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72285] Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Recommended Posts

Gjest Lasse vråle

Hei Carsten stor oppgave du har tatt på deg. Min bestefar var født i Drammen i 1882 Johannes Johansen og ble lokmotivfører i Drammensområdet. Har du noe på han eller er han 3 år for tidlig født? Hva er grunnlaget ditt? Vennlig hilsen Lasse Vråle

Gjest Kjell Hamberg

Takk for muligheten, Carsten!Hvis du finner opplysninger om Julius Olaussen, f.1856 i Drammen. Han etablerte seg som NSB-ansatt i Larvik aalerede før 1900 - først som formann, men det er mulig at han avanserte. Ble ahn stasjonsmester, mon tro? Var i live i 1924.Hilsen Kjell Hamberg

Gjest Tor Rustad

For en flott kilde du har - og for et tilbud! Det jeg leter etter bør du likevel 'ta lett på' - ettersom tråden er tynn: Jeg har møtt veggen i forsøkene på å spore denne familien fra FT 1900 videre LenkeDen mest akuelle å fortsette med her er Karl Johannesen, f. 1884 i Moss. 'Pudser ved jernbanen'(Kornsjø?) i 1900. Ettersom faren Ole Johannesen (f 1848) var ved jernbanen er det nærliggende å tro at Karl også fortsatte der i voksen alder.Hilsen, Tor

Gjest Carsten Schanche

RolfPersonalet ved verkstedene i Oslo distrikt, verkstedarbeidere:Arne Kristiansen. Verkstedarbeider I. f.27-6-15 I Oslo. Gm. Ruth Nygård, f. i Tune. Barn: Per Erik. Beg. som v.arb. 1947, ans. kl.I 1952. Yrkesskole, flere kurs ved Statens Teknolog. Inst. Nestform. i gr. Deltatt i fagforen. kurs 1951-52. Har vært medlem av skolestyret og trafikkutv. i Nittedal. Hobby: Fiske og frilutsliv. Sønnen er elektr.lærl., en onkel er snekker, fetterene Arne og Sverre Kristiansen og Trygve Eriksen er henh.vis vg.repr., v.arb. og st.betj.Trygve Kristiansen. Verkstedarbeider I. F. 28-2-98 i Åsnes. Gm. Anna Sofie Nygård, f.1905 i Tune. Barn: Marit Solveig, Tor Borger og Øistein Trygve. Beg. som ekstramann 1916, snekker (sesong) 1926, midl.ans. 1940, ans. kl.I 1943. Tidl. tj.gj. i Drammen distr. Byggmesterlære. Hobby: Sang (medl. av sangkor), fiske, lesning og reliøse interesser. Faren Thv. Christiansen var anl.form., broren Kristian er pensj. linjearb.

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Jeg trenger hjelp til å finne familien Randen.Faren Gunder var jernbanearbeider og sønnen Petrus var telegrafist ved jernbanen. Mulig at flere i familien jobbet ved jernbanen også.De er ikke født i den tidsperioden du nevner, men jeg prøver allikevel.Her kommer litt opplysninger:Jernbanearbeider Gunder Martinsen Randen f.2-8-1854 fra Lesja og Anna Cathrina Persdotter f.4-6-1843 Ärtemark i Dalsland, Sverige fikk barna:1.Petrus Severin født 30-3-1877 i Tistedalen, Halden2.Aksel Marenius f.22-4-1879 i Tistedalen, Halden3.Martin Georg er f.19-11-1882 på Fagerholdt i Ski. Foreldrene bodde på Mikkelhytten, men gården forandret navn til Ryen.4. Amalie Karoline f.7-7-1886 i Rakkestad De bodde på Nedre Sørby i Rakkestad. Her er Gunders yrke Skinnelegger.Gunder, Anna Cathrina og de 2 yngste barna bor på Grønland matr.612 i Drammen i 1900.Sønnen Petrus Severin er i 1900 telegrafist ved jernbanen og bosatt med sin familie i Rygge. Han er gift med Karoline Olsen f. 1881 fra Moss. Familien er bosatt på Grønnbakke.Barn: Georg Arthur f.25-02-1900 døpt 15-4-1900 i RyggeIngeborgRagnvald PetrusOm du finner noen spor etter Randen så hadde det vært flott.Hilsen Kerstin Thorsen.

Gjest Kerstin Thorsen

Petrus Severin bodde i Rygge. Muligens kan det være noen Randen i Moss området. En mulighet kan være at han ble telegrafist til sjøs i steden for jernbanen,hans bror Aksel var jo sjømann iflg. 1900-tellingen.Takk for at du så etter, jeg må nok lete videre andre steder.

Gjest Carsten Schanche

ErlingStasjonsmestrene, Stavanger distrikt: Rasmus Bergsaker, pensj.stasjonsmester. Født 20-12-87 i Stavanger. Gm. Gunhild Berntsen, f.16-10-92 i Egersund. Barn: Thomas og Agnes.Beg. som ekstrabud 1903, st.bud 1905, st.betj. 1906, telegr.kyndig st.betj. 1911. Avskjed etter eget ønske 1917. Tj.gjenopptatt 1917, st.mester s.å. Pensj. 1952. Jernbaneskole 1909.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.