Gå til innhold
Arkivverket

[#72497] Ole Romslo, f. 20.11.1891 i Haus, Hordaland, død i Frankrike?

Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Fra USA har jeg blitt spurt om å legge inn spørsmål om hvor Ole Olsen Romslo er gravlagt. I folketellingen 1900 for Haus herred, Hordaland, bor han på garden Nedre Romslo sammen med foreldrene, Ole Larsen og Kari Markusdtr. og søsken. Ankom Quebec 8.5.1908. Var hos Ed. Eklo i Mobridge, SD før han gikk inn i militæret. Ole skal ha deltatt i U. S. 167th Infantery i Frankrike hvor han ble drept. Finnes det opplysninger om hvor de som falt i Frankrike er gravlagt, Frankrike eller eventuelt i Norge? Mvh. hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

Hallo Ole P.Ole Romslo ble først begravet i Frankrike, men etter ønske fra foreldrene ble liket tatt opp igjen og flyttet til Takvam hvor det ble begravet pånytt. Representanter fra amerikanske myndigheter skal ha følgt båren og deltatt i begravelsen.Ole er min morfars bror, så jeg har noe info om han. Kjenner du til detaljer fra oppholdet hans i USA, eller kan du sette meg i kontakt med dine kjenninger i USA?Min epost er rsjurse alfakrøll online punktum noMvh Roald Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Roald. Jeg prøvde å finne igjen mailen med spørsmålet om Ole Romslo, men jeg må ha slettet den. Så vidt jeg husker, var den som spurte etterkommer av Edin J. Eklo, f. ca. 1884 i Norge, utv. 1886. Det er flere Eklo folk som var farmere i Walworth Co., SD i 1920 tellingen, alle har utv. 1886. Ole levde sammen med denne familien før han vervet seg. Her er en link til hans registrerings kort: Lenke Jeg mener vedkommende var interessert på grunn av at familien haddde hørt at Ole var falt i Frankrike. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.