Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole P. Gamme

[#72497] Ole Romslo, f. 20.11.1891 i Haus, Hordaland, død i Frankrike?

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Fra USA har jeg blitt spurt om å legge inn spørsmål om hvor Ole Olsen Romslo er gravlagt. I folketellingen 1900 for Haus herred, Hordaland, bor han på garden Nedre Romslo sammen med foreldrene, Ole Larsen og Kari Markusdtr. og søsken. Ankom Quebec 8.5.1908. Var hos Ed. Eklo i Mobridge, SD før han gikk inn i militæret. Ole skal ha deltatt i U. S. 167th Infantery i Frankrike hvor han ble drept. Finnes det opplysninger om hvor de som falt i Frankrike er gravlagt, Frankrike eller eventuelt i Norge? Mvh. hilsen Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne J  Engmo

Fant denne i 'Gravminner i Norge'.Kan det være han du spør etter :Lenke mulig du må dobbelklikke for å få fram minnesteinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole P. Gamme

Tusen takk, Anne. Jeg tenkte ikke på at jeg kunne søke i Gravminner på Dis. Antar at teksten betyr at Ole Romslo ikke er gravlagt i Arna, men at dette er en minnestein? Det var mange falne som ikke ble identifisert i slagene ved Marne i 1918, se http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/am.php Mvh. Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

Hallo Ole P.Ole Romslo ble først begravet i Frankrike, men etter ønske fra foreldrene ble liket tatt opp igjen og flyttet til Takvam hvor det ble begravet pånytt. Representanter fra amerikanske myndigheter skal ha følgt båren og deltatt i begravelsen.Ole er min morfars bror, så jeg har noe info om han. Kjenner du til detaljer fra oppholdet hans i USA, eller kan du sette meg i kontakt med dine kjenninger i USA?Min epost er rsjurse alfakrøll online punktum noMvh Roald Sjursen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

Her er et bilde av Ole Kristoffer Larsson Romslo

bilete9139.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole P. Gamme

Hei Roald. Jeg prøvde å finne igjen mailen med spørsmålet om Ole Romslo, men jeg må ha slettet den. Så vidt jeg husker, var den som spurte etterkommer av Edin J. Eklo, f. ca. 1884 i Norge, utv. 1886. Det er flere Eklo folk som var farmere i Walworth Co., SD i 1920 tellingen, alle har utv. 1886. Ole levde sammen med denne familien før han vervet seg. Her er en link til hans registrerings kort: Lenke Jeg mener vedkommende var interessert på grunn av at familien haddde hørt at Ole var falt i Frankrike. Mvh. Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.