Gå til innhold
Arkivverket

[#72551] Leiermaal

Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Erfaringsmessig var de ganske flinke. Leirmål var 'fy', og var forbudt. Det medførte strenge straffer, særlig for damene. De måtte i tillegg i mange tilfeller føde et uekte barn. Og det var en meget vanskelig situasjon å komme i.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Kirken var meget betydningsfull og hadde en sterk posisjon. Man kunne rett og slett bli bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Prestene fikk vel prosenter av bøtene,og derfor nidkjære? Der var også straff for å få barn før 9 måneder etter ekteskapingåelse. Men en mann fra Lund i Rogaland sa i retten 'Det var vanlig at unge kvinner ikke gikk så lenge'. Dette fant retten trolig.Kansje av egen efaring ? Ekteparet ble frikjent. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tore (1): Det kan vi vanskeleg vite, sidan vi berre veit om dei som er innrapporterte og ikkje dei andre.Elles er eg litt uviss på kvar skilja i denne tråden går mellom kunnskap og fordomar....Lisbeth (2): '...og særlig for damene....'. Mannen betalte dobbelt så stor bot som kvinna.Lisbeth (4): 'bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks'. Det var nytt for meg, men du har kanskje ei tilvising?Sigbjørn (6): Leiermål var regulert i straffe-bolken, ikkje kyrkje-delen, av lova. [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html Prestane hadde ikkje noko med utskriving eller innkrevjing av bøter å gjere. Dersom det vart sak, skal ein kunne finne det att i tingbøker og futerekneskap. Om sorenskrivar, fut eller lensmann hadde prosentar, er eg litt usikker på.Tore (5): 'uekte' og 'hor' var regulert i arve-bolken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.