Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Hvor pliktoppfyllende var prestene til å innrapportere leiermaal?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lisbeth Akerholt Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Erfaringsmessig var de ganske flinke. Leirmål var 'fy', og var forbudt. Det medførte strenge straffer, særlig for damene. De måtte i tillegg i mange tilfeller føde et uekte barn. Og det var en meget vanskelig situasjon å komme i.Lisbeth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Så det og tjustarte på de ækteskapelige fornøyelser kunne føre til straff?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lisbeth Akerholt Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Kirken var meget betydningsfull og hadde en sterk posisjon. Man kunne rett og slett bli bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks.Lisbeth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Men når ble det kalt 'Hor' eller 'halvt hor'?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Prestene fikk vel prosenter av bøtene,og derfor nidkjære? Der var også straff for å få barn før 9 måneder etter ekteskapingåelse. Men en mann fra Lund i Rogaland sa i retten 'Det var vanlig at unge kvinner ikke gikk så lenge'. Dette fant retten trolig.Kansje av egen efaring ? Ekteparet ble frikjent. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge Bjerkevoll Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Et søk med ordet leiermål vil gi mange svar, eksempel:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66547&sok=leiermål&nr=1&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Så det handlet om inntekter til det offentlige?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Nytt søk Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ivar S. Ertesvåg Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Tore (1): Det kan vi vanskeleg vite, sidan vi berre veit om dei som er innrapporterte og ikkje dei andre.Elles er eg litt uviss på kvar skilja i denne tråden går mellom kunnskap og fordomar....Lisbeth (2): '...og særlig for damene....'. Mannen betalte dobbelt så stor bot som kvinna.Lisbeth (4): 'bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks'. Det var nytt for meg, men du har kanskje ei tilvising?Sigbjørn (6): Leiermål var regulert i straffe-bolken, ikkje kyrkje-delen, av lova. [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html Prestane hadde ikkje noko med utskriving eller innkrevjing av bøter å gjere. Dersom det vart sak, skal ein kunne finne det att i tingbøker og futerekneskap. Om sorenskrivar, fut eller lensmann hadde prosentar, er eg litt usikker på.Tore (5): 'uekte' og 'hor' var regulert i arve-bolken, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hansen Skrevet September 26, 2009 Del Skrevet September 26, 2009 Så vi finner det som er innrapportert igjen i Tingbøker, da fikk jeg svar på det jeg hadde en mistanke om. Takk skal dere ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts