Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72569] Tydehjelp: Født i Moss? Anne M Hansdtr, gift m/Qvamme, Alta. Fadder: Mad.Gade

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Trenger hjelp til å tyde innførselen. Det er mange Anne Marie Hansdattere som blir født den aktuelle tidsperioden, og ei blir konfirmert i 1777, 16 år gammel. Jeg ser at det i Moss er sammenfallende navn som i Alta med Holmgren og Gade, som jo ikke er helt vanlige navn. Denne hang jeg meg opp i fordi jeg tror det er innført som fadder: Mad. Gade. En annen ting jeg finner interessant er at det ser ut til at ei av fadderne heter Erlandsen, som er et navn i Qvammeslekta.Nr. 3 Side 1 Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1761, side 44-45. Lenke

Gjest Gry Axelsen

Det ble konfirmert ei Anne Marie Hansdatter i Moss, 1777, 16 år gammel. Men det vrimler av Anne Marier, men resten av innførslene på hver dåp greier ikke jeg å lese, så hvem som er hvem, og å tolke farens navn er greskt for meg.

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Når det gjelder den etterspurte dåpsinnføringen (6te august 1761):Peder Larsen Odderød og Dorte Maria Arnesdatters datter Anne Maria døbt; Faddre. Peder Kallums hustrue, Magrethe Erlandsdr Gade, Johan Nadelstejn, Engelbret Heeg og Lars Greve guldsmedGade-navnet her er fra gården Gate i Rygge. En tidligere Erland Christoffersen vokste opp på Gate som fostersønn og ble senere borger i Moss, da med navnet Gate. Navnet har blitt skrevet Gate og Gade om hverandre og blitt benyttet som familienavn av noen av Erlands etterkommere.Terje Pettersen-Dahl

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.