Gå til innhold
Arkivverket

[#72701] Oppland, Heidal, Anne Olsdatter født i 1801.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Kai; jeg kan ikke se at Ole Olsen og Imbjør Hansdtr. fikk noen sønn Ole døpt i 1765. De eneste Ole'ne jeg finner dette året som døpte en sønn Ole, var Ole Nordre Faukstad (21. april) og Ole Slette (2. juni).Kan du gi meg dåpsdatoen til Ole Olsen Sveen f. 1765?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hva med den Ole Olsen 36 tjener på Bjølstad HVIS vi vi skal lete deromkring ? Ole Olsen på Slette var etter det jeg kan se, gift gaardmand. Nei, jeg holder nok helt med deg, Aud om fødselsår 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Skal prøve å fremskaffe de etterlyste data. Anders, Erland Olsen f.1779 er en av mine forfedre. Ved å lete utenfor 1765 finner jeg en OO konf.1781 14 år.Under f/dpt 1767 finnes en Ole med far Ole. Greier ikke å tyde den øvrige skriften. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ved å søke på familysearch så finner jeg en Ole Olsen, med far Ole Sveen, døpt 20.12.1772, men greide ikke å finne den i kirkeboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Er enig med Aud om at Ole Olsen og Marit Johnsd. gift 1800 må vera foreldre til Anne Olsd. f. 1801. Ole Olsen Sveen og Imbjør Andersd. fekk ein uekte son Ole i 1761, Heidal. Ole Sveens b. Marit vart f. 1765, Heidal. I 1770-80-åra var det og ein Ole Sveen i Sjårdalen som fekk barn.Det meiner eg var Ole Erlandsen Kjøldløkken gift 1766 med Barbro Knudsd. Holbøsveen. I ( i Kjøldløkken 1900.) Eg har prøvd å sortere barna etter kvar fadderane var frå:Ole Sveens barn Ole dpt. 4.adv.1772, Heidal ' ' ' Anne f. 1774 Heidal ' ' ' Hans f. 1776 Heidal ' ' ' Kari f. 1779 Heidal ' ' ' Knud f. 1782 Heidal ' ' ' Svend f. 1787 Heidal Ole Erlandsens barn Mari f. 1767, Sjårdalen. Ole Sveens barn Anne f. 1770, Sjårdalen ' ' ' Knud f. 1774, Sjårdalen ' ' ' Erland f. 1779, Sjårdalen ' ' ' Iver f. 1789. SjårdalenSigri Hansd. er kanskje frå Endrestad på Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Er enig med Aud om at Ole Olsen og Marit Johnsd. gift 1800 må vera foreldre til Anne Olsd. f. 1801. Ole Olsen Sveen og Imbjør Andersd. fekk ein uekte son Ole i 1761, Heidal. Ole Sveens b. Marit vart f. 1765, Heidal. I 1770-80-åra var det og ein Ole Sveen i Sjårdalen som fekk barn.Det meiner eg var Ole Erlandsen Kjøldløkken gift 1766 med Barbro Knudsd. Holbøsveen. I ( i Kjøldløkken 1900.) Eg har prøvd å sortere barna etter kvar fadderane var frå:Ole Sveens barn Ole dpt. 4.adv.1772, Heidal ' ' ' Anne f. 1774 ' ' ' ' Hans f. 1776 ' ' ' ' Kari f. 1779 ' ' ' ' Knud f. 1782 ' ' ' ' Svend f. 1787 ' Ole Erlandsens barn Mari f. 1767, Sjårdalen. Ole Sveens barn Anne f. 1770, ' ' ' ' Knud f. 1774, ' ' ' ' Erland f. 1779, ' ' ' ' Iver f. 1789.Sigri Hansd. er kanskje frå Endrestad på Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Gunvor, Er det Kjeldløkken som ligger på solsida, Lalm ? Når det gjelder FT 1801 er heile Sjårdalen rekna med til Heidal. Var det over noen lang tidsperiode ? Jeg ser jo at Ole Erlandsen bodde i Sjårdalen, der han hørte hjemme. Her må en jo holde tungen rett i munnen, da det er 1 Sve i Heidal, 2 i Sjårdalen og 1 ved Vågåmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ole Olsen f 1737 g 1. 1765 m Imbjør Hansdtr. barn 1: født u/æ 3/8 1761 Ole Olsen foreldre Ole Olsen Sveen/IMBJØR ANDERSDATTER. Har presten skrevet feil ved vigsel evnt ved barnets dåp. Kirkeboka bekrefter at Ole Olsen ble gm IMBJØR HANSD i 1765 - så er nevnte Ole O i 1761 med en annen mor enn den han giftet seg med? Når Ole Olsen ble døpt i 1761, var det en Stener Ryen som fadder - samme Stener Ryen er forlover/kausjonist ved Ole Olsens vigsel i 1765? Ved en annen dåp, Jon Nielsen Bilbeneie dpt. 18/1 1756 er fadderene: Anders Ekre, Stener Ryen qv., Ole Sveen. Kan Imbjør Andersdtr være fra Ekre, og hvilken forbindelse kan det være mellom Ekre, Ryen og Ryeneie (Sveen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Kjøldløkken ligg på solsida ved Snerle og var husmannsbruk under ein av Snerle-gardane. Når det gjeld Imbjør Andersd. og Imbjør Hansd.så veit eg ikkje om presten har skrivi feil, eller det var to forskjellige. Det døyr ei Imbjør Hansd. i juli 1767, 28 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.