Gå til innhold
Arkivverket

[#72733] Fusa: Hans Hansen Gjøn (1711 - † 1790 ) og Anne Engelsdtr Mehus (1716-)

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

(350)Konen til Torkel Paulsson Kilen, Anna Nilsdtr. Tveit skal være født 1774.Her er en Anna med foreldre Nils Johannesson Nordtveit og Ingeborg Bergesdtr. Venstre side LenkeSe innl. 349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Noe er det som ikke stemmer.Når Christian Nilsen Tveit blir konfirmert er der en samme dag, Anders Nilsen Nordtveit.Har ikke funnet dåpen til Anders, men Christians dåp viser helt riktig at foreldrene var Nils Olsen Tveit og Ingeborg Christiansdatter LenkeEr det noen som har bygdeboken og som kan se hva som står om disse to Nilsene på Tveit og Nordtveit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Nilsdatter Tveit; det blir vel da henne som var 18 år i 1789. Altså av den yngste søskenflokken, med mor Bergesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Og da Torkel Paulsen og Anna Nilsdtr Fikk en sønn Paul i 1803 var det en Berge Nilsen Tvedt blant fadderne, så det er nok riktig Anna i # 351Nå spørs det om dette paret hadde en sønn Anders i riktig alder da. Men jeg undres fremdeles på hvor navnet Dordi kom fra. Alderen passer jo og på den Anders Nilsen med Dordi som mor!Guro Jonsdtr Rennesvik har vi her i 1801: Lenke Der ser jeg ingen forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Nils Olsen Nordtvet/Tveit og Ingeborg Christiansdatter. 6 barn, bla. Christian f. 1757, ingen Anders. Nils Johannesson Nordtveit/Tveit og Ingeborg Bergesdtr. 6 barn, bla Anna Kilen f.1774 g. Torkel Paulson Kilen. ingen Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da Margrethe og Anders Nilsen giftet seg var Nils Tvet og Torbjørn Ørjansen Hatletvet forlovere.Denne Nils Tvet kan det jo være interessant å se nærmere på.Nils Hansen Tvetnes og Dordi Andersdtr fikk og en sønn Nils i 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Foreldrene til Christian Nilsen Tveit, Nils Olsen og Ingebrog Christiansdatter, giftet seg i 1751. Christian ble født i 1757. Christian Nilsen Tveit og en Anders Nilsen Nordtveit ble konfirmert samme dag.I 1789 nevnes Christian Nilsen 34 og Anders Nilsen 32 etter hverandre.I 1801 bor Christian Nilsen 44 og Anders Nilsen 41 på hvert sitt bruk på Tveit, begge ugifte tjenestefolk.Den Nils Tveit som var forlover til Anders i 1816 har jeg tidligere foreslått var Nils Størksen Tveit, 19 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

358)Ja, ikke vet jeg, Arnfrid, men jeg er nå litt opphengt i navnet Dordi. Jeg og tenker nok at det er han som er i tjeneste på Tveit i 1801 selv om alderen ikke akkurat passer med 60 i 1816, men det har vi sett før. Men han trenger jo slett ikke være født på Tveit i og med at han er i arbeide der, det har vi sett mange ganger før (som du selv sier over i # 327).I 1789 sier du at Anders Nilsen Nordtveit er 32 år, det passer akkurat med han som jeg foreslo f 1757, jeg fant ingen Anders Nilsen født det året.Jeg tror det blir vanskelig å finne et fullstendig bevis om han er den ene eller den andre, den nærmeste 60 i 1816 er trots alt Anders Nilsen sønn til Nils og Dordi. Men det er ikke skifter etter dem og selv om det var så ville han vel ikke ha vært gift enda for det ser ut for at de begge var døde før 1801.Jeg tror det at vi får konkludere med at det ikke er sikre foreldre om du skulle velge den ene eller den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nils Engelsen Gjøen konfirmert 18 år gammel i 1796 (n° 15 venstre side) 'dreng af Samnanger': Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 13 (1783-1810), Konfirmerte 1796, side 22-23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11624&idx_id=11624&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

361) Det passer jo og utmerket med hans alder i 1801, dvs vi må lete etter en Nils Engelsen f i Samnanger ca 1777/78/79Jeg har studert bygdeboka litt, men det vrimler jo av engler her! Da vil det si at hans mor muligens var en Marta / Marite.Men det stemmer ikke helt med dødsalderen da, der står han jo 51 år gammel. Men ved dødsfall har vi allerede sett store avvik.Dertil ser vi at det er en Engel Nilsen som dør 5 dager etterpå, rett under han det er nok deres sønn og for bosted er det samme: LenkeDa var med andre ord hans far oppkalt og derfor tror jeg at hans mor og ble oppkalt.I alletilfeller, har jeg nå koblet han fra foreldra som vi hadde satt opp. Jeg synest det er logisk at det er han som er på Gjøen og blir konfirmert derfra.Mulig at sjeleregisteret 1791 kan være til hjelp og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Nicklas på Håvik, 12 år, i 1791, men jeg har ikke peiling på om det kan være han. Vi får vel se hvilke Nils vi har i 1801...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

364, vi vet jo hvem Nils Engelsen var i 1801, da var han gift med Bolette Jakobsdtr. Det ser vi etter skiftet der han har en sønn Jakob. Her på Eikeland i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011243&gardpostnr=202&personpostnr=3219#nedre>LenkeGift med Bodille Jakobsdtr i 1797: LenkeSkifte: Astrid Gangdal, SAB, 8.10.2009 08:37 (2) 22 mars 1827. Enken Ingeborg Kaaresdatter (Det skal nok være en H og ikke en K!). Barna: Jacob Nielsen 22 1/2 aar, Jan Nielsen 7 aar, Hans Nielsen 3 aar og Martha Nielsdatter 6 aar.Det er og skifte etter hans første kone Lenke men har ikke fått svar på det enda. Dette for å være på den helt sikre siden.334) Her hadde jo Kjell-Arne lagt inn deres sønn EngelDet vil jo da vise om Engel er hennes eller Ingeborgs sønn.Undrer meg ellers over hvorfor ingen har kommentert Ingeborg Haaversdtrs datter Ingeborg som står konfirmert som 'ue'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

365) Enetse jeg har skrevet i manus vedr datteren Ingeborg er:1.2.2.2.1.9.2. Ingeborg 1786 - 1831 (hendelsene kildebelagt) bm 1) Jan. Barn: Ingeborg. gm 2) Nils Engelsen. Barn: Jan, Marta og Hans. gm 3) Jan Olsen. Barn: Nils, Ole og Anne.Bosted: Teiogland.så har jeg lagt inn de to skifeten fra 1827 etter Nils og 1831 etter Ingeborg.Ellers har jeg latt ting stå åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

366) Synd vi ikke finner denne Ingeborg i 1865, hun burde da være ca 48 år og det er absolutt ingen som passer. Finner heller ingen andre steder ved globalsøk, så hun må ha dødd mellom 1831 og 1865.Og så har vi Engel Nilsen som ble f ca 1815 og døde 5 dager etter faren, men det får vi se siden om han er sønn til Botille eller Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Tilbake til Nils Engelsens opprinnelse (365)Jeg har sjekket i skifter fra Samnnager som jeg har og de fra bygdeboka og også Engler som gifter seg i Samnanger. Den eneste jeg ikke har noe om er Engel Torbjørnsen Houe (f. 1744 på Hauge i Strandvik) som gifter seg med Marita Øvensdtr Kulild i 1774. I 1801 er han gift opp igjen og bor på Jarland: Lenke I bygdeboka står han bare med disse to barna fra 1. ekteskap, men vi har jo sett at mange er blitt glemt her. Det er ikke skifte etter han og heller ikke finner jeg etter den 1. kona.Jeg kan jo ha oversett noen selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs om vi kommer noe lenger mht å finnes sikre beviser for hvem Nils Engelsen gm 1.2.2.2.1.9.2. Ingeborg og Anders Nilsen gm 1.2.2.2.1.9.4. Margrete var. Det er dessuten flere andre uskire data mht til disse to jentesnes familier.Vi har heller ikke funnet 1.2.2.2.1.9.3. Jan etter konfirmasjonen.Skal vi istedet nå gjøre ferdig 1.2.2.2.1.9.7. Hans 1800-1857 gm Brita Nilsdtr Svendsdal 1797-? gift 8.6.1834. Bosted: Orra.Barn: Nils 1839-?Hans f og d år, Britas f år, vielse, samt Nils f år er kildebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er ihvertfall skiftet etter Nils Engelsen som viser at den Engel som døde må være Ingeborgs:Astrid Gangdal, SAB, 16.10.2009 08:56 (2)'10 mai 1814. Enkemann Niels Engelsen og sønnen Jacob Nielsen er nevnt i dette skiftet.'Jeg skal fortsette å lete i kirkeboka, har ikke sluttet av 1777 enda, for nå skriver jeg ned det jeg finner om personer jeg har i min data. Finner jo og barn jeg ikke hadde fra før.Men vi kan jo gjøre ferdig nestemann og komme tilbake igjen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

1.2.2.2.1.9.7. Hans 1800-1857 gm Brita Nilsdtr Svendsdal 1797Sønnen Nils f. 1839 g. 1880 nr. 1 Lenke på Askøy med Helene Johannesdtr. Rakneberg, ytre Holmedal, Sunnfjord f. 1852. b. Kjøkkelvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

369) Den John Haaversen er nok 10 år for ung, fant dem gifte i 1823 i Hamre. Det er nok samme par i 1824 og 1826.Nei, jeg vil tro at Jan døde i den 'mørke' tiden siden vi ikke finner han igjen etter konfirmasjonen. Ikke er det skifte etter verken Haaver eller Herborg heller!Jeg har heller ikke dødsfallet til Margretha Haaversdtr som døde på Bekkjarvik sannsynligvis.372) Fikk Hans og Britha flere barn enn Nils montro?Jeg har funnet Brithas foreldre: Nils Larsen Svensdal og Ingeborg Johannesdtr Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1797, side 69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFadderne var:Lars Reistad, Nils Høysæter, Lars Larsen Gjære, Martha Hansdtr Svensdalen (f Tysse i 1765 gm Jon Knutsen Svensdal) og Siri Larsdtr TøslandLars Larsen Gjerde og Siri Larsdtr kan være søsken av Nils Larsen, i bygdeboka er det ingen opplysninger om dem.Det er skifte etter mor til Britha, men da var hun fremdeles ikke gift:Skifte: Astrid Gangdal, SAB, 15.10.2009 12:53 (2) 'Startet 20 juli 1830 og sluttet 22 januar 1830. Arvinger: Britta Nielsdatter 31 år og Martha Nielsdatter gift med husmann Johannes Hansen Tøssebakken' Har ikke Brithas dødsfall.Er det sikkert at dette er hans sitt dødsfall i 1857? Død på Årre 'Lægdsfattig':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.