Gå til innhold
Arkivverket

[#72733] Fusa: Hans Hansen Gjøn (1711 - † 1790 ) og Anne Engelsdtr Mehus (1716-)


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det tror jeg. Der var bestefedrene Mons og Peder1. Mons 1774-1817 gm Malene Engelsdtr Kvernnes2. Peder 1775-1854 gm Seselia Klausdtr Holdhus3. Guro 1778 gm Johannes Sjurdsson Øyjord (mellom 2 og 3 er det plass ser vi)4. Anna 1781-1847 ugift (plass her og men da blir han for ung!)5. Sjurd 1783-1838 gm Anna Larsdtr Indre-Tysse6. Johannes 17897. Kristi 1792 gm Nils Olsen Kroken, Lindås (I skiftet står det: g.m. Niels Olsen Søre Skugstad, Haus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, der var der også plass til et barn ca 1777. Skulle de ha noen grunn til å kallle en sønn for Nils? Er der noen skifter her, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

403) Ja, vi ser jo at barn av og til blir døpt i Strandebarm eller Tysnes! Jeg har og leita fram til 1774 etter d0°de Nils Engelsen for å se om han andre kan elimineres, men jeg er overbevist om at det ikke er han. Da ville han ha vært 26 år i 1796 og så feil tok nok ikke presten! Dessuten det fakta at han skrev 'af Samnanger' taler jo for seg selv.Jeg sjekker litt framover blant døpte og så gir jeg opp, vi har jo og en mulighet med skiftet etter Anna som jeg håper vi snart får svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK* Konkluderte vi med noe vedr Anders Nilsen gm 1.2.2.2.1.9.4. Margrete? og har vi noe mer på hennes 2. mann Herman Kolbeinsen Tuft? Også barn?* og hva med de andre fedrene til 1.2.2.2.1.9.2. Ingeborgs barn; 2xJan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

405) Nei, der kan vi heller ikke være sikre. Vi har forskjellige hypoteser, men det er store variasjoner i alderen hans. Jeg tror vi får la Anders Nilsen være og selv om jeg personlig tror han er sønn til Nils Hansen Åse/Tveitnes og Dordi Andersdtr Eide, men det er kun det at de får en sønn ved samme navn i 1757 og at hun heter Dordi. Her har jo skifter ingen interesse ettersom foreldra hans sannsynligvis var døde da han giftet seg i 1816. Det eneste kunne være å se om de hadde en ugift sønn. Men jeg finner ikke noe skifte etter noen av dem.Hennes 2. mann Herman/Hermund Kolbeinsen Tuft har vi her med foreldre i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f18011235&gardpostnr=416&personpostnr=7015#nedre>LenkeHan var født i april 1786 i Oppheims sogn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 9 (1780-1810), Fødte og døpte 1786, side 57. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan var enkemann og hadde tidligere vært gift med Sigrid Pedersdtr æen i 1812: LenkeMargretha var 51 år da de giftet seg i 1842, å de hadde nok ingen barn sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

406) Selvsagt var det en Jahn til! Du får ha meg unnskyldt!De ble gift 22/10-1826 og hun fikk tre barn med han.Tvillingene Ole og Jan f 8/10-1826. Ole ble gift med Anne Kristine Hansdtr Lysekloster/Thuen (datter til Hans Thuen og Anna Jonsdtr Dalland, det var han som ble gift med Karen Engelsdtr Gjøen) Ole og Anne Kristine emigrerte i 1857: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7008&idx_id=7008&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Tvillingbroren Nils har jeg ikke funnet noe om, heller ikke Anna som ble døpt 26/5-1828:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Glemte lenken til ekteskp i 1826 (N° 34): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Ekteviede 1827, side 219. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-197>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg tvillingene: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1826, side 8. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(406) Herman Kolbeinsen Tuft var gift to ganger før ekteskapet med Margrethe. Hans andre ekteskap fant sted i 1820, med Karnilske Sakariasdtr. Eikeland - hun var datter av Sakarias Pedersen Svinesteen og Anna Baardsdtr Lien. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1816-1825), Ekteviede 1820, side 192. Permanent sidelenke: LenkeIfølge bygdeboka hadde de 6 barn. Med Sigvor Pedersdtr hadde han fire barn, tre født på Voss og ett i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

411) Selvfølgelig skulle det være Sigvor og ikke Sigrid som jeg skrev.Undres hvor det ble av de andre barna til Ingeborg, tvillingen Jan og søsteren Anna. Er det noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner en Ane Jansdtr Tægland som fadder til Oles sønn Jan i 1855 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Fødte og døpte 1855, side 100. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En Anne Jansdtr. dør på Aspenes i 1883, her er ikke alder oppgitt Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Fusa, Klokkerbok nr. B 1 (1861-1896), Døde og begravede 1882-1883, side 131. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du har utvilsomt funnet riktig Anna, de bodde jo på Ospeneset var nok under Teigland (ser og kalt Espenes, men her ser det nærmest ut som Aspenes som du skriver)Skiftet etter Anna Hansdtr Utskot / Eikeland viste at Nils Engelsen Gjøen/Teigland ikke var sønn her. Så da er vi like langt igjen med han!Av barna til Ingeborg Haaversdtr mangler vi da info om Ingeborg Jansdt ca 1814, Jahn Nilsen f 1817, Hans Nilsen f 1823, Nils Jansen f 1826. De var alle i livet da moren døde.Det er en Hans Nilsen i riktig alder på Lillelid: Lenke Kanskje han er 'vår'Her leita etter ekteskapet til denne Hans Nilsen og Marthe Samsonsdtr, men har ikke funnet det så langt.Ingeborg Jahnsdtr finner jeg ikke i Fusa i 1865, heller ikke Jan Nilsen eller tvillingen Nils Jansen. Kan flere av disse barna ha emigrert montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mannen til Ingeborg Haaversdtr, Jan Olsen, dør på Teigland i 1842, 54 år gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Døde og begravede 1842, side 296. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-264>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det muligens Ingeborg Haaversdtrs datter Ingeborg som dør her 28 år gammel i 1845, det står riktignok Johansdtr og alderen passer jo ikke helt med født f ca 1815/16, men slike variasjoner har vi allerede sett: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Døde og begravede 1845, side 315. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-284>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

421) Da ser vi av skiftet at Jan Olsen giftet seg opp igjen med Guro JonsdHer er ekteskapet: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Ekteviede 1831, side 233. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-212>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er nok Guro som dør her i 1872, men presten har nok skrevetalderen hennes og ikke fødselsåret. Ellers ville hun ha dødd før hun ble født!: Permanent sidelenke: LenkeMen dette vedgår jo ikke slektstreet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.