Gå til innhold
Arkivverket

[#72733] Fusa: Hans Hansen Gjøn (1711 - † 1790 ) og Anne Engelsdtr Mehus (1716-)

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Nils Engelsen Gjøen gift med 1.2.2.2.1.9.2. Ingeborg Haaversdtr Teigland.Fusaboken har han nevnt som Gjerdevik Nedre, uten at jeg har klart å koble han til noen der.Jeg er heller ikke så overbevist ang. foreldrene til Anders Nilsen 1757/1770 g. Margrete Håvardsdtr. Teigland/Bekkjarvik.Men heller ikke her har jeg funnet noen gode kandidater enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Nilsen gm 1.2.2.2.1.9.4. Margrete, hadde en forlover Niels Tveit ved vielsen 30.11.1816. I og med at Anders var 60 år da han giftet seg med Margrete, er det vel neppe hans far som er forlover. Kan det være en sønn. Hvilken Tveit-gård er dette, mon tro? Vielsen var i Strandvik.Ser vi på Tveit i Strandvik i 1801 så er det vel Anders Nilsen som er tjener der og 41 år Lenke Dermed kan altså Tveit-nevnt komme fra gården han tjente på og ikke nødvendigvis der han var født/familien bodde. Forloveren kan også være Nils Størksen Tveit, 19 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

326) Ja, jeg har og sett på han men han ble døpt i januar 1770 med foreldre Engel Nilsen Gjerdevik og Kari Hansdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1770, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

327) Hadde vi enda funnet dødsfallet hans på Stord! Enten Gauksheim (bodde der da Herborg ble født i 1824) eller Bekkjarvik (bodde der da Herborg døde i 1837)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det at Margrete og Nils blir viet i Strandvik tyder på at han har en forbindelse til Strandvik. Jeg tror dermed at Anders Nilsen, 41 år og ug på Tveit i 1801, er hennes ektemann. Men hvor han var fra vet vi jo ikke.Vi trenger ikke skrive noe sikkert, bare Anders Nilsen Tveit, f ca 1760, død ??, viet 30.11.1816. Vi har to barn av dem, Dordi 1817-1896 og Herborg 1824-1837. Fadderne til Dordi var fra Kilen, Tegland, Gjøn og Rennesvik, altså ingen fra Strandvik. Herborg var jo døpt på Stord, så de fadrene har vel ingen relevans. Var der ingen barn mellom Dordi og Herborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

330) Nei, jeg har ikke funnet andre barn og jeg er enig i at vi får vente med foreldre til Anders Nilsen tveit.Tilbake til Nils Engelsen, så vet vi at det er han som er her i 1801: LenkePga av at han først var gift med Bodille Jakobsdtr og fikk en sønn Jakob nevnt i skiftet etter han.Kan det v0re en mulighet for at denne Engel Hansen og Anna Hansdtr kan være hans foreldre? Men han står jo Gjøen da han giftet seg med Bodille. Og kun han født i 1771 har forbindelse til Gjøen.Kanskje vi må sjekke fadderne i barnedåpene til hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Nils Engelsson Ospeneset d. 1824 51 år, (f.1773) drukner sammen med sønnen Engel 9 år. (f. 1815) nr. 41 og 42 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-113>Lenke--- Mulige foreldre?Engel Nilsson Lille Ballesheim/nedre Gjerdevik 1712-1793 g.2. 1765 Kari Hansdtr. Lønningdal/Austestad f. 1735.De før sønnen Nils 1770 LenkeDenne Nils får en uekte sønn i 1793 Hans, høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

331) Glemte jeg lenken til det over montro? Bedre to ganger enn ingen-:)Som jeg sa over, er det store variasjoner i alderen hans.Finner ingen andre Nils Engelsen f i Fusa/Os i det tidsrommet enn de to jeg har nevnt alleredeOg hva sier du/dere om Ingeborg Haaversdtr sin datter Ingeborg? Innlegg 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Nilsen 32 år bor på Tveit i Strandvik i 1789. Han er ført som nest eldst av denne barneflokken: Christian 34, Anders 32, Guro 21, Anna 18, Johannes 15 og Berge 8 år, alle Nielsen. De må vi vel kunne finne igjen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4625&idx_id=4625&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan han ha kommet fra Tveitnes? Fant en kandidat døpt 1757, foreldre Nils Hansen og Dordi Andersdatter. (Anders og Margrethe kaller jo sin eldste datter Dordi...) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1757, side 94. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Nilsen er nok da sønn av Nils Johannesen og Ingebo Bergesdatter på Tveit i 1801 Lenke i 327) Der finner vi også Christian på 44 og Berge på 18 år. Nå var jo Ingebor vel ung da hun fikk Christian, men vi får se om vi kan finne ut av det. Det som ikke stemmer er at ingen av foreldrene blir oppkalt, men det er jo rikelig plass til flere barn. Når flyttet de fra Os/Fusa prg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

337) Det er hva jeg fant ut også Lars, Dordi er jo ikke et så vanlig navn. Det var han jeg foreslo i innlegg 311. Men dette paret får en ny sønn Anders i 1771: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har vi sjekket fadderne til Dordis dåp?De var Torkel Paulsen Kilen, Nils Ingelsen Tegland, Jan Hansen, Elene Knutsdtr Gjøen, Guri Jonsdtr Rennesvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(340)Hvis Anders er bror til Christian, så kan dette være skifte etter faren som d. 1776 Nils Olsen Tveit LenkeForeldrene skal da være Nils Olsson Nordtveit/Tveit 1726-1776 g. 1751 Ingeborg kristiansdtr. Tveit 1734-1820.Men i Fusaboken er det ingen Anders som bror til Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(336)Ungeflokken i sjeleregisteret må være 2 ungeflokker. Skille går på alderspranget. Berge og Johannes er barn av Nils Johannesson Nordtveit og Ingeborg Bergesdtr. Tomre. Mens Anders og Christian er barn av Nils Olsson Nordtveit/Tveit 1726-1776 g. 1751 Ingeborg Kristiansdtr. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.