Gå til innhold
Arkivverket

[#72733] Fusa: Hans Hansen Gjøn (1711 - † 1790 ) og Anne Engelsdtr Mehus (1716-)

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

(372)Hans og Brita får Håvard i 1835, nr. 16 LenkeJeg vet ikke om de bodde på Askøy men de bodde ihvertfall på Årra i Fusa. Brita står det d. 1872, men jeg har ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er det vel riktig Hans som døde der.Husker ikke om vi satte opp forloverne til Nils Engelsen og han første kone Bodille Jakobsdtr: Permanent sidelenke: LenkeForlovelsen er på venstre side og copuleringen på høgre. På venstre side ser vi at Torjils Gjøen og Siur Indre-Røe var forlovere. Det må være Torgils Hansen Gjøen 1740-1813 (hans mor var Anne Engelsdtr Mehus, men det var nok bare fordi Nils arbeidet på Gjøen at Torgils var forlover), Sjur Indre-røe har jeg ingen anelse om.Ved Jahns dåp i 1817 var disse faddere: Haldor Engelsen Bjørndal (er vel han 1792-1856 ingen link til Samnanger), Jon Olsen Tombre, Hans Torbjørnsen Uglehus, Anna Jonsdtr Leersten og Herborg Andersdtr TombreVed Martas dåp i 1819 var disse faddere: Herborg Ballesheim, Hans Tægland, Ingeborg Røen, en fra TvednæsVed Hans sin dåp i 1823 var Joen Gjøen, Hans Ospenæs, Poul Tægland, Anna ? og Anna Gjøen faddere.Er det noen som kjenner igjen noen av disse?OK Kjell-Arne, da får vi lete mer i 1872 og der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt til om Nils Engelsen. I festeseddelen i 374) nevnes han også som Nils Engelsen Ospeneset.Om jeg skal lete i pantedokumenter i Samnanger, Kjellaug, hvilke gårder er da mest aktuelle? Hvilken Haugen var Botilda fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

379) Botilda var ikke fra Samnanger, men fra Fusa. Hun var datter til Jakob Kaaresen Haugarvoll.Det er så mangen Engler i Samnanger at det er ikke godt å si. Vi kan ihvertfall utelukke Kleppe.Ellers var det en Engel Hansen på Steinsland (han er visst for ung), en Engel Hansen på Aarland /Oddland, en Engel An dersen på Trengereide, en Engel Hansen på Utskot men han giftet seg først i 1788, så han kan vi eliminere.Denne er jeg virkelig interessert i Engel Torbjørnsen Houe (Hauge i Strandvik): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2549&merk=2549#ovre>LenkeHan giftet seg opp igjen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

379) Ja, Ospeneset / Espenæs var under Teigland.Det er jo og en Hans Ospenæs som er blant fadderne, lurer på hva hans far het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

382) Tror vi kan eliminere han. De får 12 barn og jeg ser vanskelig hvordan vi skal få plass til Nils i denne flokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant ingen ting av interesse. Det eneste var at det ser ut for å være en forbindelse mellom Kvernes og Frøland via en Engel, men dette har du sikkert kontroll på. Skal titte på Haugarvoll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det eneste er om noen kan tolke teksten i festeseddelen i 374), - om der kan være noe som kan avklare dette.OK, jeg går videre til å skrive om 1.2.2.2.1.9.7. Hans og Brita. Men først litt husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

374 og 385) Det står noe om tjeneste og tjenestetid, ellers får jeg ikke noe ut av det.Jeg tror jeg gir opp!! De to eneste Nils Engelsen jeg finner er han i 1770 fra Gjerdevik, for gammel etter ft 1801, dersom den ikke da er feil. Den andre i 1771, men ingen av de har forbindelse til Samnanger så vidt jeg kan se.Men faren til 1770 er fra Gjerdevik og mora fra Austestad: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2348&merk=2348#ovre>LenkeHan i 1771 har far fra Mjånes (han var enkemann) og mor fra Hatletveit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

386) I tillegg har vi jo konfirmasjonen hans/Nils Engelsen i 1796 som sier han er 18 og da skulle det eliminere disse to andre vi har funnet! De burde være konfirmert ca 1786-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

iflg konf skal han være f ca 1778 og iflg FT 1801 i 1777 Lenke Men nå husker ikke jeg helt hva vi har funnet før, men hvordan er han blitt utelukket som sønn av Engel Hansen og Anna Hansdatter Eikeland, samme lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her dør Nils Engelsen Mjånes 16 uger og to dager gml, helt nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1771, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Glemte å legge til at denne Nils Engelsen 1771-1771 er 1.2.2.2.12.10 i slektsboken.391) Fint Kjell-Arne, da slipper vi å lete mer der.390) Vi har konfirmasjonen i 1796, ft 1801 og hans død i 1824.Konfirmasjonen og ft er jo nærmest i alder. Dødsfallet derimot gjør han noe eldre. Men jeg ville sette en lit til konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Så kom jeg over dåpen til Nils Engelsens første kone døpt 16/6-1772 av foreldre Jakob Johannessen Haugarvold og Brite Johannesdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1772, side 72. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11620&idx_id=11620&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa har jeg feil far på henne og det er nok dette paret her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Engel Hansen Eikeland og Anne Hansdatter Utskot ble viet i Samnanger i 1774. Er det utelukket at de fikk Nils tidlig og at han er døpt der, men uteglemt i KB og dessuten uteglemt i skiftet? Er det noen som har full oversikt over Engel og Annes bar med f år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, hvem vet Der har vi ihvertfall Annas farmor som var fra Gjøen (Anna Torgilsdtr Gjøen f ca 1688)Jeg leter fortasatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

395) Vi har skifte etter han men ikke etter hans kone Anna Hansdtr, jeg tror det er henne: Anna Hansdtr Eikeland øvre Strandvik 187 A.b.2 1827-1835 og legger det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

DE to eldste barna etter at Ebngel Hansen og Anne Hansdtr Eikeland ble g; Mette i 1775 og Mette Margete, mener jeg det var, i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

398) Jeg har disse barna:1. Mette 17752. Mette Margrethe 17763. Hans 17784. Magdele 1779-1857 gm Johannes Aamundsen Eide5. Hans d.e. 1782-1848 gm Anna Bergesdtr Eikeland6. Engel 1785- før 18137. Hans 17878. Svereke 1789-1858 gm Marta Andersdtr Eide9. Samuel 1790-180310. Hans d.y. 1795-1838 gm Marta Haldorsdtr Lundarvik11. 1798 - g1 m Christi Andersdtr Eide, g2 m Magdela Hansdtr RevneDet er da plass mellom 2 og 3; 4 og 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nei Hans var nok eldst av guttene i go md at begge bestefedrene het Hans.Engel Kleppe; kikket på 1801-tellingen, - der er det vel også plass. Har du oppsett på de barna også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.