Gå til innhold
Arkivverket

[#72791] kaptein Gunder Holgersen Kofoed (1696 - 1778)


Gjest Liv Aasa Holm
 Del

Recommended Posts

(Ann/322:) Du skriver at farmor til Ellen Lovise er 'mor til Jonas'. Du må vel istedet mene at mor til Jonas er farmor til Ellen Lovise's mor, Karen Elsebe Jonasdatter Krey, slik at Ellen Lovise ev. har navnet sitt fra oldemora. Men om navnet er hentet fra denne generasjonen kan det jo like gjerne være fra en av Ellen Lovise's oldemødre på hennes fars side, dvs. mora eller svigermora til Mette Kirstine Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ann/322:) Holger Ulrich Kofoed (c1742-1804) og hans kone Beret Monsdtr. Hegnes (f. ca.1758) bodde i 1801 på Eidet (Eidsøra) i Tingvoll. (Eidsøra har siden 1870-åra tilhørt Nesset i Romsdal). (Beret er i FT1801 riktignok listet som 'Brith Larsdtr.'). Holger er i 1801 'Afskediget sergiant med pension og hsmd med jord', og ekteparet har fire hjemmeboende barn f. i tidsrommet 1787-1798.I tillegg var ekteparet også foreldre til Ellen Louise Kofoed (ELK), f. 7 Feb 1794, som i FT801 finnes som fosterbarn (7 år) hos Gunder Bøe og hans 2. kone Mette Jensdatter i Bekkjen på Tingvoll. Gunder hadde altså tidligere vært g.m. Ellen Lovise Kofoed (c1722-1795).Ellen Louise Kofoed f.1794 (ELK) døde på Berset i Surnadal 19 Juni 1882. Hun ble 8 Des 1825 g. i Øye kirke, Surnadal, m. John Halvorsen Bævre (f. ca.1792), som døde (i Austigard Bævre ?) 3 Apr 1878. I 1865 finner vi ekteparet på Snipen i Øye, Surnadal, og i 1875 i Austigard Bævre, som fattiglemmer. De hadde ingen egne barn, men en fosterdatter Gjertrud Jonsdtr. Bævre f. 21/2-1855.ELK's dåp: (Se 3. kolonne:) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A06 (1776-1794), Kronologisk liste 1794, side 268-269. Permanent sidelenke: ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16120&idx_id=16120&uid=ny&idx_side=-135>Lenke)ELK's giftermål: ('Ellen Lovise Bekken':) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Klokkerbok nr. 595C02 (1819-1834), Ekteviede 1825-1827, side 446-447. Permanent sidelenke: (Lenke)ELK's begr.: (Se nr. 3 på denne siden:) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A08 (1874-1884), Døde og begravede 1882, side 260. Permanent sidelenke: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (326), du har heilt rett, eg meinte Karen Elseb si farmor. På andre sida så kan du ha rett i at namnet kan koma frå mange sider, det kan vera kombinasjon dvs eit namn frå ulike familiar og det kan vera eit populært namn i den tida.Per (326) Kjempefin info om Holger Ulrich og hans familie.I tillegg til desse 5 borna du nemner, så har tidlegare namnde slektshefte hefte 2 born:Anne Kristine Kyhn f. 23.06.1790, oppfostret hjå morbror.Marit flyttet til Trondheim, Partnar Tore Ohrn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått hjelp til å finna Johanne Elisabet Holgersdtr. f. 1702 Kofoed gm Jens Hansen Maastrup LenkeBorn: Hans Jensen f. 1739, Holger Jensen f.1735, Bolette Kristine Jensen f. 1735. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ann Helle

Til Liv Aasa (318), eller andre som kjenner namna på Bornholm Kofoedane!Holger Hansen og Mette Christine Berg, hadde ein son Fredrik som døydde liten. Nokon som kjenner til kva familie Fredrik - namnet kjem frå? Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Aasa Holm

Til Ann (332). Den eneste Fredrik/Frederik jeg har i mine registre er nettopp sønnen til Holger og Mette Christine. Jeg har stort sett Holgers forfedres barn, men altså ingen Fredrik der. Da må det vel være en i Mette Christines slekt han ev. er oppkalt etter. Dvs. Fredriks bror Hans Holger (f.1703) ble gift med Anna Christine Uliriksdatter Kyhn. Hennes far het Ulrik Fredrik Kyhn. Men det er da lite trolig at det er her navnet kommer fra?mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Tusen takk til deko begge!Fredrik 4. var DK/N konge frå 1671 - 1730, det er ei moglegheit at det er han som er kalla oppatt, men om me finn ein Fredrik Berg vil det passa mykje betre.I debatt: 81241 LenkeHar eg funne presten i Oppdal, kona hans er bl.a. av tønder - ætt, så det ser ut til at Gunder har 'levd side om side' med Tønder-familien.Presteparet; Marie Steensdtr. Meldal og Gert Juel Feldtmann, har også ein son Ulrik Fredrik f. 01. 12. 1727 - 1796, 1759 g.m anna Cathrine Lossius. Eg har ikkje heilt oversikt, men er ikkje det same familie som kona til Hans Holgersen, Anne Cathrine Kyn, kjem frå?. Eg må arbeida litt meir med desse namna for å få oversikt. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Aasa Holm

Hans Holgersen Kofoed var gift med Anna Christine Kyhn (1708 - 1784) som var datter av Ulrik Fredrik Kyhn og Mette Christophersdatter Lossius. Så ja, Anna Christine Kyhn var av Lossius-slekt. Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Jeg er nettopp hjemkommet etter en 12 dagers tur med DIS-Norge rundt om i USA. Bl.a. var vi innom Vesterheim Museum i Decorah, Iowa. Der hang det et bilde av presten Giert Jull Feldtmann som var på Oppdal, se bilde.Dette var en fantastisk tur med topp opplevelser hver dag, se blogg på DIS-Norge - http://www.disnorge.no/cms/lederblogg/lederblogg

bilete10170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Jonny (338)Flott bilete, kjenner du til historien til at biletet kom over til Usa?Tenkjer at det hadde vore lettare å funne att biletet om du laga ein debatt med overskrifta: Giert Jull Feldtmann.Spanande at slike bilete kjem fram. Mvh ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Ved søk på Kofoed i 1801-teljinga, fann eg Edle Christina Kofoed, 29 år (f. 1772) på Røros. Kan ho ha noko med 'våre' Kofoed'ingar å gjera? Lenke (nr 718936) Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(337/335:) Mette Christoffersdatter Lossius (g.m. Ulrik Fredrik Kyhn) i innlegg #337 var farsøster til Anne Cathrine Christoffersdatter Lossius (g.m. Ulrik Fredrik Feldtmann) i #335.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(335:) Man kan vel nærmest forutsette at Gert Juel Feldtmann (sogneprest på Oppdal) sin kone Margrethe Maria Steensdatter Meldahl var en datter av Gerts forgjenger i embedet, Steen Melchiorsen Meldahl (1674-1714). Jeg har (i tillegg) notert Steens (yngre ?) barn Ellen, Melchior, Augustinius og Stenetta. Det skal ha vært en sønn til. Hva het han ? Ole, kanskje, etter Steens svigerfar Ole Christophersen Tønder, sogneprest og stiftsprost til Vår Frue i Trondheim ?(340:) Jeg har i mitt register såvidt jeg kan se i farten ikke registrert noen Kofoed på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.