Gå til innhold
Arkivverket

[#72791] kaptein Gunder Holgersen Kofoed (1696 - 1778)

Gjest Liv Aasa Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Øivind (275)(Du stammar kanskje frå Rosbakken under prestgarden på Tingvoll då?)Ut frå dei samanhengane som Per Nermo skisserer i innlegg (269), så er det knapt anna forklaring enn at Johan Hammond i Oppdal er far til Elens dotter, Johanna Sophia Hammond. Elen var jo ikkje gift på det tidspunktet etter som eg forstår. Om eg ikkje har oppfatta feil, så vart ho gift med Reinholt Kyhn først i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Nermo (270) angir at Johanna på Holden i 1801 var født 20.12.1747. Hvor ble hun født, farsnavnet bør jo stå i kirkeboka på denne dato? På Oppdal finnes bare Johanna Sophie født 28.8.1746, død 24.7.1750 med oppgitt alder 3 år 10 mnd.Finn (276) Det stemmer, farfars foreldre var Ingeborg Henriksdatter fra Rosbakktrøa og Arnt Jonson fra Øygarden u/prestegarden.Mvh Øivind H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per har opplysninga si om når Johanna var født frå Anns link i innlegg (257). Sjå parantesen til slutt i innlegg (270), samt tekstboksen i innlegg (272).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vi må anta at det er idetminste 'noenlunde korrekt' det som står om Johanna i 1801, nemlig at hun er 'moster til den dødes kone' (sic), eller kanskje heller 'moster til den døde [første] kone', og da kan det vanskelig bli noen annen far enn Johan Fredrik Johansson Hammond (1712-1799).Jeg vet jo ikke om fødselsdatoen (20/12-1747) som er angitt i Ann's Tønder-lenke (Lenke) i innlegg #257 er korrekt, og jeg vet heller ikke hvor Elen Lovisa Kofoed kan ha bodd eller født/døpt sitt barn ved jule/nyttårstider 1747/1748. Men det kan det jo hende vi finner ut av ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Øivind / 273:) Du skriver her at gen.maj. Johan Hammond på Oppdal neppe kan ha ha 'lagt seg etter' sin underordnedes nære slekt, for ikke å si kone. Hvilken underordnede mener du her, og hvem sin kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(274/271:) Ob.lt. Hans Kyhn (1640-1698) på Munkholmen var først g.m. Anna von Bahr (von Barn ?), som døde i 1683, deretter med Mette Sophie Andreasdatter Tønder (død 1704).Det er ikke helt klart (for meg) hvilke av hans barn som hører hjemme i hvilket av de to ekteskapene, men jeg har (inntil videre) notert dem slik :(barn av kone 1, Anna) : - Georg Christian, kapt.lt. død før 1721 - Michael Johan, lt., død 1713 - Gustav, død 2 år gml. (fra 2. ekteskap ?) - Anna, g.m. Melchior Danielsen Ramus (losjerte Griffenfeld etter løslatelsen fra Munkholmen den 29 Sep 1698) - Ulrich Christian ('hos meg' heter han altså ikke 'Ulrich Fredrich', og er under nogen tvil plassert i 1., ikke 2. ekteskap), kapt.lt., bosatt i Munkegaten, Tr.hj., (lt. i 1705) (død 1720), g.1. i 1705 m. Mette Christoffersdatter Lossius (død 1718), g.2. m. 'A. M. Cold' (hva er hennes fulle navn ?) - Dorthea Margrethe, død før 1760, g.1. m. Jens Hiermin i Hokksund, g.2. i 1704 m. skipsprest Jacob Olsen Strøm (f.1675) fra Byneset, død i Ostindien - Sophie Amalie, f. 1673, død 3. okt 1750(barn av kone 2, Mette Sophie) : - Christian Andreas, kapt., bosatt i Danmark (ugift) - Anna von Barn Kyhn (usikker mor), død 28 Mars 1760 i Christiania (ugift) - Karen Sofie (usikker mor), død 1742 i Christiania, ugiftJeg skulle gjerne hatt hjelp til å gi disse barna riktig mor ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(272/274:) Mette Lossius og Ulrich Kyhn skal også ha fått et 5. barn, sønnen Christopher (oppkalt etter morfar). Man 'savner' jo også barn kalt Hans og Mette, etter farfar og mormor. Barna er ventelig alle f. (i Trondheim ?) i perioden 1705-1712.Hvilket skifte er det du henviser til i siste avsnitt i innlegg #272, Finn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(277:) Jeg har notert at Johanne Sofie Hammond (f. 1747) var f. i Hemne, men det kan være en misforståelse. Hun bodde altså på Holden i Hemne i 1795 og 1801. Hennes mor Ellen Sophie Kofoed var muligens f. ca. 1722 i Orkdal, var fadder på Oppdal i 1739 og døde 1795 i Tingvoll, etter å ha vært g. i 1754 m. gj.g. Reinholt Andreas Kyhn, død 1780 i Tingvoll, og deretter med Gunnar Bøe (i Hemne ?), som overlevde henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg siktar til skiftet etter Reinholt Andreas Kyhn i 1780. Sjå lenke i innlegg (268). Reinholt døydde utan born, slik at det vart sysken og etterkomarane deira som vart arvingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Gunder Bøe og Elen Lovisa held fram gjestgjevarverksemda i Bekkjen på Tingvoll etter Reinholt Kyhn. Gunder har nok namnet sitt frå Bø i Bøfjorden på Nordmøre og ingen, verken Elen eller Gunder budde nokon gong i Hemne så vidt eg veit.I skiftet er det forresten registrert noko som heiter 'bergensk brød', heile tre tønner av sorten. Det går for så vidt klårt fram kva dette er frå skiftet, men er det nokon som veit kva det er utan å lese skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(281:) Jeg glemte å skrive at kapteinløytnant Georg Christian Kyhn (død før 1721) muligens var gift med Anna Parelius (datter av Erik Jens Pareilus på Stjørdal ?), om det da ikke istedet var Georg's bror Michael Johan hun var gift med.Som begrunnelse for min plassering av enkelt av barna til Hans Kyhn's i de respektive ekteskap kan jeg nevne følgende :- Ulrich giftet seg i 1705, iog kan dermed ikke være fra 2. ekteskap- Dorthea Margrethe giftet seg 2. gang i 1704, og må også være fra 1. ekteskap- Anna von Barn Kyhn er selvsagt oppkalt etter 1. kone, som ventelig døde i barselseng, og datteren kan like gjerne være hennes datter som 1. datter i 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(281/286:) Kommandant på Munkholmen, Hans Kyhn (av ukjent opphav) bosatte seg fra 1681 på Vold i Stjørdal, to år for hans første kone Anna von Bahr døde (der ?) i 1683. Det siste barnet i 1. ekteskap er derfor antakelig å finne i kirkeboken for Stjørdal, i likhet med Anna's begravelse, og dessuten antakelig barna (f. etter 1683) fra Hans' 2. ekteskap med trondjæmspia Mette Sophie Andreasdatter Tønder, som skal ha dødd (i 1704 ?) hos sin stesønn, løytnant Michael Johan Kyhn (død 1713) på Ree i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kan jo nemne at Elen Lovisa Kofoed var fadder til presten i Oppdal si dotter i 1746. Ho vert da omtala som Jomfru Elen Kofoed.I skiftet etter etter Reinholt Kyhn i 1780 opplyser enka, Elen Kofoed det ho veit om arvingane, dvs sysken og ev avkom der dei var døde.1. Broren Johan Kyhn skal ha vore underoffiser og budd i Trondheim, men var avliden i 1780. Han skal ha etterlatt seg 'omtrent' 4 born, 2 sonar og 2 dotrer. Om sonane levde eller var døde visste ikkje Elen, men døtrene levde meinte ho. Den eldste, Mette Kyhn var gift og bodde i 'Nordlandene', mens den yngste, Anna Beathe var ugift og held seg i Trondheim.2. NN (Kristoffer) Kyhn skal ha budd i Christiania. Han var død og hadde etterlatt seg born. Meir visste ikkje Elen.3. Anne Kristina Kyhn, enke etter Hans Holgersson Kofoed og budde no i huset til 'kapteininde' Lossius i Hemne.4. Eva Lisbeth Kyhn, enke etter Christian Richter.Dette er altså borna til Ulrik Fredrik Hansson Kyhn og kone Mette Christofferdotter Lossius.Sjå også innlegg (272) og (274).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(288:) Jeg har notert følgende barn av Johan Ulrik Kyhn (f.1709) og Dorthea Jorrisdatter Brandt (1698-1785) : Ulrich Friderich Kyhn f.1733, Jørgen Mathias Kyhn, Mette Cathrina Kyhn (1735-1779), Anne Kyhn f/d 1739, Anna Beathe Kyhn (1740-1779? 'Anne Beate Kyhn, grl. 47 år').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

En korrigering til (289): Johan Kyhn var døpt Johan, ikke Johan Ulrik, i 1709. Hans kone het Dorthea Jørgensdatter Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(290) Jorris, George, Jørgen; det blir vel strengt tatt 'ett fett' ? Disse er vel i realiteten 'samme navn', bare skrevet og uttalt noe ulikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Nermo (280): Johan Hammonds første sønn med Abigael Stracken hadde 'Sergeant Jonas Kofod' som fadder 31.8.1749. Det er vel grunn til å anta at han var sersjant i Oppdalske og i slekt med Elen Kofod. Forøvrig hadde Johans far Johan 8 barn og farfaren Thomas 7 barn, så den omdiskuterte Johanna Sophia kan jo ha andre Hammonder som fedre enn den senere general på Oppdal. Elen Kofod kan jo også ha vært gift etter 1746 og før hun ble gift med Kyhn i 1754. Ikke det at jeg har noe mot at min 4 x tipp fikk et ekstra barn, men noe konkret dokumentasjon hadde jo vært greit før vedkommende ble innført i slektshistorien. Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for svaret, Øivind. det er viktig, synes jeg, å merke seg det som står om Johanna Sophia i Folketellingen for 1801, nemlig at hun er 'moster til den døde kone' (sic!), noe som vel skal bety 'moster til den døde [første] kone', og da kan det vel vanskelig bli noen annen far enn Johan Fredrik Johansson Hammond (1712-1799) (se innlegg #269/#270), samt Johanna i FT1801: Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Øyvind (292)Elen Lovisa er ganske sikkert dotter til Gunder Andersson Kofoed og Karen Jonasdotter Kreij. Dei held til i Oppdal fram til ca 1744 då dei kjøpte garden Gjerde på Ertvågsøya i Aure og flytta dit. Jonas Kofoed og Elen vart i tilfelle søsken. Jonas flytta også til Aure etter kvart.Det er ikkje utenkeleg at Elen flytta til foreldra i Aure då ho vart med barn og at dotra vart fødd og døypt der. Ho vart kanskje sett bort til farslekta si i Hemne alt den gongen? Det kan godt vera at det var Johan Hammond i Oppdal som sytte for den 'uekte' dotra si på den måten. Diverre er kyrkjebøkene oppbrent for Aure i det aktuelle tidsromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ann Helle

Hei! No er det ei stund sidan sist det var aktivitet her og eg har vore på ei veke feri i fotspora til forfedrene på Nord Vestlandet. Anna og meg var ein tur oppom tunet på garden Polset.Per (241) Eg har vore på Universitetsbiblioteket og fått låna Orkdalsboka IV Gardssoga av A. Skrondal. Eg kan ikkje finna at Holger Hansen Kofoed er nemnd på andre gardar enn Polset.Om Nedre Kvål står det: I 1690-åra var brukstalet minska til 2 og 'assigneret' sjefane for 2. trondhjemske infanteririgiment med Ole Knutsson og Ivar som leiglendingar. Ovenstad skriv om Holger at han var 'tilsett i hæren' frå 11/10 1688. og - Kpt. ved Trondhj. nasj. inf.regt. og chef for Fosen-Meldalske reservekomp. 10/4 1700.'Fosen-Meldalske' - betyr det at han hadde tilhald i Orkdal? Nokre spørsmål: Om Mette Kristine var i Orkdal før ho gifta seg m / Holger, kan ho då koma frå ei 'byslekt' i Trondheim.Meinar å ha lese at Holger hadde ein bror som budde 'nær' Drammen, om Mette Kristine er norsk, kan ho då koma frå Drammens-distriktet?Eg står på vent til å få låna bind 2 av Orkdalsboka.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Holgers bror Peder Hansen Kofoed (1650-1724) var 'obervisitør' i Drammen, og g.m. Anna Samuelsdatter Frende. Peder var født i Rønne på Bornholm som sin yngre bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Ann Helle

Finn (285)Har lånt boka: Todalen Bygdebok av Leif Halse.På s. 289 og 299 står det under garden Oddøya: Lars Gunderson, g. m. Ildri Jonsdotter, bygsla i 1748. borna deiras var:1. Gunder: Han skreiv seg sidan for seigneur Gunder Bøe og vart gjestgjevar i Bekken i Tingvoll.Eg tenkjer at dette må vera den Gunder som var gift med Ellen Louise. Det står ikkje noko meir om kvar Gunder sine foreldre kom frå.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

(297)Når eg ser litt meir etter så kan det sjå ut som at det er noko som ikkje stemmer med alder, har me nokon alder på Gunnar Bøe g. m. ellen Louise?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ann (297 og 298)Det er nok rett som det står i bygdeboka. Gunder var truleg frå Oddøya, Husby i Todalen. I det minste var han son til kona der på garden, Ildri Jonsdotter og sidan mannen til Ildri heitte Lars Gundersson, så er det rimelegvis han som er faren også. At det heng slik saman kan vi sjå av skiftet etter Gunder sin bror, Knut som drukna i 1797. Skiftet vart halde i Bekkjen hos Gunder Lenke Kvifor Gunder då nytta ættenamnet Bøe er ikkje så godt å veta. Kanskje kom mora eller faren derifrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Tusen takk for sist til Finn, det gjorde godt med ein tur til Nordmøre.I Bygdeboka står det ikkje når Gunder er fødd, men son nr 2, er fødd i 1758. Dette kan tyda på at Gunder var ca 30 år yngre enn kona Ellen Louise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.