Gå til innhold
Arkivverket

[#72791] kaptein Gunder Holgersen Kofoed (1696 - 1778)

Gjest Liv Aasa Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Vet man om ''son nr 2, fødd i 1758'' er eldre eller yngre enn (broren) Gunder Bøe ? Kan 'ca. 1745' være en like bra gjetning hva angår fødselsåret til Gunder ? Han må vel ha blitt gift med Ellen Lovise Kofoed ca. 1780. Finner vi ham begravet i Tingvoll ? (Snakker vi forresten om Todal i Aure eller Todal lenger sør ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Ann Helle

Per (301) Det er snakk om Todal sør for Aure. Absalon H. Kofoed f. 1769 g 1 m. Margrethe Thorbergsdtr. Vollan. Ei datter Anne Margrethe f. 1793.g. 2. m. Kristi Johannesdtr. Høgset. Dei hadde 3 søner. Holger f. 1796, Johannes f. april 1798 og Johan f. 1801?Nokon som kjenner til korleis det gjekk med: Anne Margrethe, Johannes og Johan? Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk Ann ! Jeg lurer altså på hva det betyr, det du skriver i 2. avsnitt i innlegg #300; Er ''son nr 2, fødd i 1758'' en eldre eller yngre bror av Gunder Bøe ? Finner vi Gunder begravet i Tingvoll ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Ann (297)Ser no her er blitt ei feil, refererar frå s. 289 og 290:Barn nr 2.Jon, f. 1758, g.m. Ane Nilsdtr. Øyen. 3. Ola, f. 1760 4. Ola, f. 1762 5. Lars, f. 1764, g.m. Gjertrud B. Bæle. 6. Knut, f. 1779 7. Mali, f. 1767Eg har for liten lokalkunnskap i forhold til om det er Kyrkjebøker for det soknet som Gunder høyrer til. Kanskje det står noko om dødsår i bygdabok for Tingvoll? Om det gjer det vil det vera lettare å leita. Bg. off. Bibliotek har ikkje B.b for Tingvoll.Om det er Kyrkjebok for Todal, kan han vera opført som konfirmert?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(304:) Står det virkelig at Lars Gundersson fikk alle disse 7 barna med (den samme) kona, Ildri Jonsdotter ? De er jo født over en periode på 21 år, Gunder ('barn nr. 1') IKKE medregnet ! Knut f. 1779 (?) må vel i alle fall ha en annen mor !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Du har heilt rett, Knut har fått feil fødselsår; det skal vera 1770.Vidare står det at: 'Lars Gunderson døde i 1784. Buet hans var verdsett til 41 rd. Men etter at skulda var betalt, vart det att berre 6 rd. til deling på ervingane.Dette betyr vel at det er eit skifte etter Lars Gunderson, som evnt kan ha med kor gamle borna hans er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Med denne 'justeringen' (innlegg #306) skulle det ikke lenger være noen ting i veien for at alle sju barna tilhører samme kull, og en kan da tippe at Gunder Larssøn (Bøe) er f. ca. 1755, og altså faktisk er ca. 33 år yngre enn sin kone Ellen Lovise Kofoed (c1722-1695), hvis tidligere ektemenn var hhv. 10 (Johan Hammond) og 11 år (Reinholt Kyhn) eldre enn henne selv. Så hun var vel lei av gamlingene og ville 'prøve noe ungt', mens hun ennå 'bare' var rundt 58 år (og Gunder altå 25). Eller kanskje Gunder tenkte '- hva gjør man ikke for å få seg et gjestegiveri !'. Og jaggu måtte han slite med dama i 15 år ! (Skal tru om han giftet seg om igjen som 50-åring i 1795 eller om han hadde fått metta si av ekteskapets gleder ... ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(307:) Jeg har nå fra 'annet hold fått vite flg. om Gunder's dødsdato :Gunder døde 18.04.1819 på Bekken i Tingvoll (62 1/2 år gammel). Se linken nedenfor - der han er oppført øverst i 3 kolonne:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A07 (1794-1819), Kronologisk liste 1819, side 349-350. Permanent sidelenke: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og Gunder Bøe giftet seg omigjen mellom 1795 og 1801 (' - endelig !', tenke han vel) med den to år yngre Mette Jensdatter, som 27 Nov 1822 giftet seg i Tingvoll med Christen Anderssen Holte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Her er 1801- teljing for Tingvoll. LenkeGunder er nr 441, er 44 år (f.1757) g 2 m Mette Jensdtr.Nr 443 er Ellen Lovisa Kofod, 7 år Et oppfostringsbarn af godgivenhed.Kven er foreldra til Ellen Lovisa Kofod f. 1794?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Har no sett over det eg har notert frå Hefte Slekter fra Averøy. Der har eg notert at Holger Ulrik Hansson Kofoed (1742 - 1804) gm Beret Monsdtr Hegnes har ei datter :Ellen Louise Holgersdtr. Kofoed f. 1794. Det er sikker henne me finn på Bekkjen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

En liten korreksjon til Nermo (307): Elen Lovise ble muligens besvangret av Johan Hammond, men de var slett ikke gift. Han døde forøvrig 4 år etter henne. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser altså ut til at både a) Gunder Richard Andersson Polset Kofoed (c1696-1778) og b) hans halvbror Hans Holger Holgersen Kofoed (1703-1766) døpte en datter Ellen Louise Kofoed, f. hhv. a) ca.1722 (og sist g.m. Gunder Bøe) og b) ca.1728 (altså antakelig faster til Ellen Louise Kofoed f.1794).Hvilken 'Ellen Louise' kan disse kusinene være oppkalt etter ? De har ingen felles bestemor ved dette navn. Kan de to halvbrødrenes mor Mette Kirstine Berg (c1674-1706) være søster eller datter av en Ellen Louise ? Eller er den en 'E.L.' blant Mette's 2. ektemann Holger Hansen Kofoed (1663-1752) sine nærmeste ? På Bornholm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, den yngste (f.1794) er jo oppkalt etter tanta si, men døtrene til a) og b) (altså søskenbarn) er jo født omtrent samtidig (ca.1722 hhv. ca.1728), og er åpenbart oppkalt etter samme dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Beklager, da misforsto jeg. Det du mente var altså at de to halvbrødrene, Gunder og Hans begge hadde døtrer ved navn Ellen Lovise og at dette navnet muligens kunne være morsnavnet til Mette Kristine Berg? Ikke utenkelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller til en søster av Mette Kirstine Berg (c1674-1706). Eller er det en 'Ellen Louise' blant Mette's 2. ektemann Holger Hansen Kofoed (1663-1752) sine nærmeste ? På Bornholm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Aasa Holm

Til spørsmålet i (317). Jeg har endel oversikt over bornholmer-Kofoedene, men har ikke kommet over noen Ellen Louise/Lovise eller lignende.Hilsen Liv A. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spørsmål:1) Per (313): Kva dokumentasjon er det på at det er ei Ellen Louise Hansdtr. Kofoed f. 1728?2) Kva kyrkjebok høyrde Ellen Louise Holgersdtr. Kofoed f. 1794 til? Kven var hennar fadrar, kan ho vera kalla opp etter gudmor? Er det kyrkjebok å leita etter Ellen Louise f. 1794 sin dåp i? Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Så langt tenkjer eg at det er ei Ellen Lovise (Gundersdtr.) f. ca 1723.Tønderslekter (Finn 272) viser at Anne Christine Kyhn og Hans Kofoed hadde eit barn: Holger Ulrich Kofoed (gm Beret Monsdtr Hegnes)(dei hadde mange born).Spørsmål: Kor budde dei? Er det bevart Kyrkjebok for det område?Finn (259) nemner Bb IV for Nesset, s. 70 under Rønningen.Finn (266 og 267) nemner at det i Skifte etter Ellen Lovise er sølv m/ initialar og årstal som kan vera interesante.I debatt 73221 LenkeFinn (39) Skifte etter Karen Folqvardsdtr. i 1696 (Ellen Lovise si oldemor) er det også nemnd sølv med initialar.Spørsmål: Kan noko av sølve i 1795 stamma frå skifte i 1696?Min tanke om Ellen Lovise namnet er at ho har det etter farmor si, dvs mor til Jonas. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ann/322:) Du mener altså nå noe annet enn du mente da du skriv enkelte tidligere innlegg vedr. Ellen Louise Kofoed.Kunne du angi hvilket av dine tidligere innlegg (f.eks. innlegg #88, #262 og #271) der du nå mener at innholdet er feilaktig, slik at du har endret oppfatningen din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg skal prøva.1) Finn (33) Ellen Lovise Gundersdtr., er fadder i Oppdal, om ho er fødd i 1723 er ho då 16 år.2) Ellen Lovise g.m Gunder Bø, døydde i 1795, 72 år, dvs f. 1723, dvs Ellen Lovise Gundersdtr.sjå Finn (259), han skriv at det kan vera 'reint gjettverk'. Her tenkjer eg at Finn har rett i det. Når ein ser på kartet så er det ikkje langt mellom Nesset, Eidsøra og Tingvoll. På Tingvoll var det ei Ellen Lovise Kofoed (uten oppgitt farsnamn) og på Nesset og Eidsøra var etternamnet Kofoed.Når det så ca 150 år seinare skulle skrivast Bb, er det lett å tenkja at Ellen Lovise Gundersdtr., vart til Ellen Lovise Hansdtr.Innl (88), (er ikkje mitt)Innl. (262), Eg tenkjer at kjelda for opplysningane i Hefte 'Slekter fra Averøy', er frå Bb for Nesset (Finn 259), s. 70 under Rønningen.Innl. 271 same svar som under innl.262Håpar dette vart forståeleg? Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.