Gå til innhold
Arkivverket

[#72869] Abraham Johannes Olssen Østenstad sin kone


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jaha, da fikk jeg jo også vite hvor min mor fikk sitt navn fra, hun het nemlig også Anne-Marie. Det var veldig fint å få vite, da hun er død og jeg ikke har noen å spøre om noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Anders Mathias Olsen og Anne Marie Thomasdtr blir gift i Eikefjord den 4/7-1854 (n° 7) Han fra Bareksten og hun fra Sunde. Far hans var Ole Larsen Barræksten og far hennes Thomas Jakobsen Sunde: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Eikefjord i Kinn, Klokkerbok nr. A 1 (1853-1868), Ekteviede 1854, side 89. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11537&idx_id=11537&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Anders M. Olsen ble f i Kinn i april 1832 med foreldre Ole Larsen og Cathrine Carstensdtr Barrekstæn (n° 30): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 4I (1822-1840), Fødte og døpte 1832, side 107. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11534&idx_id=11534&uid=ny&idx_side=-111>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ane Marie Thomasdtr ble født i Kinn 18/1-1829 med foreldre Thomas Jakobsen og Andrea Carstensdtr Espesæt (kan de ha vært i slekt?)Hun var tvilling (n° 23) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 4I (1822-1840), Fødte og døpte 1829, side 76. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11534&idx_id=11534&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Tvillingbroren Carsten dør 27/1-1829 (n° 38) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 4II (1822-1840), Døde og begravede 1829, side 24. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Cathrine Carstensdtr på Espesæter i 1801, foreldra Carsten Larsen og Marta Absalonsdtr, her ser du og en søster Bolette. Bolette Marie var nok oppkalt etter henne:Da var nok ikke Andrea hennes søster, dersom da faren ikke giftet seg opp igjen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det ser ut for at Catrine og Andrea var søstre allikevel (det er nok feilt navn på henne ift) for her blir Andrea Carstensdtr født med foreldre Carsten Larsen og Marta Absalonsdtr i 1790: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ole Larsen Barreksten sin dåp: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp14371785&gardpostnr=948&personpostnr=2831#nedre>LenkeDet ser ut for at han har et navn til og mora heter Johanne Cathrine Ericsdtr. Nok en gang ser du at navn er uteblitt. I kirkeboka ser vi og at det står Ole Eleret: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Andrea Carstensdtr var nok pleiebarn i 1801, de hadde vel for mange munner å mette, slikt skjedde på den tiden: LenkeNå har du fått en hel del her og håper at du finner ut av det.God natt-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, nå kan du overta, Egil for jeg tenker at sengen venter meg. Det er jo en god del å finne ut bakover nå.Men jeg skulle fremdeles gjerne ha visst hvor disse menneskene er i 1900! Jeg har prøvd med forskjellige varianter uten hell. Kanhende noen gløgge øyne greier det.Det er jo ikke sikkert at Norman Sigurd står med Norman i ft, heller ikke trenger han å hete Abrahamsen - mora kalte seg jo og for Olsen etter sin samboer. Men jeg finner heller ikke Abraham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja. tusen takk her inne, nå har jeg skrevet jevnt i flere timer og er så glad for alle opplysninger jeg har fått. Takk for en kjempefin jobb/innsats. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Normann - min oldefar - døde i sitt hjem av kreft. Ingen av dem hadde andre sykdommer eller var syke i sine liv. Min oldemor Ingrid Alvilde døde også av kreft i 1987. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har også lett i FT 1900 utan resultat. Merkeleg.Nr. 36: Sidan dei ikkje var gifte, trur eg vel heller at mora sitt Olsen namn kom frå faren sitt etternamn, men det er vel i det store og det heile fullstendig uinteressant kor ho tok dette namnet frå.Eg har også lett dåpen til Marte Absalonsdtr og Carsten Larsen, men har ikkje funne dei i Kinn. Er dei tilflytta?Her er nok Marta sin konfirmasjon i 1768 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=52&filnamn=kf14371742&gardpostnr=997&personpostnr=997&merk=997#ovre>Lenkeog Carsten i 1762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Til 41: Det står ved konens død i 1909 at hun ble kalt Olsen, etter ('samboeren') Abraham Olsen.Ellers: Er nok deler av Bergen som ikke er med i 1900-tellingen, har selv vært borti en familie som bor der både før og etter 1900, får barn, konfirmerer barn osv, men de er ikke reg. i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1891: Wesenbergsmuget, MK sogn1894: Edvardsensgt, SK sogn1895: Baneveien, DK sogn1904: Sverresgate, DK sogn1906: Stølegaten, MK sogn1909: Magnus Barfotsgate, JK sognBarna skal være konfirmert fra ca 1905 - 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

42) Ja, det forklarer saken, de er vel da ikke kommet med.41) Det er mulig at de kom fra et annen prestegj., Egil, for jeg har for øyeblikket ikke funnet dem heller. Her blir de forlovet 24/11- 1772: Carsten Larsen Schorpen og Martha Sophia Absolonsdtr Indre Rext?Skal det være Indre Rexten montro?Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1772, side 394. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-379>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJa, det stemmer nok for her blir de copulert 29/12-1772 og da står hun tydelig fra Indre Rexten: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gunn-Anita, du skriver at også Anne-Mari døde i 1909. Hvor er det dødsfallet registrert?Det var vel ikke spanskesyken de døde av. Den kom ikke hit før i 1917.Har du vielsen til noen av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

46) Anne Marie S. Rysjedal står på samme støtte som sin mann, han var tydiligvis gift to ganger: Lenke (klikk to ganger)Ellers finner jeg ikke Skorpen i Kinn, men Skorpøen (det er vel det samme, for jeg ser flere Schorpen fra Kinn i kirkebøkene). I Askvoll er det Indre og Ytre Skorpen i 1801. Men i sjeleregisteret 1789, finner jeg ingen slik gård.Kanhende noen har bygdebok fra dette området i Kinn og kan se hvor Martha (Sophie)Absolonsdtr og Carsten Larsen kom fra.Jeg ser og at navnet Carsten har vært i bruk i Askvoll. En Carsten Yndestad får en sønn Abraham i 1775.I Naustdal i Førde er navnet Absolon/Absalon i bruk i 1801, men det er og flere på samme alder som Martha i Kinn, både på Rexten Indre og Ytre med Absolon som patronomikum.En Absalon Rasmdal får barn (Elias) i Kinn i 1750, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Abraham og Anna (Anne-Mari), om det er henne jeg har funnet, døde av lungebetennelse, Bolette av hjertefeil.Ole Andreas f 1894 og Norman Sigurd f 1895 finnes ikke blant konfirmerte i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.