Gå til innhold
Arkivverket

[#72869] Abraham Johannes Olssen Østenstad sin kone

Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Gunn-Anita, Der er ikke registrert noe dødsfall på en 15 år gml jente samtidig som foreldrene døde. Du skriver hun skal være f 1892 og døde 3 år gml (i 1909?). Det stemmer jo ikke. Skulle gjerne hatt vielsene til de to sønnene.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid. Jeg har ikke noen å spøre om vielsene eller annet, alle er døde og det er bare min søster og meg igjen med våre barn. Men jeg ser jo at det er noe som ikke stemmer med de opplysningene jeg har når det gjelder dødårsaker, årstall o.l. Søren og! Anna Amalia skal være død 3 år gammel av denne spanskesyken (noe som ser ut til å være feil) og hvis hun er født i 1892 må hun da være død i 1895. må jo finne ut av dette. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Grunnen til at jeg spør det er at der kan være viktige opplysninger ved vielsene i KB. Men ok, når du ikke har det så kan vi jo ikke gjøre noe med det.Det er jo tvilsomt at det er noe skifte etter Abraham og Bolette Marie, men jeg ville uansett ha lagt inn en forespørsel om det på AF. Lag lenker til KB el databasene. Begge er ført både i DK og hos SP. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=doed1881&gardpostnr=18239&merk=18239#ovre>Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ja, her har de hatt det moro. Mykje bra arbeid ser det ut til. Ikkje heilt enkelt å koble seg på her, men eg skal prøve å være med litt. Eg har berre kjapt gått gjennom det som er skreve.Nr. 59) Her er det for så vidt ganske mykje interessant. Denne Niels Dessideriussen Espeset er bror til min 4-tippoldemor. Eg veit ikkje om han eigentleg er interessant i denne saka, men dersom han er det, så kan eg sjå om eg har skreve ned noko meir om denne familien.Meir om Lise Paulsdtr. finn du her Lenke russøy&nr=10&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker (Håpar linken virkar, ellers er det tema nr. 70069 på arkivforum). Paul Larsen her, blir då son til Lars Paulsen som de har spurt etter skifte til.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

75 og 77) Ja, jeg husker og at jeg fant Mette gm Annanias Sørensen i kirkeboka, men skrev ikke ned hvilket årstall. Jeg merket meg det bare for å se om han var fadder.Jeg tror Nils Desideriusen er en fetter.80) Ja, dersom Carsten er bror til Paul Larsen (som jeg tror), så kan nok dette være av interesse for Gunn-Anita. Det er gøy når bitene faller på plass i puslespillet-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

78) Gunn-Anita, vet du når Norman fikk sitt første barn? Da kan vi jo kanskje finne vielsen ut fra det. Det er ikke så mange kirkebøker som Gyldenpris ligger under. Skulle tro det var Laksevåg før St Marcus da eller muligens Årstad. Kanskje Arnfrid vet dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er veldig gøyt. For jeg sitter med et visst overblikk nå og det er veldig spennende dette.Og det er svært interessant! :) Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har sjekket adressene:1920: Aad Gjellesgate 10 - SK sogn1924: Georg. Verft 2 a - NK sogn1942: Gyldenprisveien 7 - SM sogn1958: Nedreveien 7 står ikke i katalogen, men tror det er enten Minde el Gyldenpris.1960: Nedreveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var din mor datter av Ingrid og Normann? I så tilfelle bodde de trolig i Gyldenprisveien da, og det er vel også SM. Men de kan jo ha fått flere barn før det... Altså SK i 1920, men det står ikke om Norman var gift. Vet du pikenavnet til Ingrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid. Min mor vokste opp hos Ingrid og Normann. Hun var datter av Ingrid og Normans barn Karen-Sofie. Min mors far var tysk soldat, noe som var årsaken til at min mor ikke fikk bo med sin mor Karen-Sofie da hun senere ble gidt og fikk flere barn. Jeg husker at adressen var Nereveien 7. Jeg trodde det var nr 4, men da jeg nå leste adressen vet jeg 100% at det var Nedreveien 7.Ingrid og Normann hadde to døtre sammen - Kane-Sofie og Marie. Så fikk Normann en sønn med en nabo-jente som også bodde i Nedreveien, vet ikke hvilket husnummer. Men nabo-jentens etternavn var Oppedal.Ingrid sitt pikenavn var Welander, født i Oslo. Hennes far var Axel Simon Welander. På dem har jeg nå slekten tilbake til 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid. Min mor vokste opp hos Ingrid og Normann. Hun var datter av Ingrid og Normans barn Karen-Sofie. Min mors far var tysk soldat, noe som var årsaken til at min mor ikke fikk bo med sin mor Karen-Sofie da hun senere ble gidt og fikk flere barn. Jeg husker at adressen var Nereveien 7. Jeg trodde det var nr 4, men da jeg nå leste adressen vet jeg 100% at det var Nedreveien 7.Ingrid og Normann hadde to døtre sammen - Kane-Sofie og Marie. Så fikk Normann en sønn med en nabo-jente som også bodde i Nedreveien, vet ikke hvilket husnummer. Men nabo-jentens etternavn var Oppedal.Ingrid sitt pikenavn var Welander, født i Oslo. Hennes far var Axel Simon Welander. På dem har jeg nå slekten tilbake til 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

89) Ja, her var det jo en del interessante ting, også samme skifte som Arnfrid la inn kommer vi til der. Dessuten lengre bak for Absalon Rexten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Axel Welander bor i Hans Tanksgt i 1924, sammen med en Eugen, kanskje en myndig sønn. I 1920 bor der også en Solveig Welander med dem, men ingen Ingrid. Hun er jo f 1907 så hun var uansett ikke myndig i 1920 el 1924. Da er vi i JK sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlegg 90: jeg fant karen sofie på gravplass på dis. Hun var født 24 mai 1925 og død 1 mars 1968. Het Hansen da hun døde. Hun var min mormor.Innlegg 92: Welander-familien flyttet til Bergen i 1908.Ingrid ble konfirmert i Nykirken. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

93) Var Karen Sofie eldst? Da var de vel gift ca 1920/25 og en skulle kunne finne dem i kirkebok fra Sandviken etter hva Arnfrid sier. Men Karen Sofie er nok ikke døpt i SK, har gått gjennom hele året 1925 og ut februar 1926 - uten resultat. da må hun være døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingrid var f 1907, så før 1923 kan hun ikke ha inngått ekteskap. Har leitet etter både konf, vielse og dåp i JK og NK, men har litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Nokre tankar kring Paul Larsen og Carsten Larsen. (Vi kan jo vente litt i spenning på skifte, men ....)Carsten Larsen blir konfirmert i 1762. Han må då være fødd kring 1745. Paul Larsen dør i 1798. Han er då oppgitt å være 72 år, dvs. fødd kring 1726. Det er nokre år i mellom her, men det er vel ikkje heilt utenkeleg at dei kan være søsken likevel.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

96) Dersom den Lars Poulsen som døde 50 år gammel i 1746 er deres far, kan han jo ha rukket å gifte seg to ganger.95) Jeg har leita etter dåp i KK, DK, SK, Laksevåg, Årstad, Kvinneklinikken, JK i 1925 uten å finne noen Karen Sophie med far Normann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for all hjelp. Rart at ikke man finner Karen-Sofie i kirkebøkene. Jeg 'blar' litt i kirkebøkene jeg også nå i kveld og skal til å begynne med nykirken. Jeg vet at Ingrid og Normann ble viet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det mangler dåpsprotokoller for NK for bl a 1925, -eller de er ikke skannet enda.Er du sikker på at vi ikke skal søke i JK. Welander bodde i JK sogn i 1920 - 1924. Ingrid skal da være konf ca 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.