Gå til innhold
Arkivverket

[#72869] Abraham Johannes Olssen Østenstad sin kone

Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

95) Ja, hun (Karen Sophie) er kanskje der da. For alle de jeg har gått gjennom er uten resultat Men det er jo og bra å sjekke to ganger - en kan se noe en annen ikke har sett!33) Foreldra til Ole Larsen Barrexten, Lars Sørensen og (Johanne) Cathrine Ericsdtr blir gift i 1794: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1620&personpostnr=3239#nedre>Lenke Begge står fra BarrextenDa de ble forlovet var Peder (?) Andersen Dumben vitne og en Anders Mathisen ?: Lenke På samme side til høgre står ekteskapet deres, men da får jeg ikke hennes gardsnavn til å bli Barrexten. Men det er vel muligens noe annet som står der med hensyn til ekteskapet eller lysningene.En Lars Sørensen Schorpen blir født i 1772 med far Søren Schorpen: LenkeVi såg jo i ft 1801 at faren het Søren Larsen og var f ca 1734.Da er det nok han som gifter seg her i 1766: Lenke Søren Larsen Schorpen og Anna Hansdtr BarrextenHan kan kan ha arbeidet på Barrexten da han ble forlovet og gift siden hans mor uten tvil var derfra.Finner ingen (Johanne)Cathrine Ericsdtr i de digitaliserte kildene, men vi har jo sett flere ganger nå at ikke alle står der.Ellers blir en Lars Poulsen Floren trolovet med Helge Larsdtr Floren i 1730:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var til # 99 at jeg skulle svare. Jeg har sjekket DK gifte hos byfogden, men ikke funnet dem i de årene rundt 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for enda flere opplysninger. Jeg har fått så mye god hjelp siden i går ettermiddag, er veldig takknemlig. hvem er Lars Paulsen Floren i denne sammenhengen? Nå har det vært så mange navn i dag at jeg snart blander dem sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det kan være en mulighet for at det var han som slo seg ned på Skorpen og fikk sønnen Carsten Larsen Skorpen i 1742.Jeg skjønner at det ikke er lett å ha kontroll!Jeg setter det opp ved å bruke sozanummer: 1. er Norman, 2. hans far 3. hans mor, osv. ... Da vet jeg at n° 24 er en av oldefedrene til Bolette Marie.Bare hyggelig å kunne hjelpe, jeg liker meg der oppe i Sunnfjord siden jeg tilbrakte et år der som lærer og kjenner igjen disse gardsnavna-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i sunnfjord er det fint. Jeg tør nesten ikke fortelle at jeg bodde i Florø i 6 år (mange år siden), og det føles litt rart nå å tenke på at jeg har aner derifra. Så jeg klarer fort å plassere navnet på stedene og øyene, som de fleste her kommer ifra. Skorpen og Bareksten er jo øyer like utenfor Florø, man kan padle over. Rart å tenke på, jeg har jo besøkt disse øyene mange, mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat fått en hyggelig telefonsamtale fra en som har en del materiale på Østenstad-slekten. Kjempegøyt!!! Han skal sende meg det han har så da tenker jeg vi kan avslutte dette temaet. TUSEN HJERTELIG TAKK FOR ALL HJELP OG ENGASJEMANG I DENNE SAKEN. Alltid en glede å be om hjelp her inne, noe som gjør slektsforskingen ekstra spennende og morsom. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Gunn-Anita. Alltid kjekt å samarbeide med deg også. Men, det ville jo være kjekt om vi fikk vite hvor og når vielsen til Norman og Ingrid skjedde, hvor Norman og broren vokste opp og evt ble konfirmert, og hvor Karen-Sofie ble døpt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers har jeg sjekket lenken som Egil gav oss og der ser vi at far til Absalon Andersen Foss f ca 1711 (far til Marta Absalonsdtr) var Anders Disideriussen Rexten Indre f på Floren ca 1682, død 1759 i Kinn (bodde og i Pusevik) far hans igjen var Desiderius Andersen Foss 1645/1657-1708 Moren var Sara Elisabeth Absolonsdtr Balchen f i Bergen ca 1680 faren hennes var da Absalon Berentsen siden hennes faster var en Berentsdtr.Se og dette tema: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=22622&sok=Er>Lenke det sammenheng&nr=1&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=n#ankerJeg kopierer her:Sigmund Sunde, Trolla, 1.7.2004 00:21 (3)(...) 'Foss-Slekta'. Der sto først en avskrift av avsnittet om biskop Anders Foss i 'Lampes prestehistorier bind 1 Nr. 5, Bisper i Bergen'. Dette sluttet med 'Anders Foss døde 25. Jan. 1607. Hans hustru Maria Reibbensdatter overlevde ham, de hadde 9 barn.'.Videre står bl.a.: 'Ættegranskaren Einar Håstad siger at Desiderius Andersen Foss i Florø f. 1645 d. 1708 skall være en sonson til Bispen, og at Susanne Andersdatter Foss på Hammerset skal være ei syster til Desiderius.'(...)Bispen Anders Foss levde fra 1543 til 1607 og Anders Nilssen på Florøen var født ca. 1613. Det manglende mellomledd kan være at ett av de ovennevnte 9 barn var 'Nils Andersen' - han kan være født mellom ca 1583 (Anders Foss ble det året biskop i Bergen) og ca 1593 ('Nils' 20 år da Anders Nilssen ble født).'Kopi sluttDu kan og lese i Lampe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg skal selvfølgelig skrive inn opplysningene og historiene, for de skal være veldig spennende! Å, dette er såååå gøyt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug, (115) Jeg har vært inne på disse to lenkene tidligere i ettermiddag, leste alt som stor der. Men jeg fikk ikke det til å stemme med min Anders Nilsson 1613, så jeg valgte å avvente med det. Men selvfølgelig, vi mangler jo et ledd, noe som kan stemme med det du antar, det kan være en sønn Nils imellom. Jeg må se mer på det igjen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er skiftet etter Lars Poulsen som viser at Carsten var hans sønn og bror til Poul som var vitne ved Carstens forlovelse:Astrid Gangdal, SAB, 13.10.2009 13:00 (2)'6 august 1750. Enke: Helga Larsdatter. Barn: Paul Larssønn 20 år, Cøfren Larssønn 16 år, Carsten Larssønn 6 år, Giertrud Larsdatter 13 år, Cicilia Larsdatter 10 år og Karen Larsdatter 3 år'102) Da var det nok og riktig par som giftet seg her i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då burde det være muleg å finne barna til denne Lars Paulsen som blei gift i 1730. (legg den ved her) [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=223&filnamn=vi14371689&gardpostnr=452&personpostnr=903&merk=903#ovre>LenkeDette må være Paul i 1732 Lenke Stemmer ikkje heilt med at han skulle være 72 år i 1798, men det var vel ikkje så uvanleg at det var eit visst avvik.Cøfren må vel være Søren som blir døypt i 1734 LenkeGiertrud i 1737 LenkeFinn også ein Absalon i 1731 som kan være av same kullet Lenke, Cecele i 1735 LenkeCarsten skulle være fødd kring 1744. Kan Ahles i 1743 være Carsten? Lenke Nei, Ahles er visst ei datter Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1743, side 190. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.