Gå til innhold
Arkivverket

[#73061] Anetavlen etter Ivar Dyre fra 1664 med våpenskjold fra Darre, Teiste mfl


Gjest arne kvitrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Innlegget mitt forsvant, så jeg begrenser det til at denne Karl Joansson har en stedatter som var gift med rådmann Ingvald Torsteinson.Det er jo ikke sikkert at han er en Darre, og han kan vel knapt være den samme Karl Jonson Darre nevnt 7.juni 1430 i Morlanda (eller er ikke søsteren enearving?)Lenke være den samme som nevnes i dette dilpomet av 1430.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den ene utstederne av dette brevet 1430, Torstein Skorre (ikke Storre, som er feillest i brevet) er stamfar for slekten Skorre nevnt ovenfor (som imidlertid ikke førte et væpnet bein men en hund i våpnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arvegangen etter den Karl Darre som nevnes 1430, var allerede bestemt. Han var kanskje allerede død, men ikke begravet. Derfor er han neppe lik Karl darre i 1465. Sistnevnte Karl kan være en bror av herr Henning (Jakobsson) Augustin, og dermed være den første Karl Darres søstersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Glemte å skrive at tavlen er etter ærlige og velbyrdige nå avdøde Palle Rodtstens til Lundegaard. Det viser hans aner på fedrene og mødrenes side.Teksten nede i høyre hjørne tilsier at den er laget i Århus av en Anders Otte(sen?). Årstallet er utydeligt - noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Årstall Århus - kanskje 1641?? (vanskelig)Er det noen som kan 'ramse opp' slektsnavnene i forståelig form? Jeg ser at jeg har fått tavla tilsendt (bra!), og vil legge den inn på heraldikksida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra venstre mot høyre:Rønov, Vognsen, Bille, Rodsten, Vanmelen (Van Melen?), Knob, Witfeld, Valtendorf, Jul, Vanleben (Van Leben?), Gyldenstjerne, Bader, Høgh, Godov, ...berger, Oxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.