Gå til innhold
Arkivverket

[#73114] Scanning av kilder fra Digitalarkivet, prioritering.

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det er med glede å se at Digitalarkivet scanner kilder, men jeg stiller meg undrende til prioriteringen deres. Dere overlesses med spørsmål om skifter o.l hver dag, men scanner f.eks formannskapsprotokoller. Jeg vil tro at disse formannskapsprotokollene har meget liten interesse iforhold til andre arkivsaker dere har. Hvorfor scanner dere ikke flere av de nyttige kildene som er mest etterspurt? Da tenker jeg på militærruller, overformynderiruller, manntall o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Statsarkivet i Bergen skanner stort sett 'on demand'. Så at vi legger ut formannskapsprotokoller skyldes regelrett at de er etterspurt og at Statsarkivet har tilgang til kildene i sine arkiver.Riksarkivet tar seg av skanning av alt mikrofilmet materiale så der vil skifteprotokollene bli lagt ut for brukertesting snart, deretter følger mest sannsynlig skannede tingbøker.Rekkefølgene på ting er styrt av etterspørsel, prosjektets kompleksitet, midler for å gjennomføre prosjektet, og andre ytre faktorer. Planen er uansett å få det mest etterspurte arkivmaterialet på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.