Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rita Hole

[#73231] Aremark , Ulrica Eleonora Green trolovet 1780 Foreldre ? / Tydehjelp forlover

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Ulrica Eleonore Green ble trolovet 27 des 1780 med Lars Pedersen Grinder. Forlovere : ....? og Lieutnant Brønstorp. Hva het den første forloveren ? : 1781 par 1 : Lenke Lars og Ulrica får datteren Larine i 1782 ( etter farens død )En av fadderene heter Maren Eleonora Green ( søster ? )Enken Ulrica Eleonora gifter seg i 1783 med Anders Larsen Espelund. De bor på Grinder og får datteren Johanne i 1784. I 1785 selger Anders en del av gården Grinder til Løytnant Brønstrup og flyttet ?Hvem var Ulrica Eleonora Green datter av ?Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Rita!Capit[aine] v.[on] Schløser[?]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Iflg. Ovenstad så kan det være snakk om kaptein Ulrich Otto Schløsser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Takk for tydehjelpen ! Jeg ser at jeg har skrevet feil i første linj Brønstorp skal være Brønstrup!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Takk til deg også Berit.Jeg har sett navnet Captain Schløsser nevnt flere ganger, men vet ikke hvor han bodde ?Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Iflg.Ovenstad var capt.U.O.Schløsser var sjef for det Iddske kompaniet i Det Smaalenske Infanteriregiment i 1780. Han tok avskjed som gen.major i 1788. Millitære kilder for hvor denne sjefen holdt til finnes kanskje? Men det var neppe i Fredrikstad, hvor enka holdt til i 1801 Lenke . Sønnen hans (Johan Emmereich, som fulgte i farens millitære fotspor og som må ha feil aldresangivelse i FT1801)døde i 1808 på Troldhaugen i Fredrikshald. Det er relativt sannsynlig at Ulrich Otto også bodde i Fredrikshald omkring 1780.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Ulrica Greens foreldre blir et såpass stort mysterium, at jeg hiver innpå en spekulasjon::24.desember 1751 døpes ei jente med navnet ULRICHA ELEONORE i Bragernes. (Høyre side, nedre halvdel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8450&idx_id=8450&uid=ny&idx_side=-99>Lenke ) Dåpsbarnets far er ikke oppgitt, da barnet antakelig er født utenfor ekteskap, men moren heter Elsebeth Margrete Rasmusdatter Hoffmand. Det er neppe mange i Norge som fikk navnet ULRICHA ELEONORE på den tiden.GREN/GREEN var et slektsnavn som ble brukt Drammen på denne tiden (ref. innlegg 12 denne debatten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kkopierer et innlegg jeg selv la inn for noen år siden i tråd nr. 42500:Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 28.9.2006 20:40 (4) Det finnes flere Green-slekter, bl.a. en som kan knyttes til Sigdal og en med tilknytning til Skiens-området. Det ser ikke ut til at 'mine' bergverksfolk kan knyttes til noen av disse. Det var riktignok en Ulrich Green som i perioden ca. 1747-1751 var lærer ved Næs jernverks skole. Og han var fra Skien, men antakelig uten opprinnelig jernverkstilknytning. Jeg går ut fra at det er han som er nevnt i et skifte i Skien i 1727 (Skien skifteprot. nr. 4 1723-1740, 410b - 16/9 1727). Skiftet gjelder Else Green og hennes avdøde 'Kiereste' Søren Rasmussen Limi (død 20/2 1723). Følgende barn (som må være hennes barn fra et tidligere ekteskap) er oppført (i tillegg til et par fellesbarn): Friderich Green 20 år, Rasmus Green 10 år, Ulrich Green 8 år.Denne Ulrich Green var, så vidt jeg vet, ikk gift da han var på Næs jernverk. Han flyttet derfra i 1751, men jeg vet ikke hvor han ble av. Mulig farsemne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

Om Ulrich Green skrev forresten Laila Kornstad i et senere innlegg i den samme tråden (nr. 42500):'Han var ikke lenge ved Næs, men utdannet seg videre i København, og var også i England. Han døde 27. mars 1773, og han var ugift'.Men om han reiste direkte fra Næs til København, vet vi vel ikke helt sikkert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Jeg vet ikke om det er så veldig mange Green/Gren-slekter som er aktuelle i denne sammenheng når man spekulerer i at jenta som ble døpt 24/12 1751 i Bragernes er identisk med Ulrica Eleonore Green som ble trolovet i Aremark 27 des 1780.Når jeg i innlegg 7 sier at Gren/Green er et slektsnavn i Bragernes/Strømsø/Tangen på slutten av 1700-tallet, så fremgår det av tema 57244, at dette navnet er tatt fra en gård i Sigdal, nettopp som navnet Green/Gren i Skien.Familieforbindelsen behøver nødvendigvis ikke å være tilstede blant alle Sigdals-Grener av den grunn, bl.a fordi det er flere Gren-gårder i Sigdal, men det ganske sannsynlig at Ulrich Gren (innlegg 8-9) har familieforbindelse til Grenene i Drammen/Strømsøe.Kanskje nøkkelen til å komme til rette med dette heller ligger i å få identifisert moren; Elsebeth Margrete Rasmusdatter Hoffmand. Med et slikt slektsnavn burde det gå an, men det er jamen ikke enkelt. Jeg klarer det ikke, og vet ikke engang om hun er Drammenser.(Men Ulrich Green er så avgjort en OK farskandidat) IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Farens navn til hun som er døpt i Bragernes i 1751, vil helt sikkert kunne finnes i sikt og sakefall-regnskapene som ligger på Riksarkivet: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Ulrica Eleonora Green døde før 1794 for da giftet hennes 2 mann, enkemand Corporal Anders Larsen som nå bor på Lund i Aremark seg med Anne Xtensdatter Lexrød. De får datteren Ulrica Eleonora nov 1796, hun ble ligget ihjel og døde 1797. Har ikke funnet Ulrica Eleonora Green død i Aremark/ Øymark så da vet jeg ikke når hun er født ! Mulig hun døde i Halden, men der er det ikke kirkebøker over døde.I 1767 bor det en Sr Peter (Nicolai ?)Green i Halden.Fant Ulrich Otto Schløsser som død i Aremark i mars 1798, 68 år.Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det er jo ei 79 år gammel (ugift) fattiglem på Ebeneser i Fredrikshald i 1801. SINKEN GREEN. SINKEN er neppe døpenavnet. – Kanskje hun er ei fallert under-offiser-ektefelle eller noe sånt. Aldersmessig er befinner hun seg i Ulricha Elonora sin foreldregenerasjon: Lenke .IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Det er mange Green i Halden, så Ulrica Eleonora kommer trolig derfra,hvem hun er datter av ?Her er de jeg har funnet fra 1758 - 1762, ( døpte og faddere ) : Henrich Friderich Green g.m Anna Sophie Plöym, Peter Nicolay Green, Ursilla Green g.m parykkmager Georg Klein, Elen Kirstine Green g.m Advocat Sgr.Laurits Stub, Margrethe Alet Green g.m Sr.Brynild Erichsen Berg.Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Selv om det er mange Greener i Halden, så vil jeg tro at vi må ta hensyn til at de var innflyttere. Nettopp omkring årene da Ulrica Eleonora Green bør være født (1750 /-10) ekspanderte byen befolkningsmessig, og det vil uansett være fornuftig å ta høyde for at hennes efventuelle tilknytting til halden nødvendigvis ikke går på hennes fødsel/dåp. Jeg vil tro, (uten å ha sjekket opp) at enkelte av de Haldens-Greenene som nevnes i dette temaet er født/døpt eller har svært nær tilknytting til Bragernes/Strømsøe (eventuelt Skien).Spekulasjonsobjektet fra innlegg 7, (Ulricha Eleonore født i Bragernes i 1751) er åpenbart født utenfor ekteskap. I denne sammenheng kan navnet Green ha kommet fra hennes eventuelle stefar.Om man lykkes i å finne faren til Ulricha Eleonore, født i Bragernes i 1751, ut fra Erlends anbefaling i innlegg 11, og hans slektsnavn er et annet enn Green, behøver dette nødvendigvis ikke diskvalifsere kandidaten. Men hvem var egentlig denne moren - Elsebeth Margrete Rasmusdatter Hofmand ?IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Green 2 norske lavadelætter i middelaldern,knyttet til Bohuslän. 1) Green av Rossö,adlet 1487 2) Green av Sundsby kjent fra 15 århundre. Til denne hørte Norges kansler Anders Green (1550 - 1614). Ble utnevt i 1604.Greenslekten i Halden tilhører nok samme slekt som du nevner over, Iver. Jeg ser at navnene går igjen bla.disse på Vigerust sine sider : ' Strømsø by og Tangens befolkning på 1720 tallet ' GREEN: Axel er kapteinløytnant/ skipper, Christian er skipper og Petter er skipper : http://www.vigerust.net/by/stroemsoefornavn.htmlTar med en Halden Green til : Margrethe Alette Green ( skifte 1764 ) g.m Edvart Stork Meyer. Så alle Green i Halden ble godt gift.Må prøve å finne ut mere om Ulricha Eleonora født 1751 i Bragenes.Jeg har sett på lenker dere har gitt meg, men dette er ikke lett å finne ut av, det er mange Greener ! Vet ikke om denne herremannen er nevnt før : Johannes Green 1708 - 71 prest, født i Nes på Romerike. 1766 sogneprest i Aker. - I Halden 1711 er det nevnt,' enken Marthe Green som har en sønn som er orlogsgast ' ( O.Forstrøm )Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Ja her var det ikke bare mange Greener, men reneste buskaset.Det er jo en liten merkverdighet at Margrethe Alette Green som var gift med Edvart Stork Meyer bruker Green-navnet ved skiftet 1764.Ved ektskapsinngåelsen mellom disse to i Hobøl 3.juli 1760 bruker hun navnet BERG. (Fra et tema lagt ut for over 3 år siden Lenke der jeg lurer fortsatt på hvem denne madamen egentlig var)Jeg vil også prøve å finne ut av hvem denne Elsebeth Margrete Rasmusdatter Hofmand egentlig er. Har du forresten sett om navnet HOFFMAND har forekommet i Fredrikshald-området?IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei, Ulrica Eleonoras datter Johanne er blant mine forfedre, og hun har voldt også meg bry. Ikke at jeg har kommet så mye lengre enn dere, men Ulrica finnes som konfirmert i Aremark - og står som fadder et annet sted før hun ble gift. Har ikke notatene foran meg nå (og ikke anledning til å gå inn på kirkebøkene) men ut fra alder ved konfirmasjon (mener det var 1777 eller 1778) skal hun ha vært født 1763, og derfor svært ung da hun giftet seg. Om det er til konfirmasjonen eller som fadder (husker det ikke i farten) står hun som 'Ulrica Eleonora Samuelsdatter Green'. Det kan også nevnes at hun sto først på kirkegulvet:-) Faren heter derfor - med mindre presten har skrevet feil - Samuel Green. Det var en prest ved det navn i Molde-regionen, men slik jeg har forstått det, døde han før Ulrica ble født. Ulrica Eleonorta ble gift på Grinder, en mindre gård i Aremark, på vei til Halden. I den første av de to utgitte bøker om slekten Stang (Krogh Steffens) står gården nevnt som en av Stang-slektens eiendommer - ervervet fra en Peter Green, trolig den samme som i Fredrikshald. Slekt? Ikke godt å si, men litt vel tilfeldig etter min smak.Dette var mine funn - håper det kan hjelpe noen av oss videre:-)OHY

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Takk Ole !Jeg har ikke lett etter henne som konfirmert. Nå vet vi alderen hennes, hun ble konfirmert 11 okt.1778, 15 år gl.Samulsdatter ?Rita

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Flott at det ryddes i buskaset. Ulricha Eleonore, født i Bragernes i 1751 kan utelukkes.Vi bør vel også tenke på at den Samuel som skal være Ulrica Eleonores far nødvendigvis ikke er en Green. Green-navnet kan være tatt fra morens side, eller det kan ha kommet inn på annen måte, som for eksempel gjennom forster-foreldre.Samuel er et påfallende sjeldent navn i Indre Smaalenene på den aktuelle tiden, men jeg oppdaget en ting som kanskje kan være et spor i Øymark (i samme prestegjeld som Aremark):Det er en dåp i Øymark våren 1765. (ANNA, nest nederst venstre side Lenke ) , hvor foreldrene er SAMUEL (etternavn vanskelig å tolke, men neppe GREHN) og Catharina Andersdatter. Fadderne er både fra Otteid (lengst sør i bygda) og Søby (langt nord). Men en fadder er fra GRINDENGEN (NB!).Har noen hørt om Grindengen. Jeg finner det ikke i Øymark., men det er jo fristende å tenke seg at det bør ligge under Grinder i Aremark.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg tror det står Gundengen og ikke Grindengen. Det finnes i alle fall en gård i Aremark som heter Gundeng.Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Antakelig har du svært rett i det. Gundeng er nabogarden til Otteid, hvor to av faddeerne kommer fra.Dette svekker selvsagt aktualiteten for denne lille antydningen til mulig spor, men klarte du å lese stedsnavnet (event. slektsnavnet) til Samuel?IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det ser vel ut til at denne Samuel, som får ei datter (Anna) i Øymark i 1765 sammen med Catharina Andersdatter (innlegg 5), - beveger seg til Rakkestad i innen 1770. Der døpes nemlig ei Christine (midt på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-66>Lenke ), hvor moren har identisk navn som Annas mor (Cathrine Andersdatter), mens faren, SAMUEL, her kalles Ahlin (det lukter svensk). Både lensmann og militære stiller som faddere.Vi finner Samuel, med nytt barnekull (det tredje?) og ny ektefelle igjen som husmannsfamilie på Berg i Rakkestad i 1801

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det ble vel litt vel mye om denne SAMUEL, som jeg har dvelt ved siden innlegg 21. Men jeg oppdaget nå at det er et eget tema om denne fargerike innvandreren. 50297: Samuel Hallin og Berthe Johannesdtr, Rakkestad Lenke Rakkestad&nr=1&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#ankerIM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.