Gå til innhold
Arkivverket

[#73523] Høstdugnad - Tom Waits' norske aner

Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tollef søsken (jf familietre på ancestry)Krista Olsen ?John S Olsen dør i Littleton, Jefferson, Colorado, USATolger Olsen i Heyburn, Idaho, USAJens Olsen ?Otto Olsen dør Nampa, IdahoRegina Olsen død 22 Feb 1877Christian Harold Olsen død Alpha, Idaho, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Marie og søsken fra vaksinasjonsprotok.:Anne Marie 3/4 år 16.8.1851 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=va02351850&gardpostnr=349&personpostnr=1046&merk=1046#ovre>LenkeDortea 1 1/3 ÅR 25.7.1855 LenkeKaren Alette 1 1/2 år 30.6.1859 LenkeLina Birgitte 1 år 4.7.1861 LenkeHanna 1 1/2 år 28.6.1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Konf til Ragnhild Tollefsdatters datter Kristi:Kristi Pedersdatter Bodillens konf i 1858 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8902&idx_id=8902&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Konf til Ragnhild og Ole Jensens barn:Johan Olsen Nysveens konf i 1862 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTollef Olsen Nysveens konf i 1864 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTolger Olsen Sjølies konf i 1867 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJens Olsen Qvernes konf i 1868 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han ble altså viet i Rendalen i 1879 og fikk to barn i 1880 og 1881. Otto Olsen Nysveens konf i 1870 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeRegine Olsdtr Sjølies konf i 1874 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke hun døde altså i 1877 LenkeChristian Olsen Nysveens konf i 1876 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr (53): Det er ikke oppgitt søsken til Anna Marie Davidsdatter (Hansen) på Ancestry. Hun var gift og hadde et barn da hun reiste over til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens OlsenB: 17 May 1853 Hedemarken, Yutre Rendalen, Norway D:Wife EmeliaB: D:Children Name Birth Death HintsAnna Olsen Daughter Betsy Olsen Daughter Carl Olsen Son Emelia Olsen Daughter Jacob Olsen Son Olaf Olsen Son Rena Olsen Daughter Thorvald Olsen Son 1872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald emigrerte til USA i 1882. Da var han ca 10 år gammel. Så enten har han reist med familie, eller andre som har brakt ham til familie. Finner han jo senere sammen med bestemoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Spørsmålet er da hvor Jens og Emilie Olsen med familie gjorde av seg etter 1881. Emigrerte de også eller er de flyttet til et annet sted i Norge. Jeg har tatt globalt søk også, men har ikke funnet dem igjen. Olaf og Rena er nok sikkert Olaf Reiner f 1880 og Ragna f 1881. Siden de står sist kan det tyde på at Jens eller Emlie hadde barn før disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info i innlegg 59 er fra familietreet på ancestry. Ungene ser ut til å være sortert alfabetisk (sikkert pga manglende fødselsdato).Hvis hele familien emigrerte i 1882, kan det være derfor at vi ikke finner flere barn født i Rendalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens???1920 United States Federal CensusName: Jens Olson Home in 1920: Wadena, Wadena, Minnesota Age: 68 years Estimated Birth Year: abt 1852 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Emelia Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1887 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 521Household Members: Name Age Jens Olson 68 Emelia Olson 56 Jacob Olson 24Jens imm 1883, Emelia 1886. Jacob født i Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens???1910 United States Federal CensusName: Jens Olson Age in 1910: 55 Estimated Birth Year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Emelia Home in 1910: Leaf River, Wadena, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1889Household Members: Name Age Jens Olson 55 Emelia Olson 49 Carl Olson 17 Jacob Olson 15 Emma Olson 13 Mabel Olson 11Jens imm 1881, Emelia imm 1886. Barna født i Minnesota. Det er oppgitt at Emelia har født 8 barn, hvorav 7 lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanna i 68) var ikke korrekt. Fant ikke vielsen til Bergitte i samme innlegg.70) Noen av barnene er vel utfl i 1910. Finner du dem i 1890 el 1900, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Jens Olson Census Date: 14 May 1885 County: Otter Tail Locality: Blowers Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1853 Race: White Roll: MNSC_35Jens bor sammen med Otto, og mor Ragnhild.Emelie emigrerte i 1886 med Olaf og ragna: LenkeSå da er det vel bare ev barn Jens hadde uten for ekteskap som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rendalen. Ja., og der har vi funnet Lars f 1875. Får se om jeg finner han igjen.Ullensaker. Her er det slekt, men det ville vært fint om noen med lokal kunnskap til de aktuelle familiene kom på banen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er det blitt jobbet hardt i Bergen og Brønnøysund i helgen! Jeg har vært bortreist og har ikke kunnet følge med, så jeg må bruke dagen idag til å gå igjennom det dere har funnet - men tusen takk så langt. Jeg ser at det blant annet er en tilknytning til Rendalen - jeg har også forfedre og slekt der, så kanskje jeg skal belage meg på en gratiskonsert på Rockefeller den 7.desember..?Jeg skal forsøke å lage et sammendrag av det som er funnet hittil - og kommer tilbake i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.