Gå til innhold
Arkivverket

[#73523] Høstdugnad - Tom Waits' norske aner


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Tilbake til Østerdalen:Jeg har vært i kontakt med lederen av Sør-Østerdal Slektshistorielag, Solveig Glesaaen, og fått bekreftet at Lars Jensen Holmslien har etterkommere i Stor-Elvdal (- jfr. mitt innlegg 122).Karoline Hansdatter og Lars Jensen Holmslien hadde tre barn:- Ingeborg Helene Holmslien, født 20/6 1908 i Ytre Rendal, død 8/4 1937 i Stor-Elvdal, snaut 29 år gammel. Hun var som tidligere nevnt gift med Ingolf Grinaker, født 10/5 1904 i Stor-Elvdal.- Knut Holmslien, født 18/9 1911 i Ytre Rendal, død 1986. Ugift.- Laura Holmslien, født 15/6 1914 på Alfheim, Stai, Stor-Elvdal, død 23/12 1922 samme sted, åtte år gammel.Ingeborg Helene Grinaker (født Holmslien) fikk halvannen måned før sin død en sønn (født 24/2 1937). Han er Tom Waits' firmenning, og han bor i Stor-Elvdal. Han har en sønn født 1959 og en datter født 1962, og disse to er da det som amerikanerne vel vil kalle ''third cousins once removed'' av Tom Waits. Jeg skal forsøke å kontakte dem i løpet av helgen og fortelle dem om slektskapet til artisten - og at de er berettiget til en gratis konsert i Oslo den 7.desember!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Tore,Dere finner sikkert noen i Ullensaker-slekten også.Kommer du til å skrive en artikkel om Tom Waits norske aner?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, vi kan ikke gi oss med dette - det er ganske sikkert nålevende slekt på Ullensaker-siden, også.Når det gjelder en artikkel, har jeg antydet overfor lederen i Sør-Østerdal Slektshistorielag at jeg kanskje kan skrive noe i medlemsbladet deres, ''Tjukke slekta'', om Tom Waits' østerdalske tilknytning. Som kvart sør-østerdøl er jeg selv medlem av laget, så jeg bør vel bidra med såpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jo, det hadde vært morsomt om noen av avisene her i byen hadde bitt på - vi får skaffe litt mer agn på kroken før vi kaster ut linen.I mellomtiden går det unna her: Jeg har nå fått opplysninger om en datter av kjøpmann Nils Jakobsen i Ullensaker (jfr. innlegg 125). Hun er født i 1946, bor på Jessheim - og er altså en firmenning av Tom Waits. Så da blir det en telefon til Ullensaker i helgen, også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her følger en liten statusrapport om jakten på Tom Waits' norske slektninger:Jeg har snakket med en sønn av Tom Waits' eneste norske firmenning på oldefarens side (Østerdals-siden, jfr. innlegg 127). Han var som ventet uvitende om slektskapet med den amerikanske artisten, og jeg har sendt ham lenke til denne debatten.Jeg har også snakket med en firmenning av Tom Waits på oldemorens side (Ullensaker-siden, jfr. innlegg 125 og 131). Også hun var uvitende om slektskapet, men veldig interessert, og hun har fått oversendt alle opplysningene som er kommet frem i denne tråden. Hun kunne fortelle at hun har to fettere og fire kusiner på farssiden - altså har vi her minst syv firmenninger av Tom Waits (barnebarnsbarn av Karen Alette Davidsdatter), kanskje er det flere.Jeg har også vært i kontakt med arrangørene av konserten på Rockefeller den 7.desember, og de står ved det de har lovet og setter gjerne Tom Waits-slektningene på gjestelisten. De synes også det ville være morsomt om noen aviser hadde skrevet om dette, så det må bli neste skritt.Jeg kommer derfor til å ta kontakt med utvalgte aviser/nyhetsmedier, så får vi se hvor interessant de synes dette er. Videre skal jeg forsøke å komme i kontakt med hovedpersonen selv, Tom Waits, og fortelle ham om hans norske forfedre og slekt - det kunne vel bli en fin 60-års gave!?Jeg kommer tilbake med ny rapport her såsnart jeg har noe nytt å melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Idag fyller den kvart norske artisten Tom Waits 60 år, og takket være alle gode hjelperne i denne tråden er en sønn av en av Waits' norske firmenninger oppført på gjestelisten på kveldens hyllestkonsert på Rockefeller i Oslo - tusen takk til dere alle!Jeg har vært i kontakt med de store hovedstadsavisene, men tydeligvis har ingen av dem syntes at Tom Waits' norske herkomst og slekt var godt nok stoff til å fylle spaltene med. Derimot har Romerikes Blad idag en artikkel om artistens norske slekt (- hans oldemor var jo fra Ullensaker på Romerike). Her er første del av artikkelen:

bilete8145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gratulerer som vinner av Tom Waits-konkurransen, Tore!Sendte inn jeg også, men du stakk av med seieren, helt velfortjent.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da regner med at det er lytterkonkurransen i forrige ukes utgave av radioprogrammet Bluesasylet på NRK du mener? Jeg visste ikke at programmet ble sendt på lørdager - selv har jeg hørt det på søndag ettermiddag. Og for alle som ikke har hørt på, kan jeg fortelle at spørsmålet forrige uke dreide seg om Tom Waits' norske slektstilknytning. Jeg visste jo at jeg satt med fasitsvaret, men det var jo ikke sikkert at jeg ble trukket ut av den grunn. Premien skulle jeg gjerne ha delt med alle de gode hjelperne og bidragsyterne i denne tråden, men jeg tror at den består av et forkle med bilde av programlederne Knut Borge og Knut Reiersrud, noe som vanskelig lar seg dele med andre, uansett hvor omfangsrike de avbildede personene måtte være. Dere må nok derfor nøye dere med nok en hjertelig takk fra meg for vel utført arbeide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Henger meg på blant gratulantene, har ellers ikke hatt noe å bidra med i debatten, men bare legge til at Tom Waits også var gjennomgangstema i 'Banden' på P3 den dagen han fylte 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Nå har nyheten om Tom Waits' norske slekt nådd NRK Hedmark og Oppland - Lenke . (Noen faktafeil riktignok - Tom Waits stammer fra Ytre Rendal, ikke fra Stor-Elvdal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.