Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#73528] Gro Aslaksdatter Holm i Sande 1601

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gårdshistorien for Lier nevner at Gro Holm satt med 25 1/2 lpd. i Lille Landfall i Lier i 1601 Lenke 'I 1601 skiftet hun med sønnene Aslak og Arne som fikk annet gods, mens hun beholdt 25 ½ lp. i gården her.'Er det noen som kjenner til om dette skiftet er bevart, eller er det inntatt i et annet dokument senere? I så fall hvor?

Spørs vel om ikke dette er Lierbokas kilde: LenkeEt stykke ned i brevet står følgende: 'huor Wdjnden dend Sorrenschriffuer och Thuende LaugRet/tib mend bekiender, At haffue giort Bÿtte jmellom/ Gro Ab lachs dater, och hinders Thoe Sönner Ab lach/ och Arne Christopherb önner, Och da Thilfalt bete: Gro wj Lib pund. och j pund i Landfalld, Liggendis/ Wdj froner Sogenn i Lier, Och börnene Aff andet goeds/ derjmod, epter Samme breffs med för.' (De doble s'ene i dokumentet har blitt 'b' ved kopieringen hit)Siden ordlyden i Lierboka nærmest er likelydende, kan det tyde på at det ikke kjennes mer av innholdet i skiftet fra 1601.

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf:Slik jeg oppfatter det så er 1601-skiftet kun kjent fra teksten i 1632-dokumentet om Landfall. Jeg setter inn teksten på ny med 'sz' for dobbel-S. Streken gjennom j'en i 'wj' er falt ut. Det skal være 5 1/2 lispund ikke 6 lispund.«huor Wdjnden dend Sorrenschriffuer och Thuende LaugRet/tiszend bekiender, At haffue giort Bÿtte jmellom/ Gro Aszlachs dater, och hinders Thoe Sönner Aszlach/ och Arne Christopherszönner, Och da Thilfalt bete: Gro wj Liszpund. och j pund i Landfalld, Liggendis/ Wdj froner Sogenn i Lier, Och börnene Aff andet goeds/ derjmod, epter Samme breffs med för.»Ellers har du vel gjerne fått med deg oversikten jeg publiserte over Gro Aslaksdotters slekt på Øvre Knive (Gjallarhorn i fjor vår).Vi kjenner fortsatt ikke til hvilke gårder hennes sønner Aslak og Arne har bodd på. Kun at sønnedatteren bodde på Åmot i Lier.Mvh Are

Takk for svar, 'skummelt' med spesialtegn som forsvinner og forandrer meningsinnholdet.Jeg har selvfølgelig sett artikkelen din i Gjallarhorn, og burde antagelig også ha frisket det opp før jeg skrev første innlegg.En grunn til at Aslak Christoffersen har vist seg så vanskelig å finne, kan være at han trolig døde før sin mor. Gro Holm satt med jordegods i 1620 som i 1622 er å finne hos sønnedatterens mann Halvor Åmot. Hadde Aslak levd, var vel godset kommet til ham (først). Men det er også en del gods som Gro Holm sitter med i 1620 som IKKE senere sees hos Halvor Åmot, og det kan kanskje bety at Aslak hadde flere etterkommere? Det dreier seg om 1 skpd. i Holm i Sande, 1 skpd. i 'Østerøenn' i Sande, 1/2 pd. i Horgen i Eiker, 1/2 pd. i Gjevelt i Eiker og 6 lpd. i Solberg i Eiker. Den som føler seg kallet, kan jo prøve å finne ut hvor dette ble av?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.