Gå til innhold
Arkivverket

[#73533] Kan noen hjelpe meg og finne ' manglende ledd ' mellom Løten og Romedal ?


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Søgaard

Det var fint å se at det ble en bekreftelse gjennom konfirmasjon. Jeg er enig med Astrid at det vil være unormalt om det ikke var noen flere barn i mellom 1897 og 1815.Jeg har sett etter Karen sin dåp i Løten uten å finne den så tipset om Hof bør følges opp. Det var en del gifte mellom Løten og Våler som var anneks til Hof på den tida. Senere skilt ut som eget sogn og kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Astrid og takk for enorm god hjelp , skal prøve og finne flere barn etter Nils og Karen nå. Og tusen takk til Sverre som sitter på ' gjerdet ' og følger med oss og kommer med tips og god hjelp. Et siste spørsmål i denne omgang : kan Benningstad være et stedsnavn eller gårdsnavn i Løten mon tro ? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn Andreas.Jo, Benningstad er i Løten. Dette er kirkebok for Løten.Hvis det ikke er synlig øverst hvilken kirkebok det er, klikk på pilen til høyre for billedinformasjon hvis det står 'ingen'. Da velger du 'øverst' og da får du opp informasjon angående prestegjeld etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , jeg har kikket nøye igjennom Løten boken bind 3 og fant 2 gårder Benningstad store og Benningstad lille og de gårdene som ble utskilt fra disse i senere år , men Karen Olsdatter og hennes foreldre er ikke nevnt her , må vel anta da at foreldrene til Karen , Ole Olsen og Ingeborg Thronsdatter levde og virket på en av de uregistrerte små husmannsplassene som lå under en av Benningstadgårdene. Var også og skulle lete etter fødselen deres og Karen sin dåp i ministrialboken for Hof i tidsrommet når de skulle være født henholdsvis ca. 1740 og 1748 , men det var ikke så enkelt , i det tidsrommet jeg skulle lete så sto det bare i ' kronologisk ' rekkefølge , ikke spesifisert , fødsel , dåp , bryllup osv . og det som sto skrevet der skjønte jeg ikke noe av , så jeg tar gjerne imot gode tips for og finne ut mer om foreldrene og besteforeldrene til Karen OlsdatterHilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Siden Sverre ikke fant Karen Olsdatters dåp i Løten, legger jeg lenke til dåpen til den Karen som i følge FS ble døpt 18/2 i Hof. Til høyre under Aasnes søndag sexagesima den 18. februar:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1781, side 632-633. Permanent sidelenke: LenkeForeldre: Ole Olsen og Ingebor Trondsdatter Kornstad (?).Noe usikker på gårdsnavnet, men finner i hvert Kornstad i Åsnes i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og Kjære AStrid , du er jammen tidlig på,n ser jeg , det er ufattelig at du klarer og lese og tyde dette som presten har skrevet , bøyer meg i støvet for dette. Åsnes er vel fortsatt i løten er det ikke ? Hvis jeg leser det i kirke boken riktig så synes det ut som det står Kornstad etter Ole OLsen sitt navn . ER da Kornstad et gårdsnvn så betyr vel dette at de bodde der før de flyttet til en husmannsplass under Benningstad ? Og hva iall verden betyr sexagesima ? Hyggelig at du e trønder du og forrestenVennlig Hilsen Bjørn Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er kirkebok for Hof prestegjeld. Den er kronologisk ført for kirkesognene Hof, Vaaler og Aasnes. Denne kirkeboka er ført ganske ryddig i motsetning til andre kronologisk førte kirkebøker jeg har vært i. I margen står de kirkelige handlinger: Baptiz. (døpt), Copulat. (viet), Sponsat (trolovet), Sepult.(begravet).Til Sexagesima, se kirkelige festdager her:http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/kirkeaaret.htmlKornstad er da ifølge kirkeboka i Åsnes sogn, likeså i folketellingen 1801.Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Astrid ( heia )Tusen takk for den linken og ordlista dette har jeg ikke sett før , den er kjempenyttig , er det latin dette her ? hilsen bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.