Gå til innhold
Arkivverket

[#73867] Jens Graae g.m. Sophia Christophersdtr von Aphelen

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Det er vel nå fastslått at (1) lensmann i Hemne, Jens Nielsen (Graa ?), som i 1666 skal ha bodd på gården 'Hemnskiæl' (Hemne, ST) med sønnene Christen (24) og Niels (14), ikke er identisk med den (2) Jens Graa (ca.1605/1610-før1712) som var g.m. Sophie Christophersdatter von Aphelen fra Overhalla, og som i 1664 altså bodde på Okstad, Høylandet (Namdal, NT), med sønnen Christopher (12).(1) JN(G) skal såvidt jeg vet ha hatt barna- Christen (død 1716),( - Christopher, død før 1716?, ingen barn ?), - Jørgen Jensøn Magerøen (levde i 1716), - Niels (død før 1716) (barn: Jens Nielsøn Qualværet, Kiersten, Maren, Johanna og Margrethe Nielsdøtre (alle i live i 1716), Ole Nielsøn (død før 1716) (sønn: Anders)), - Ole (død før 1716), - Jens Jensøn Balsnæs (levde i 1716), - Hans Jensøn (død før 1716) (barn: Hans), - Else (levde i 1716), - Marit (død før 1716) (barn: Lars Jacobsøn (død før 1716) (barn: Maritte, Kiersten, Else og Johanna Larsdøtre)), - Lisbet Jensdatter Hanne Kamwigen (levde i 1716), - Maren Jensdatter Schrederwigen (levde io 1716)..På (2) JG har jeg notert barna (arvinger) Christopher, Hans Margrethe, Karen og Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1) Lensmann i Hemne, Jens Nielsen (Graa ?) var såvidt jeg vet g.m. Kiersten Christensdatter. Ingen av hans ialt 11 barn skal ha benyttet navnet 'Graa'/'Graae'.(26/28:) Mener du det er samme Jens Graa, Michael, som er vist i innleggen #26 og #28 ? Hvilke barn står han oppført med i 1666 (#26) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tilleggsopplysning til (29):I tredje innlegg i Lenke antyder jeg muligheten for at slekten Lindberg på Hitra kan være en gren av lensmannsslekten (Graa) i Hemne. Vet ikke om dette siden er blitt noe mer avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

1666 Ochstad:Jens Graa 55 år Studios bruger 2 øreChristoffer Jensøn 9 aarHans Jensøn er 7 aarDette paret hadde 3 døtre også, men disse er ikke nevnt siden kun menn er med i dette manntallet.Lensmannen i Hemne er ikke en av slekten Graa(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Michael, hvordan oppfatter du ulikhetene i oppføringene på Okstad i 1664 (innlegg #28) og 1666 (innlegg #26) ? Er dette samme Jens Graa ? Hvis ja, er det to forskjellige sønner Christopher, med ulik alder ? Er Hans eldre eller yngre enn Christopher ?Dette er vel snakk om den Jens Graa som var g.m. Sophie Christophersdatter von Aphelen ? Jeg har notert Margrethe, Karen og Ellen som døtre. Er det disse tre du mener (innlegg #32) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Michael/27:) Du skriver ''Han kalles studios, da var han på vei å bli prest. Det rimer jo ikke med at han skulle ha vært lensmann. ''Dette er da vel ikke snakk om lensmannen ? Eller var Jens Graa på Okstad også lensmann ?Det er vel forresten lite sannsynlig at et 55-åring studerer (enten det nå er til prest eller annet) på denne tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Studiosus betyr ikke annet enn at vedkommende har tatt det vi i min tid kalte examen artium, dvs. studenteksamen. (Har ikke lest tråden, så bare Pers siste innlegg, dette er kanskje ikke relevant her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Geir for avklaringen om studiosus.Jeg har sett at Jens Graa skulle ha vært lensmann i Overhalla, men ikke sett noen dokumentasjon på det ennå. [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=77148>Lenke Kanskje det er en sammenblanding med lensmann Jens Nielsen i Hemne.Iflg skiftet 1712 etter Sophia, halvsøster Margrethe von Aphelen (#12) hadde Jens Graa og Sophia følgende barn: 2de Sønner og 3 Døttre; Nafnlig: Christopher og Hans Graa. Margrete, Karen og Ellen Graa. i følge en nett siden skal Jens ha dødd 1699 og Sophia 1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det ser vel ut som ekteparet Jens Graa / Sophie Christophersdatter von Aphelen kan ha vært gift en god stund (5-10 år ?) før fødselen til sønnene Chriostopher og Hans som var eldste (levende) sønner i 1712, så det kan jo godt ha vært andre (eldre og yngre) sønner, som altså er døde før 1712. I så fall er ikke 'Hans' noen spesiell indikator på navnet til Jens' far.En Peder Graae i Slagelse skal ha hatt sønnene Christopher, Hans og Anders som havnet i Troms og Lofoten. Jens kunne 'passe bra' inn blant disse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Michael Moum

Christopher Jensøn Graa oppgis å være 52 år i 1701 og bor på lensmannsgården Nakling i Nærøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38462/112>http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38462/112Hans J. Graa på Masøen 40 år i 1701 http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38462/121Jens Graa og Sophie er ikke nevnt i 1701 manntallet under gården Ogstad (Okstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.