Gå til innhold
Arkivverket

[#73881] etterkommere etter Jens Albrigtsen d. 1683 Åkvik Dønna, opplysninger savnes


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er jeg med igjen Steinar, for Jonas var jo sønn av Jens Albrigtsen og kona Kirsten. Jeg har dessverre ikke noe mer enn det som står på Frode Holthes hjemmeside som du sikkert forlengst har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHadde litt vanskelihet med å finne de kirkeboken, men det er egntlig Rødøy som er kirkeboknavnet før 1760. Fant dem derså til Anne Josephsdtr fant en Arnt herRiksenslekten ane nr 1968 Arent Jenssøn; født rundt 1663 i Sandnes indre, Hemnes, Nordland, død i Bardahl, Indre, Nesna, begravet 15 sep 1737.Gift (2) , med Johanna Hansdatter; død 1716 i Sandnes indre, Hemnes, Nordland.Gift (3) 24 okt 1717 i Hemnes kirke, Nordland, med Else Gullesdatter; død rundt 1721 i Bardahl, Indre, Nesna.Gift (4) 18 okt 1722, med Elisabeth Christensdatter; født i Øverdal, Mo, Nordland, død 1755 i Bardahl, Indre, Nesna.Som en vil se mangler nr 1. denne Arnt har en sønn gift inn i Josefsenslekten.http://home.online.no/~knriks/_private/kstekst.htmKan Anne være kone nr. 1 herSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Du må tru at denne Arnt har vært vurdert opp og i mente. - Sønnen fra 1. ektesk., Jens Arntsen, blev g. på br. 2 Øverdal. - Hans kone er dr. til broren av han som var far til farens 3. kone fra br. 1. på Øverdal. -- Øverdal er f.ø. nabogård til Forsenget der Anne Josfsdr. kom ifra. -- En bror av konen til Jens Arntsen, blev g.m. en enke på samme gård i Lurøy som Anne blev g. på og hvor hun åpenbart enda bodde da hun blev g.2.m. Peter Jonasen. -- En sønn av Jens Arntsen, Arnt Jensen blv g.m. Kristine Josefsdr., sønne dr. av bror til Anne Josefsdr. -- Denne slekten har jeg mye om, men problemet er å bevise noe. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Det som evt. taler imot at Aren Jensen fra Indra Sandnes, f.c. 1661, var far til Marithe, måtte være at hun ikke er n. i sk. e. Aren Jensen på Indre Bardal i 1738. - Der er også Jens Arensen med, som blev g. på Øverdal, (men mangler i Hemnes Gård og slekt) -- En mulighet er jo at hun kna være en 'u.e.' datter, men det blir vel litt for hypotetisk. --Vedr. Innl. 29. - Hvor kommer denne oppl. om mor til Jacob Benjaminsen Dass fra ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

har noen noe opplysninger om hvem som er marit Arntsdtrs første mann, Peter var jo nr. 2 etter opplysningene ovenfor.Kan Anne Josefsdtr ha bodd utenfor Rana og Helgeland tro???Hvis Marit var uekte datter av Anne vil vel det ha kommet fram på skiftet de er nevnt på, skulle en tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det er sk. e. Marithe Arnsdr.s 1. mann, Lars Nilsen i 1739. - Verge for hennes to sønner var da Lensm. Hans Nilsen Zahl, som da var Lensm. i Lurøy. - Han finner du nevnt i dette sk. 1747 på Stor Steiro i Nesna, hvor han da er blitt g.2.m. Maren Larsdr. (nr. 1446) og bos. på Mo i Vefsn.-- Eldste dr. av Marithe er f.c. 1719. - Marithe må da nok ha vært f. noe før 1700. --En annen ting; Jens Jonasen Scar, sk. 1757, var g.m. Helle Cathrine Augustinusdr. Tønder. -- Hennes bror, Peder Tønder var Lensm. i Nesna og g.m. Karen Nilsdr. Zahl, søster av Lensm. Hans Nilsen. --Et dilemma; Ved Marithe Arensdr`s 2. ektesk. i 1740, er maken oppf. som en Peder. - Det er derfor for meg litt usikkert hvem hun egentlig var g.m. av brødrene. - Peder skulle jo være g. 1731 m. enke Elen Johansdr. i Hellesvik. - Eneste mulighet var da at Elen evt. døde før 1740, dersom det skulle være samme mannen som blev g.2.m. Marithe -- Ellers gikk jo Peder og Peter litt om hverandre. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidesverre har jeg bare skifter fra Meløy så de fra Nesna må jeg fjernlåne siden de ikke har dem her.Så til Peder og Helle Tønder som jo og er nevnt i Benkestokk-boken. En søster til deres far Augustinus Wivel, Marit g. m. Anders Jakobsen på Balstad i Tjeldsund (Nærs Kongsvik) er en av mine Aner på min mors farsside side mens denne Falch slekten er på min fars farsside.Har en kopi av en avskrift av Nesna kirkebok fra 1704 - 1737 som ligger på Nesna Museums hjemmeside. Har kjørt OCR på den så nå er den tekstfil. Må bare renskrive den siden det jo blir en del feil når en gjør det. Fant ingen Josef i den tekstfilen. Det lå jo og en fil med pdf fil av Zahl-slekten også, har sett en del på den men ikke i forbindelse med denne familien.Når det gjelder personnavn har vi nokk alle oppdaget at de kunne variere mye på en og samme person på samme måte som alder.Er jo litt usikker på hvilken kirkebok en skal lete i for å finne Marit og Peder før og etter at ble gift siden jeg ikke finner dem på skifter i Lurøy tror jeg de flyttet ut av det området.Må vel låne meg skiftesamlingen for å sjekke den nøye.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Har sjekket dette sk. i 1747 på St. Steiro i Nesna igjen. - Der er maken til Marithe oppf. som en PeTer. Så da får man tro at dette er riktig. - Meg bekjent fikk de ingen felles barn. --Du har vel med at farmor til Peter Jonasen, Kjerstin Petersdr. Falch, også bodde i Lurøy en tid etter at hun blev enke på Aakvika. - Sønnen Jonas som hadde vært i oppfostring på Scar blev senere gårdbruker der og Kjerstin flyttet til ham ca. 1708 og døde der ca 10 år senere. --Cornelia Jensdr. Falch, f.c. 1674, blev g.m. Niels Olsen Øvre Nesna. - Hans foreldre mangler. - Deres barn: a) Ole Nilsen, f.c. 1706, Bos Kopardal (?). - Øvrige oppl. mangler. -- b) Jens Nilsen, f.c. 1708, bos. Dønna ? - Øvrige oppl. mangler. -- c) Joen Nilsen, f.c. 1711, bos. Husby ? - Øvrige oppl. mangler. -- d) Peter Nilsen, f.c. 1713, bos. Nesna ? - Øvrige oppl. mangler. -- e) Kirstin Nilsdr., f.c. 1716. Øvrige oppl. mangler. -- ( Enkem. Nils Olsen Ø. Nesna g.2.m. Ingeborg Nilsdr., - 8 barn m. henne.) -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiangående Nils og Cornelias barn fant jeg dette i en .pdf fil av Nesna kirkebok 1704 - 1722.fant dette i 170410. Sept. ble i Nesna Kirke. Ekteviet: Nils Øvre-Nesna, Cornelia JensdtrInnledet 25/10-1705: Cornelia Øver-Nesna, etter et dødt født barns fødsel.Døpt7 Nov: XXIII Søndag etter Trin 1706: Nils og Cornelia Øvre- Nesna deris barn Navn: Oluf Faddere: Abraham Strand, Susanna Borchmann, Lars Johansen. Karen Blix: Jakob Handå: (samme år) 2. Advent Søndag. Gudstjeneste i Nesna Kirke forrettet Innledet: Maren Alsøy. Cornelia Øvre-Nesna. -registrert et barn til Nils på Øvre Nesna døpt 2 påskedag 1709 men navnet er ikke oppgitt. Cornelia innledes 5 søndag etter påske. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Skifter i Nesna 1730 efter Cornelia og 1742 efter Niels Olsen (Skifter 1686/1780 ved Svein Edvardsen) Niels døde 1742, 83 år gammel (kb) Barn:Oluf d. 7 nov 1706 (kb), d efter 1777,Jens f. 1709 (kb) d. før 1777, Brandsnesset, DønlandJon f. 1711 (kb) d. e. 1777 Kvarøy, LurøyPeter f. 1713 (kb) g. 1738 i Nesna (kb)Kirsti f 1717 (kb) d. etter 1742Niels f. 1723 (kb) d. 1725 (1½ år) kb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet du om Jon som var på Kvarøy i Lurøy var gift? Finner ingen som passer der på skiftene.Har hatt litt trøbbel her på arkivet i dag så alt er blitt tredobbelt, håper det er overSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.