Gå til innhold
Arkivverket

[#74107] Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros - bakgrunn og personer

Gjest Odd Prytz
 Del

Recommended Posts

Til Stig Nyberg, innlegg nr. 2 vedr. 'Bergmannsslekten Tax'.Er selv Tax-etterkommer gjennom Elen Brostrupsdtr., hun er min 4.tippoldemor. Har dere tenkt å legge ut et sammendrag om Tax-slekten på Wikipedia (jfr. Prytz). En såpass interessant og stor slekt burde omtales der!Hvem tar hansken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hvis Jens i Kvikne er den samme som Jens Anderssen Prytz, så er det sannsynlig at sistnevnte har en Sten i nær famile, f. eks. som svigerfar. Både Iver Neergaard og Marit Storeng gir disse navnene til to sønner, så da er det sannsynlig at de ætter ikke altfor fjernt fra personer som heter det. Innen Prytz-slekten finnes det vel ingen Sten på denne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Iver (Jenssen) Neergaard er ført som 'Skredder Søn' i verkslisten fra 1724 (Tax-boken s. 99). Mest sannsynlig er det vel da at han er sønn av en person med etternavnet Skredder, som det ser ut til å finnes langt flere av enn folk med yrket skredder. (Det samme gjelder betegnelsen Skomaker i verksmiljøet, kfr. det tyske navnet Schumacher.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vanlig Sten-navnet var på Kvikne, på samme liste over personer v. Røros K.V. finnes en Anders Stensen (Kvikne), 52 år v. manntallet i 1701, sønner Sten (19) og Peder (17). Kan det være noen forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det finnes enkelte Sten / Stensen i Kvikne og Innset på 1600-tallet, men særlig mange er det ikke.Det nevnes også et visst antall personer der med Skredder som betegnelse, antagelig mest som etternavn, siden de gjerne har andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje at Anders(sen) var et spor, hvis Jens Anderssen Pryts er den samme som Jens Iversen/Anderssen/Steensen/Nergaard(?), født ca. 1660 med hittil ukjent opphav, gift med Maren Iversdtr. Prytz(1657-1746), jfr. innlegg 27.Anders er jo et mye brukt navn hos Prytz, kunne han ha vært en Prytz - og slektning av Maren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel litt mindre sannsynlig, siden det da antagelig ikke forekommer noen Sten i nær familie, hverken hos Anders eller Iver Prytz. Og bruken av både Sten og Anders både hos Iver J. Nergaard og Marit J. Storeng tyder jo på at begge disse navnene finnes innen nær slekt av disse to.Under forutsetning av at Robelin oppgir dette riktig ('Skanke ätten' s. 134) bør en jo her også prøve å finne ut av hvilken Bagge-familie Iver Nergaards kone Kirsti Knutsd. tilhører. Siden det ikke passer med Innset-Bagge'ne, er smelter-Baggene i Kvikne mer sannsynlige. Der er Knut Iversen Bagge gift med Ingeborg Kristoffersd. De har sønnen Iver (f. 1652), men en Knut er også ganske tenkelig, selv om ingen slik hittil er observert. En 'Knut Knutsen Bagge' fra Botnan i Kvikne vil kunne passe til å være far til Kirsti Nergaard.Ved å finne ut av Bagge her, kan en også gjerne lettere identifisere den ukjente Jens med (antatt) Anders og Sten i nær slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har i morges oppdaget enda en sannsynlig Prytz-linje i Kvikne som hittil har vært ukjent: Johan Iversen Prytz er svigersønn av Karen Bjørnsd. Grøtli.Hennes bror er Kristoffer Bjørnsen, som er far til Jakob Kristoffersen Grøtli.Jakob er gift med Karen Jensd., som i Kvikneboka hevdes å være fra Stuesjøen. Det er jo litt rart, siden det ikke bor noen Jens der. Fadderlister utpeker imidlertid en annen mulig identitet for Karen:Karen Jensd. på Grøtli er fadder både hos Johan Prytz sine barnebarn og søsteren Marens, hhv. på Amundstuen, Iverstuen og Negård (Lien).Dertil finner vi at hennes seks barn har følgende navn: Kristoffer, Jens, Margrete, Maren, Sara og Iver.Av disse finnes Kristoffer og Margrete i Grøtli-miljøet, mens Jens, Maren og Iver er navnene til den uidentifiserte Jens og hans kone Maren Iversd. Prytz, som er foreldre til Iver Jenssen Negaard, Marit Jensd. Storeng og da gjerne også Karen Jensd. Grøtli! Ut fra dette har vi følgende etterslekt etter stiger Iver Johansen Prytz i Kvikne:Johan Iversen Prytz og Anne Olsd. Sæter med døtre Gullaug (g.m. Esten Knutsen Estensplass) og Karen (g.m. Tollef Halvorsen Prytz Iverstuen). Pga. stor aldersforskjell mellom døtrene og ingen kjente sønner har de gjerne flere døtre, og da kan faddere i denne personkretsen tenkes å være søstre av Gullaug og Karen. Det gjelder Lisbet Johannesd., Dordi Johannesd. og Margrete Johannesd. Vær oppmerksom på at patronymet Johannes veksler litt med Johan, og det gjør nok også opppkalling av disse navnene.Halvor Iversen Prytz og NN har sønnen Tollef Halvorsen Prytz. Kvikneboka påstår dette, men jeg har ikke sett annen dokumentasjon for at Halvor er en Prytz. Det kan han likevel godt være, og han kan ha flere barn enn de som hittil er kjent.Maren Iversd. Prytz og Jens (Anderssen / Steensen Skredder?) har sønnen Iver Jenssen Negaard og datteren Marit Jensd. (g.m. Brynild Larssen Storeng), samt antagelig også Karen Jensd. (g.m. Jakob Kristoffersen Grøtli). Bl.a. fadderlistene gir mye interessant informasjon om forbindelsene her, og de synes ikke å ha vært godt nok studert ved de to utgivelsene av Kvikneboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er også mye som tyder på at den evinnelige 'prestedatteren fra Viborg i Finland' som er gift med Nils Hanssen Hals på Brevadsli kan være datter av Johan Prytz, noe jeg alt antydet i Hals / Kvikne-temaet for noen år siden.Ingeborg Johansd. på Brevadsli har bl.a. to døtre Anne (som begge lever opp), samt Maren og Johanna.Johan Iversen Prytz er gift med Anne (Olsd. Sæter) og er bror av Maren og Johanna (Iversd. Prytz).Hos Gullaug Johansd. Prytz sin sønn og hos hennes søster Karen Johansd. Prytz er Ingeborg Joensd. fadder, og sistnevnte opptrer også i slik sammenheng ellers sammen med familien til de nevnte.Ingen Nils Hanssen nevnes som fadder sammen med denne Ingeborg, men det skyldes nok at han dør i 1743 før mange av barnedåpene finner sted.Patronym som Jo(e)n, Johan, Johannes (og evt. Jonas) brukes nok litt om hverandre på denne tid, og det gjør de av og til også ved oppkalling.Har ikke studert på langt nær alle aktuelle dåper i Kvikne, så mer kan evt. finnes.Jeg synes det begynner å se ganske sannsynlig ut at denne 'evigfinske' damen faktisk er en nabo fra Kvikne. Kanskje ikke helt overraskende -- Hals-brødrene i Kvikne viste seg jo også å være fra -- nettopp Kvikne, ikke Skåne!Det kan av og til være lurt å tenke litt selv i stedet for bare å sitere hva en eller annen skrev for hundre år siden eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt til:Når Ingeborg Johansd. (1695-1772) på Brevadsli av en eller annen grunn er blitt oppfattet som prestedatter, så kan det evt. skyldes en gammel feillesing av farens navn, som hvis det er 'Johan Pryss', rett og slett kan være blitt lest som 'Johan prest'. Navnet Viborg kan også være en feiltolking av et mer lokalt steds- eller gårdsnavn, uten at noe spesielt peker seg ut. (Ween eller Wehn ligner litt.)Ingeborg Johansd. er omtrent jevnaldrende med Gullaug Johansd. Prytz, som ikke nevnes direkte i kildene, men som helt klart peker seg indirekte ut via diverse andre data. Kanskje de er tvillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg er enig med Odd Roar i at Ingeborg Johansdatter (ca 1695-1772 Kvikne) gm Nils Hansen Hals Brevadsli (ca 1693-1743 Kvikne) kan se ut til å være datter av Johan Iversen Prytz.Sistnevnte oppgis andre steder å ha dødd i 1740, men jeg finner ikke begravelsen. Og hvis han døde i 1740, hvem er da den Johan Prytz (Pryss) som går til alters med kone to ganger i året i perioden 1740-56?Jeg håper at det finnes skifter etter Johan Iversen, Anne Olsdatter eller andre i familien som kan kaste lys over dette. Må bare vente på at personregistrene kommer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Johan Prytz nevnes som fadder både i 1743, 1746 og 1748.Ifølge verkslisten 1724 er han 47 år gammel, men ut fra sine første barns alder kan han være noen få år eldre enn dette. Hans kone er ut fra kirkeboken født i 1675, og det kan se ut som om hun er rundt 19 år da hun får sitt første barn Gullaug (og nær samtidig Ingeborg hvis hun er hennes datter, her kan det jo dreie seg om tvillinger), og at Gullaug også er 19 år når hennes eldste barn, Knut Estensen, blir født i 1713 (ifølge kirkebokens alder ved begravelsen, som her synes å være temmelig korrekt angitt for de fleste).Antar at brudgommen i såpass ung alder neppe er særlig yngre enn sin kone. Ut fra verkslisten kan han være født i 1676, men ett års avvik er ikke usannsynlig.Ut fra fadderlisten anser jeg det nå bevist at mitt opphav Knut Estensen er sønn av Gullaug Johansd. Prytz, men Gullaug nevnes aldri som fadder, så hun dør antagelig ganske ung (i alle fall før 1739). Hittil er tre eller fire sønner og to døtre av Gullaug observert.Knut Estensen og hans familie er næringsmessig svært driftige folk, som via hestetransportvirksomhet i stor stil legger seg opp en bra formue i gårdeiendommer. Da er det vel ikke så usannsynlig at familie også kan være stiftet i ung alder av opphavet, tilhørende en familie som vel har brukbar inntekt fra sitt arbeid ved verket. Slike unge ekteskap inngås på den tid helst av folk som har råd til å sette eget bo, og jeg har sett ellers at det forekommer.Fadderlistene (som Øyvind Holan og jeg privat nylig i ganske stor grad har 'oversatt' til nåtids skrift) gir god forståelse av sammenhengene i personmiljøene her, så om skifter mangler, så blir dette ganske sikkert likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har også sett Johan Prytz som fadder etter 1740, og dessuten som forlover i 1743 og 1747.Johan Prytz gikk til alters alene kun én gang i løpet av årene 1740-56, og det var Dom Jubilate (9/5) 1756. Derfor blinket jeg meg ut den Anne Olsdatter 81 [f ca 1675] som ble begravet 21/3 1756 til å være hans kone, og det har du også tydeligvis gjort.Jeg fikk riktignok et lite problem med dette da jeg så at Johan Prytz igjen gikk til alters med kone 17/10 1756 (siste gang i denne boka). Men det kan jo være at presten har skrevet 'qv' av gammel vane.Begge må ihvertfall ha blitt svært gamle. Hans søstre Johanna og Maren levde jo også til de var langt opp i 80-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Av tre begravede Anne Olsd. inntil 1756 er hun i mars 1756 den eneste mulige, men perioden 1757-63 er jo ikke dekket, så en fjerde Anne Olsd. da kan jo tenkes, siden navnet er nokså vanlig.Aldersspredningen i barneflokkene er ganske stor (og selv da kan alle være barn av en og samme kone). Det ser jeg både på Brattbost (minst 20 år), hos Prytz (rundt 25 år?) og hos Negaard-familien.Gullaug og antagelig Ingeborg Johansd. Prytz er født rundt 1695 (Gullaug i alle fall ikke senere) og yngste søster er Karen, f. 1718 (og kanskje Margrete Johansd., f. 1719 -- tvillinger her også?). I tillegg kan Lisbet Johan(ne)sd. være en søster imellom. Mindre sannsynlig er Dordi Johan(ne)sd., som kan være søster av Jon Johansen. De to siste er helst av annet folk. Nevner ikke flere her, siden de vel ikke tilhører Prytz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Odd Prytz

Det er utgitt 3 hefter. Sønnen Øystein har originalene til disse og antakelig noe upublisert materiale. Heftene var til salgs hos Amneus Bokhandel på Røros, men etterhvert arkivert bort på et lager. Vi fant restopplaget sist vinter , manusene ble returnert til Øystein og jeg tok vare på resten. Er i Oslo p.t., så husker ikke helt hva som er igjen, skal sjekke når jeg kommer hjem til Røros. Hva er du interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

Bind 1: 'De 200 første år, 1600 til 1800' (bakgrunn, historie og de første 6 generasjonene)Bind 2: 'Galåen og Engan i Røraas kommune på 1800-tallet' (om Rasmus Eliassen Prytz f. 1778 og hans etterkommere)Bind 4: 'Røros 1665-1685' (historie og arbeideropprør relatert til Prytz, div. bumerker fra Verkets arbeidere)Utenom mine egne eksemplarer har jeg:1 stk. bind 1 4 stk. bind 2 (men urevidert, den reviderte har jeg ikke fler av, den har med fler etterkommere av Rasmus Eliassen) 4 stk. bind 4Noen var priset til kr. 250,- andre til kr. 259,-. Porto kommer i tillegg. Pengene v. evt. salg går til Snorres enke. Kan også formidle kontakt til Snorres sønn Øystein hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

Her må 'først til mølla' gjelde. Har allerede solgt ett av hvert bind, så da er det igjen kun 3 stk. hver av bindene 2 og 4 hos meg. Kan som sagt formidle kontakt til Øystein Prytz, han har originalene, send meg i tilfelle en email på odd.prytz@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.