Gå til innhold
Arkivverket

[#74155] Kirkebøker (døpte) for Ytre Holmedal (Fjaler) ca. 1850 - 1900.


Gjest Ernst Andreas Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Andreas Tveit

Jeg søker etter dåpsdato og fødselsdato for Peder Wilhelm Johanson Tveit. Han skal være født i 1882/1883. Jeg vet han døde 18.05 1885. Da ble han 2 1/3 år står det i kirkeboken over døde i Fjaler(Ytre Holmedal)1885. Han far var Johan Pederson Tveit, og moren var Anne Helene Endresdatter Tveit.Mvh. Ernst A. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Andreas Tveit

Hjertelig takk. Desse opplysningene har jeg leitet lenge etter. Står der dødsårsak? Det verserer flere teorier om det. En er at han krøp under gulvet på stabburet og satt fast, og ble ikke funnet før det var for sent. En annen er at han frøs i hel ( i mai?). Hvorfor er ikke desse kirkebøkene digitalisert og lagt ut på nettet? Jeg savner også kirkebøker i perioden 1937 - 1946. Min oldemor (mor til Peder Wilhelm) døde i 1937 og min mor døde i 1946. Opplysning om desse har jeg fra andre hold. Men finner de ikke på 'nettet'.Mvh. Ernst Andreas Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ernst Andreas Tveit

Ønsker fødselsdato og dåpsdato på Peder Krispinussøn Tveit fødd i Ytre Holmedal i 1885 på garden Tveit. Også dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein god kandidat fann eg her: Minnesota Death Index, 1908-2002 about Peter Tveit Name: Peter Tveit Birth Date: 13 Dec 1885 Death Date: 26 Sep 1955 Death County: Nicollet Mother's Maiden Name: Furnistenburg State File Number: 010292 Certificate Number: 010292 Certificate Year: 1955 Record Number: 1284941Av Fjalersoga ser eg at jentenamnet til bestemora er Fürstenberg.I 1917 budde han i Montana: Peter Tveit County: Richland State: Montana Birth Date: 13 Dec 1885 Race: White FHL Roll Number: 1711440 DraftBoard: 0

bilete10490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

1930 United States Federal Census about Peter Tveit Name: Peter Tveit Home in 1930: School District 43, Richland, Montana View Map Age: 44 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Sadie Tveit Race: White Occupation:Education:Military Service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter Tveit 44 Sadie Tveit 42 1920 United States Federal Census about Peter Tveit Name: Peter Tveit [Peter Trcit] Home in 1920: School District 26, Richland, Montana Age: 34 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Laborer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of immigration: 1904 Able to read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John P Sjostrom 57 Julia S Sjostrom 57 John M Sjostrom 14 Lena Lindemann 27 Edward M Lindemann 8 Lloyd H Lindemann 6 Julia A Lindemann 4 [4 7/12] Peter Tveit 34 1910 United States Federal Census about Peter Brit Name: Peter Brit [Peter Tviet] [Peter Tveit] Age in 1910: 23 Estimated birth year: 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: School District 26, Dawson, Montana Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of immigration: 1905 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter Brit 23 I 1910 er det også ein Peter Tveit f. rundt 1886, saman med ein Andrew Tveit i Grand Forks, North Dakota, men det er vel den i Montana som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Her er vel kona til Peter: Social Security Death Index about Sadie Tveit Name: Sadie Tveit SSN: 476-52-6968 Last Residence: 56055 Lake Crystal, Blue Earth, Minnesota, United States of America Born: 17 Mar 1888 Died: Aug 1976 State (Year) SSN issued: Minnesota (1963)Minnesota Death Index, 1908-2002 about Sadie Tviet Name: Sadie Tviet Birth Date: 17 Mar 1888 Death Date: 19 Aug 1976 Death County: Blue Earth Mother's Maiden Name: Lewis State File Number: 022049 Certificate Number: 022049 Certificate Year: 1976 Record Number: 2598712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Så eit spørsmål til Yngve og Statsarkivet i Bergen. I ein diskusjonstråd i forum for kyrkjebøker vart det lista opp dei kyrkjebøkene som er mikrofilma, men ikkje skanna, samt årsak til dette (ufullstendig mikrofilm osv). Det vart også nemnt noko om at statsarkiva skulle få nye skannarar for direkte skanning frå kyrkjebøker i haust, og at dei deretter kunne skanne desse kyrkjebøkene dersom dei bestemte seg for det. Lurer på om SAB har konkrete planar om å skanne desse kyrkjebøkene for Hordaland/Sogn og Fjordane (deriblant klokkarbøker for Fjaler), og kor tid de evt. reknar med at dette vert gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har fått samlet inn en rekke kirkebøker de siste årene, og skal i gang å skanne disse i 2011. Vi skal ha ferdig registreringen av materialet først.I 2010 har det vært arbeidet med ny programvare for Digitalarkivet. Den skal tas i bruk med 1910-tellingen 1. desember. Så vil det følge en periode med tilpassing og overføring av mange tusen filer. Det vil være rikelig å ta tak i til langt ut på våren 2011, så jeg tør ikke gi nærmere tidshorisont på det enn at vi håper på publisering i løpet av første halvår 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.