Gå til innhold
Arkivverket

[#74471] Lars Olsen Landsvik f. ca1690 d. 1782 - Manger sokn


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Følger med i spenning, har for øyeblikket ikkje så mye å bidra med. For å synligjere litt kobling fra Østen Fjellsende over mot Sotra, så legg eg inn ei lita sak frå Sartor skipreide i tingboka 1679.Østen Fieldsende St/efnt Oluf Fielde, for 6 Aars Resterende Landschyld af hans paaboende Gaard. Indstefnte Oluf Fielde møtte, og beKiende, at hand er for/schref/ne sin Jordrott schyldig 6 Aars Landschyld, Aarligen 1 1/2 Rdr: og tuende tredietager, som er tilsammen 1 Rdr: Saa og Eschede Østen Rettens Kiendelse ofuer Oluf, formedelst hand i Aar, hafuer lagt halfparten af gaarden i Øde, Olud hertil suarede, at hand 1679:21b Hafuer sagt Jorddrotten for (før) Juel, at hand iche Vilde bruge mere end den halfpart i Gaarden, og beraabte sig paa Michel Fielde, som hafde hørt at hand sagde det til Jorddrotten. Men Jordrotten nu for Retten benegtede, at hand iche hafr sagt sig fra for/schref/ne halfuedeel i Gaarden, huorfore hand formeente, at Ole burde betale dette Aars Skatter og Rettigheder til hans Ko/nglig Ma/jestet af Gaarden, og Landschylden til hannem. Oluf blef tilspurt, om hand hafde fleere Vidnisbyrd end som det ene, Michel Fielde, huor til hand suarede Ney. Afsagt, At Ole Fielde bør at betale Jordrotten Østen Fieldzende, den Resterende Landschyld og tredieTage, som er tilsammen 10 Rdr: Inden 14 dage hernest eftter, Vnder Adferd eftter Lougen. Og bør for/schref/ne Oluf Fielde at suare og betale hans Ko/nglig Ma/jestet sine schatter af den heele Gaard, sampt og Jorddrotten sin Landschyld for dette Aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Østen Fjeldsende er nok sønn til Ole Knudsen på Grimstad i Lindås (og bror til Hans Olsen på Taule), se interessant sak fra tingbok fra 1655 under. mvh Martin HalvorsenDend - 24. Aprilis War Hans Clausøn Skriffr, Oele Sandall, Mikell Grimbstad, Jacob Mathop, Steffen Hammerssland, Rassmus Seellen, och Peder hoep Ædsoerne Laug Rettissmend i Skiold Skibred, forsamblit paa Mitfiell i Sorter Skibred Retten at betienne (36a) Efftersom Karel Tomasøn och Hans Søster Margrette Tomass dotter Loetmand begge Aff bergen wed Slodzsteffning haffde Citerit Oelle Haldwardsøn Mitfiell Anlangende 1/2 Løbss Leye i for. Mitfielle liggendis, som deriss S. Fader Tomas Zandersøn fordum Borger i Bergenn till Oedel och Eigendom Aff Rette Oedelssmend sig haffe tilkiøbt for. Karl Tomasøn i Rette selff med Sin Søster War tilstede, Dissligeste Oele Haldwarsøn Mitfielle med hans procorator eller fuldmegtig Hans Matisøn Aff Bergen, och først indgaff effter at Karls steffnings och Jndleg bleff oplest for. Hans Matis. det Kiøbebreff som Oele Halduorsøn aff for. S. Tomas haffe bekommit Daterit 1645. som hiemmen er giort och ike som det sig bør til Tinge giort och Ankyndt, Men der ded breff bleff lest da lagde Margrette Tomass (36b) Dotter en Copie Aff det selff same breff ligge liudendis i rette, och war det S. Tomas Zandersøns egen schrifft begge breffue, Och ellers bleff Atschellige breffue i rette fremblag baade Pergaments breffue och Andre som bleff lest och paaschreffuit, Och lagde Oele Knudtzøn paa Grimbstad i Lind Aas Skibred de tuend Pergaments breffue i rette, och hans tuende Sønner Hans Oelsøn Tolle i Raadøe Skibred, och Østen Oelsøn Fieldzende i for. Raae Skibbred War med hannom tilstede, Satte dj i rette med formeenende at dend for. omtuistende oedelsAnpart burde effter lougen till rette oedels mend at were opbøden till løssning, førend dend till Andre fra S. Tomas Zandersøn bleff Affhendiget, for. Oele Halduorsøn med hans fuldmegtig lod i rette kome Johans (37a) Rølland i Arne Skibred som Prouffuede at wed Nj Aar siden War hand i Bergen hoes S. Tomas Zandersøn efftersom hand haffde errinde till hannom, Da war for. Oele Haldwardsøn inde hoes dend S. Mand och Johans Lauritsøn Søre ??fielle i Sorter Skibred, och passerede da Saadanne ord, at S. Tomas Sagde till Johans Rølland bj lidet ??Witt Oelle i Bildøen Wj schall haffue lidet Kiøbenschabff i hob, Det er Vel sagde for. Johans, Da Sagde Tomas Zandersøn det schall gaffne os begge, och Tomas Sagde Jeg haffe en grd oppe i Fieldet Kaldess Mitfielle, Jeg haffe nogen tid hafft det selff, Jeg tøkes ingen gaffn haffue Aff den, Nu er wj komen i handling, Oele Haldvars Bildøen och Jeg, Men da suarede Oele, Jeg frøgter i Tomas ike kand holde mig frj for Rette Oedelss- (37b) mend om Jeg Kiøbte det, Da Suarede Tomas Zandersøn dertill huad meener du er Jeg Gallen, Jeg haffe betalt Oedelssmendene Erlig och Well for den 1/2 løbs Jord huer ??huid, och hand loffuede at schulle holde hannom frj. Men Da sagde Oele haldworsøn till Tomas Zandersøn Du Lyder at haffue bud till din Dotter, och Tomas Wiste Sin Dreng Vd till hans dotter trende gange, och drengen schall haffue suaret at hun icke Wilde kome, Och Johans Rølland bekiender at Tomas Zandersøn och for. Oele Haldwarsøn war forligt om at hand schulle giffue Tomas 40. Rix dlr, for den 1/2 løb och gaff hand hannom 30. Rix dlr strax, Drengen som schall haffue werit budschiket till Tomases dotter bleff i rette eschitt och giorde hand sin (38a) Æd høiglig derpaa for Retten, och benegted at hand Wiste gandsche inted deraff, hans Naffn war Joen Knudzøn som tiente for. S. Tomas Zandersøn och nu tienner hans dotter Margrette Loedtmand, Och dj Andre Tj Rix daler berette Oele ochsaa at haffue betalt, Men Hans Mattisøn fuldmegtig paa Oele haldworsøns Vegne Satte Vdj rette och formeente effterdj hans principall haffde i rette lagt och beuist at hand same omtuistende Jord haffde loulig Kiøbt, effter Tomas Zandersøns Vdgiffne breff, samb och Anden Testificatz herom forhørt, derforre formente hand at for. Oele for Karl Tomasøn och hans Søster, for denne Søgning bør frj at Werre, och hans Kiøb Wed magt at bliffue. Och bleff Parterne Tilspurt om Rette Oeddelssmend som det till S. Tomas Zandersøn (38b) haffuer Solt och Affhendt, Nogen tid till Tinge haffr ??Amagit och Talt Derpaa, des Midlertid S. Tomas haffe hafft det, eller Sidenn hand det till for. Oele Mitfielle wed Kiøb haffuer Affstaat, Huortill bleff Suarit aff be. Oele Knudzøn Grimbstad, och for. hans tuende Sønner at der er Nogle ganger talt derpaa, Mens dj det icke beuiste, Dissligeste Atterbemelte Oele Halduorsøn Mitfielle ochsaa gaff forre at paa same goedz er Tit och offte ??Amagit, och hand dog ej helder det giorde bewislig, Tilmed for. Oele Grimbstad med hans Sønner sagde Sig at were Neste Oedelssmend till be. 1/2 løbs Leje, V Anseet De Oeddelss mend Som Goedzit till S. Tomas Solde endnu Leffr, Mens ingen aff dem war tilstede, eller Nogen fuldmagt Vdgiffuit till Nogen som i rette frembkomb at de haffe ??Amaggit derpaa, Saa det icke wedkomb merbe. Oele Grimbstad eller hans Sønner, førend dj War døde at Tale derpaa, Mens effterdj paaberobtes at were ??Amagit derpaa och Karl Tomasøn sambt hans Søster Margrette Tomas dotter gaff for at det nu war offe (39a) Treduffue Aar sidenn deris S. Fader Kiøbte dend 1/2 løbss Jord, och dj Aldrig haffe hørtt at derpaa nogen tid er Amagit eller Ankett, Effter Saadan Lejlighed, er Parterne herom giffuen bescheed, at dj nu till førstkommende Waarting som holdess udj Sorter Skibred schall møde Vdj rette, och Da endelig Domb herpaa erlange, Och till dend tid beuise med Tingbogenn eller Sorenschriffuerens haand i dend tid, at paa for. 1/2 løbs Leje i Mitfielle er Amaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det var en virkelig opplysning det Halvorsen,jeg hadde neppe tenkt meg at disse gamle strilene hadde så mye kontakt rundt omkring. Og da Oddvar kan en holde flere muligheter åpne, men som sagt, jeg slipper ikke Mangersneset til Kenneth.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.