Gå til innhold
Arkivverket

[#74510] HJELP! Ser noen hvor dette bildet er tatt?

Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Jan (1,46,mfl): Papirfotografi har (vanlegvis) finare oppløysing enn det du får i jpg-fila du har lagt ut. Vindauga i sokkelen ser litt annleis ut enn dei er på bygget på Akershus- men detaljane vert uklare. Har du freista å skanne eit utsnitt av sokkel-vindauga i finare oppløysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Gjerdet på det gamle bildet ligner lite på det som finnes rundt 'Smålungeren' og jeg tviler sterkt på at det har vært skiftet, uten å vite det med sikkerhet da: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlegger ett bilde tatt samme plass, med stort sett samme vinkel, men kanskje man kan se dette gjerdet som går langs parken inntil huset og det ser også ut som det er enda en bygning i forlengelsen her? Stemmer dette? Med fortsatt takk for engasjementet Jan Owe Z

bilete8431.y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Bildet over er altså av Kommandantboligen på Akershus slott og festning. Her et 3D-bilde (Finn.no) fra samme sted. Kommandantboligen ses midt på nederst - Litt deformerte bygninger, men omgivelsene synes godt.

bilete8433.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Jans bilde ser man tydelig mønet på huset rett til venstre for 'Nebelongs' bygning. Bildene fra Kommandantboligen viser at bygningen ved siden av har mønet ned mot havna, altså ikke samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... eller nå ble jeg usikker - kanskje det ikke er et møne man ser på Jans bilde, men den avsluttende kanten på taket som man tydelig ser på bilde 55?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Nå har jeg fulgt denne debatten i lengre tid. Jeg er hver uke en gang i bygning 58, Generalinne Glads hus. Jobber også som guide i Oslo og er interessert i historien til Akershus.Dessuten så har jeg spurt fagpersoner på Akershus, og de sier det samme som jeg hadde trodd.Dermed er det en ting kan jeg si.... Bygningen en ser på bildet er IKKE av Generalinne Glads hus. Det har såvidt meg bekjent ikke vært gjort noen endringer på eksteriøret siden den ble bygget i 1844. Dog må jeg si at bygningen på bildet har visse likheter med bygninger som Nebelong har laget.... En kan se de buede vinduene i første etasje, og de to tårnene på hvert sitt hjørne, og det mangler eller er annerledes fra bygningen på bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Arne B.K, bildene 'mine' over viser at det ikke er kommandantboligen som er avfotografert på Jans bilde. Forresten fint med 3D-kart - Når man er usikker på om det er riktig bygning man har funnet, så kan man ta seg en 'flytur' over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Har redigert bildet og konvertert det til negativ. Kanskje noen detaljer kan tre frem. F.eks. i forhold til bygningen överst i venstre hjörne.

bilete8436.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Til (64). Det er ikke brudeparet som vises her. Dette er søsknene Steinkopf Wold. I bilde 1 er det mannen til venstre for Marie som var hennes mann F.J.A Zetterstrøm. Og etter brev som jeg har lest dro aldri Fotograf A.T.Steinkopf Wold ut av landet. Han hadde nok med å fotografere prospektkort på vestlandet. Han skrev i brev at han drømte om å reise til det store utland da han hadde en bror i New Zeeland, men han fikk aldri reist utenlands (kilde av brev fra 1946) Derfor trodde jeg at bildet måtte være fra ett besøk til sin søster og svoger som bodde i Bergen og senere Minde. Det passet med bryllup. Han var også i Fana i 1918 som fadder ved min farfars dåp i Birkeland kirke, men jeg tror dette bildet er tatt før siden barnet mangler? Ellers takker jeg for alle som har prøvd å finne frem til rett bygg og plass for meg, og håper at det dukker opp noe en annen dag ;-) Med stor takk til alle som prøver. Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 65, ja nå ser jeg at det ikke er samme personene i 53 som i 1 og 35, da ble det litt feil ja, men kanskje bilde 1 er fra bryllupet til dine oldeforeldre? Ellers må du ikke gi opp, løsningen kan nok komme! Har vært borti at det kan gå flere hundre innlegg før en har 'bingo':)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En mulighet er å kontakte byantikvar, byarkitekt, eller lign. personer. De bør kunne bekrefte/avkrefte om det er 'deres' by det dreier seg om.De bør også kunne si noe om alderen på det nåværende metall-gjerdet ved Små-Lungeren, jeg vil bli overrasket om det er så gammelt som fra før 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Arne (68) og andre: Problemet med Lille Lungegårdsvann i Bergen er vel først og fremst at der ikkje er noko slikt bygg; eller har der vore eit tidlegare? Eit anna problem er at på biletet er det ein bygning i bakgrunnen, ikkje eit vatn.Det er liten tvil om at dette anten er Glad-bygget på Akershus sett frå nord (med tårnet i høgre biletkant), eller eit bygg sett opp etter dei same teikningane.Det vi ser av nabobygget kan vere innsida (eller baksida, om du vil - dvs over og inn mot taket) av vindskia.Spørsmålet er om vindauga i sokkelen stemmer. Det kan Jan kanskje oppklare, jf. (51)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan du scanne bare den delen av bygget med vinduene på nytt og i større oppløsning slik at det går an å se vinduene litt tydeligere. Synes det er en bue over det høyre vinduet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bildene mine er oppbevart i en bankboks, så jeg har scannet inn alle bildene som jeg har,(Jeg har tusenvis), og bruker disse. Men jeg kan gå til byen en dag og prøve å finne fram orginalbildet. Vi er 3 slektninger som deler på disse gamle familiebildene, så jeg håper dette ligger hos meg, men jeg skal skrive til de andre for sikkerhets skyld, i tilfellet de skulle ha dette. Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Siden de bodde i eller på Minde ?, og sønnen (min bestefar) ble døpt 14.04.1918 i Birkeland kirke i Fana Prestegjeld, hvor onkelen til høyre var en av fadderne. Er det noen mulighet at det er i området der? Selv om jeg ikke regnet med det siden barnet manglet, men hvem vet ;-)?. Vet noen forresten hvordan jeg kan finne ut adressen de bodde på? Fritz J A Zetterstrøm står under Fanabøkene, men uten hjemmeadresse. Finnes det andre arkiv å lete i etter adresser etter 1915? --Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.