Gå til innhold
Arkivverket

[#74510] HJELP! Ser noen hvor dette bildet er tatt?


Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Gordon Ryersen

I am unsure of what is being said here, as my Norwegian is limited. The picture of the school looks like it may be in Brooklyn, NY. I went to high school in the early 70's with some Norwegian Zetterstrom's. I have some mutual friends that still know them, in case you are searching for them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg tror ikke det er Museplass. Bor i Bergen og har vært der mye og det virker ikke riktig. Bygningen på bildet ser for liten ut og har feil stil.Heller nok til at det kan se litt amerikansk ut, så Gordon (27) er kanskje mer på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

bygningen bak til venstre er vel et bindingsverkshus, noe som peker mot f eks KristianiaNår skulle bildet være tatt (i hvilket tidsintervall) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Owe Zetterström

Hei, god jul og takk for det gamle og alle svar så langt. Til Tore (29) Ang. tidsangivelse så regner jeg med at det er tatt mellom 1915 og senest 1923, da de da flyttet til Stavanger. Sannsynligvis er bildet tatt ifm Fritz og Maries bryllup 22.06.1917. Bildet er av, fra venstre ukjent, Fritz Julius Andreas Zetterstrøm f.18.11.1883 i Bergen d.04.02.1940 i Stavanger, Marie Olsdtr. Wold Steinkopf f.22.06.1888 i Stavanger død 15.09.1974 i Stavanger, Anton Theodor Steinkopf Wold f.03.07.1875 i Stavanger og død 10.04.1966 i Stavanger Marie ble som sagt enke etter Olof Martin Zetterstrøm f. 02.06.1886 i Bergen og død 18.01.1915 Haukeland sykehus. Jeg klarer ikke identifisere mannen til venstre da det ikke kan være noen av de andres far som det står bakpå bildet med ett spørsmålstegn, da Steinkopf døde i 1895 og konen hans i 1915 i Stavanger og far til Zetterstrøm døde i 1904 og konen hans i 1920 i Bergen, Ei heller klarer jeg å tippe en slektnin g som det evt kan være. Med gode ønsker til alle for det nye året Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis Elin Rokkones

Hei!Jeg mener det er Zoologisk museum på Sydneshaugen i Bergen. Fotografen står i nærheten av drivhuset med banantreet, og til høyre for fotografen ligger idag et hus som tilhører universitetet og deretter inngangen til Nygårdsparken. I bakgrunnen ser vi 'høyden' i Sandviken. Mvh og godt nyttår Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Owe Zetterström

Hei. Jeg så ett hefte om skipshistorie skrevet av Fritz Hodne hvor det la ett bilde fra Lille Lungegårdvann og ett avstandsbilde av bygningen til BEV i Lars Hillesvei 10. Bildet var tatt av Normann og var fra Jo Gjerstads samling. Problemet er da årstallet for det bygget kom i 1938 og det kan ikke stemme med mitt bilde, men jeg vet ikke hva som evt lå på dette området fra tidligere? Jeg får kikke videre etter bilder som ligner. Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg tror 'tampen brenner' sålenge du holder deg rundt små-Lungeren. Bygningen på bildet kan kansje også ligge/ha ligget på 'museumssiden' . (Bildet ditt kan også være speilvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Holder en knapp på innlegg 11 kan ikke se at det er i Bergen. Passer meget bra Forsvarets byggningstjenste på høyre side og med husene rett bak personene og med lav mur på venstre side. og at bilde er tatt på middagen/ettermiddagstid ( se på skyggene fra han som tar bilde og stokken til han til vestre). Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei igjen. Spennende at topografien og plassene forandrer seg så mye at plasser blir usikre mht gjenkjennelse. Flott rehabilitering av bildet også ;-) Tviler sterkt på at bildet er speilvendt da det lå i samlingen til personen til høyre som var fotograf med eget studio, og jeg tviler på at han hadde beholdt bildet speilvendt. Men om det skulle være i Oslo (Kristiania), passer dette da med vannet som kan sees på venstre siden?. Ellers tviler jeg på at de hadde noe i Oslo å gjøre med hele familien med, men man vet jo aldri. Ellers vet jeg at fotograf Anton Theodor Steinkpf Wold og en bror reiste fra århundreskiftet 1900 langs hele vestlandskysten for å ta prospektkort og diverse. Det sies at han er personen bak dagens metode å ta prospektkort på. Finner ingen andre bilder av noen fra Oslo el fra østlandet generelt. Finner bilder fra Vestagder og Høvåg som lengst bort fra Stavanger sørover. Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Helt enig i at dette er Forsvarets bygningstjeneste, sett fra venstre side. Se bare heeeeelt ytterst til høyre, så ser du foten av et av tårnene.Det vil si at bygningen er tatt på venstre side av bygningen på dette bildet:

bilete8426.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Altså; det vil si at _bildet_ er tatt på venstre side av dette bygget. Og helt ytterst på ditt bilde, ser du såvidt foten på et av tårnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Mannen min, som arbeider på Akershus Festning, kan garantere at dette bildet er tatt der. Treet står i det ene hjørnet på festningsplassen, like ved vindelbroen. Bygningen bak til høyre er pr tiden ikke i bruk, men det er riktig at Forsvarets bygningstjeneste (nå; Forsvarsbygg) har brukt bygningen. Den kalles bygning 58, General Glads bolig (1844-), og er tegnet av Johan Henrik Nebelong (dansk arkitekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei, jeg synes ikke vinduene i 1. etg. er 'buet'. Dessuten ser tak-gesimsen annerledes ut, enklere utførelse i Jans bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei igjen :-) Spennende dette her! Det er utrolig hva man kan finne ut fra gamle bilder. Jeg ser at det MÅ være tegnet av Johan Henrik Nebelong, eller en med samme bakgrunn. Jeg ser også at samme byggestil går igjen mange steder og leste da historien om arkitekten som gikk i 'lære' hos arkitekten som tegnet slottet. Det gjorde også en rekke andre arkitekter, både før, etter og samtidig med Nebelong Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at det er på Akershus selv om det ligner og nesten ikke kan være tvil, men jeg ser også at han har tegnet endel andre lignende ting rundt i landet,også merkelig nok i Bergen, så han har funnet sin stil og har endel av de samme trekkene på de mange bygg han tegnet. Kanskje dette forvirrer litt. Jeg skjønner at dere mener at det ikke kan være tvil om at det må være fra Akershus, men jeg tviler litt når jeg ser at bildet mitt er tatt så langt ifra selve bygningen, og da ville vel bygningen som er til venstre i bildet på innlegg 42 ha vist eller vært i veien?. Og jeg klarer heller ikke se at vinduene i bunn er buet ? Høyden virker heller ikke å være den samme. Finner ikke noe om at det er ombygd i etterkant ei heller når det ble malt eller evt skiftet farge? Hva så også med alle trærne som er nær huset på bilde 1?, hvor er de blitt av? Hvordan stemmer det med vannet i bakgrunnen? Jeg har ikke vært på stedet på 15 år og er derfor lite kjent. Men uansett, ER det fremdeles en mulighet for at det kan være ett annet bygg enn Forsvarets bygningstjeneste? Beklager at jeg tviler, men det er så mange ting som ikke faller helt på plass her. Skulle ønske bildet var litt bredere slik at evt tårnet kom med eller at man var litt nærmere bygget. Med fortsatt stor undring. Kan noen eliminere mine spørsmål og kan evt noen andre komme med nye vinklinger? Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

All grunn til å tvile, Jan Owe. Det står ikke noe i verneplanen for Gustav Glads bolig at vinduene nede er endret fra firkantede til buede...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Enig med Heidi, selv om bygningen på bilde 1 er veldig lik den på bilde 42, er og blir vinduene firkantet på ditt bilde. Luftfoto av Gustav Glads bolig på Akershus Festning viser hvordan omgivelsene er i dag. Det ligger en bygning rett nord som ser ut til å være eldre enn ditt bilde. Hvis dette stemmer, tror jeg også som deg at det blir for trangt for å få den vinkelen som foto 1 viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tror fremdeles det må være Lille Lungegårdsvann i Bergen sentrum, alternativt Bredevannet i Stavanger sentrum.Det lave 'metall(?)-gjerdet' rundt det store treet, og 'plakaten' på trestokken, er jo spesielle ting som noen kansje har sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.