Gå til innhold
Arkivverket

[#74510] HJELP! Ser noen hvor dette bildet er tatt?

Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Oversiktsbildet fra ca 1917, som viser at det potensielle avfotograferte treet ligger et godt stykke fra 'FBT-bygget', med en vinkel som gir godt innsyn på nordfasaden...LenkeMorten G

bilete8469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

/4-76): tja... det var no også ein måte å ikkje 'ha noen mening om at dette er riktig sted'.Eg tenkjer vi seier at Morten har avgjort spørsmålet. Når eg zoomar inn sokkelvindauga frå (72) er dei akkurat som i (1/35). Resten stemmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(77) skulle vere(74-76): tja... det var no også ein måte å ikkje 'ha noen mening om at dette er riktig sted'.Eg tenkjer vi seier at Morten har avgjort spørsmålet. Når eg zoomar inn sokkelvindauga frå (74) er dei akkurat som i (1/35). Resten stemmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Nå fårstår jeg endelig vinkelen på bildet! Og nå er jeg også enig at dette må være tatt på festningsplassen. Huset som man ser til venstre på bilde 1/35 må da være det samme som man ser bak Wergelandseika på bilde 76. Det hvite stakittgjerdet stemmer også. Jan - det finnes kanskje flere bilder fra Osloturen i bankboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Et litt underlig spørsmål? Bygningene i bildene 56 og 59 er mer og mindre rast sammen, tårnene på Glad`s bolig er borte og skipet som ligger ved kai er også 'vrak', har det noe med kryptering å gjøre? Er det slik hos flere? Bildet i 55 er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(839: Ei mogeleg forklaring er at originalane til bileta i 56 og 59 har dårlegare oppløysing enn det ein kan få ved å zoome inn på finn.no. Biletprogrammet kan sikkert glatte og rette linjer, slik at det ser sånn nokolunde ut når ein 'flyg forbi', men det kan ikkje 'reparere' manglande informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 84, det kan sikkert være riktig forklaring. Bildene var ok til å begynne med, så lurte på om de hadde en slags tidsbegrensning, det er kanskje et litt militært område? Men Wergelandseika, hvor gammel er den? Har det vært tatt margprøver av den noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg takker alle for utrolig hjelp. Det har vært en utrolig god hjelp og mange gode forslag. Jeg har også skrevet til Bergen Byarkiv og byantikvar for hjelp og fikk svar idag om hvorfor det ikke kunne være Bergen. Og jeg vil derfor presentere svare jeg fikk.Fra Byarkivet : 'Bildet du har vedlagt er nok fra tiden rundt 1917 (1918). Maries klær tyder på det, denne type kåper og kjoler ble brukt i tiden 1915 - ca. 1918.''Stedet bildet er tatt er nok ikke Bergen, trærne i bakgrunnen er hestekastanjer, som er relativt lite plantet i Bergen, og ikke i den mengden som på dette fotografiet på samme sted. Allerede på foto av Lungegårdsvannet fra rundt 1900 kan en se at trærne ikke er hestekastanjer, de er sannsynligvis lindetrær.Bygningen er som noen er inne på i Webdebatt er fra rundt 1870 årene, en slik bygning greier jeg ikke å oppspore i Bergen. Jeg legger ved to foto (som vedlegg) som er tatt mellom 1905 og 1910, bildene viser Smålungens ulike sider, og bygningen på bildet ditt er ikke med på noen av dem.Håper andre har informasjon om stedet, som gjør det identifiserbart. Lykke til.' Se vedlagte 2 bilderFra Byantikvar Siri Myrvoll : 'Takk for tilsendte foto. Du har riktig gitt oss en nøtt! Vi har sjekket litt opp gamle bilder og har forsøkt på sammenligninger av bygninger etc. Jeg lurte først på om bygningen til høyre kunne være Logen Den gode Hensikt og at bildet kunne være tatt øverst på Ole Bulls plass, men ved nærmere sjekking er dette utelukket. Lille Lungegårdsvann er det heller ikke. Konklusjonen blir dermed at dette ikke kan være tatt i Bergen - i hvert fall er det ikke særlig sansynlig. 'Skyteskårene' på taket av bygningen tyder på andre strøk......... (Bergen har en helt annen 'svung' på takene).Så jeg beklager at vi ikke kan hjelpe her, men håper du finner ut av det. Jeg skal imidlertid følge med på Digitalarkivet og se hva som kommer frem der.' Og til slutt etter innlegg 50 fra Heidi Tofterå Slettemoen skrev jeg til Geir Tandberg Steigan hos Arc som svarte:'Hei,Og takk for henvendelsen. Jeg må si at mye taler for Akershus Festning, selv om det er et par små forskjeller fra dagens bygning. Den viktigste er formen på kjellervinduene (som på det gamle bildet er smale og parstilte - dette kan ha blitt endret), og gesimsen, som virker enklere på ditt bilde. Men gesimsen KAN jo være den samme, men i det gamle bildet har detaljene forsvunnet i skyggen. Det er også på det rene at på det gamle bildet er det et tårn eller en risalitt (fremrykket bygningsdel) som ser ut til å ha samme belistning som tårnet på general Glads bolig. Noe som taler FOR en utskiftning til større kjellervinduer er at det i 1874-75 ble innredet leiligheter og kontorer i kjelleretasjen. 'Håper Dere alle hadde like stor glede av alle innleggene som det jeg har hatt og at det var så stort engasjement. Vi fant jo også ut at det var skjedd endringer i det gamle hus på Akershus, og at det ikke er grunnlag for å tvile på om det kan være fra Bergen, så får jeg selv heller forundre meg på hva de sammen gjorde i Oslo på det tidspunktet, og hvem den gamle mann til venstre i bildet er. Jeg tror ennå bildet er fra giftemålet i 1917, så får jeg se hva som skjer i fremtiden ang å finne utav ting. Jeg skriver gjerne en ny linje for oppklaring om det skulle dukke opp noe.Men igjen tusen takk alle sammen, og kom gjerne med mer kommentarer. Jeg sender enda ett bilde fra byantikvaren i neste innlegg.Vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

bilete8484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siste bildet fra smålungeren, fra Byarkivet i Bergen kommune for å vise likheter og ulikheter ang bygningen i innlegg 1.(se også bilde i innlegg 86)Jeg har prøvd å søke etter en god artikkel om Wergelandseika uten noe godt resultat. Har andre en link som de kan dele med seg ang dette? Samt til vindelbroen som skal/skulle stå ca derfra bildet ble tatt.Takker igjen alle for hjelpen og leter videre etter flere Kristiania bilder. Skal også prøve å finne ett bilde tatt ca samme plass som mitt bilde hvis jeg reiser til Oslo i sommer. Takk igjenHilsen Jan Owe Zetterstrøm

bilete8485.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Får ha meg unnskyldt, men hadde lyst til å spørre hva disse rundingene til venstre i bilde 86 er for noe? Ellers var det to kjempeflotte bilder i 86 og 87. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt akkurat på å skrive at det ser ut som gasstanker. Mener at man hadde slike også i Stavanger og fremdeles har noe lignende hos sitt mer moderne AGA gassanlegg, men da bare større og høyere tanker.Hilsen Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Arne og Jan Owe for forklaringen, og mannen til venstre i bildet (innl. 86) er vel helst en slektning av brudeparet? Setter et råtips på bestefar til bruden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ang Mannen til venstre. Det er desverre ikke hverken en far eller bestefar til noen av de andre på bildet, da alle deres fedre og bestefedre døde mellom 1890 og 1895, så dette er mitt neste prosjekt å lete etter ham. Jeg hadde håpet at det i det minste var en slektning, og da muligens en Steinkopf som da evt bodde i Oslo rundt 1920, siden bildet var fra dette området.Mvh Jan Owe Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til 87 om Wergelandseika: navnet går mye igjen i bok- og brosjyrematerielelt som har vært laget og solgt om Akershus festning gjennom minst 40 år. Men jeg vet ikke om noe av dette er på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.