Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#74696] Bilhistorie

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Lar det bare være en enkel overskrift, slik at tråden kan inneholde ulike ting.Jeg holder på å lage en liten slektsbok etter mine foreldre. Der er nå rundt 30 etterkommere, og tiden er vel inne.Så skal jeg legge inn et foto i slektsboken av far med sin første bil, en Chevrolet Fineline 1951 modell:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

så oppdager jeg på et annet foto at registreringsnr ikke kan være det samme (meg i Duffel):

bilete8240.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Hvordan var omregistreringsreglene på slutten av 1950-tallet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Paal Klaveness

Arnfrid,Bilen skulle være registrert i hjemddistriktet, bilde 2 viser at den var registrert i Bergen/Hordaland. Ved flytting/salg til annet registreringsdistrikt skulle bilen omregisteres og få nytt registreringsnummer fra det distriktet. Vi hadde L-nummer i Stavanger og fikk Z-nummer i Tønsberg.Paal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

OK, jeg får høre med storebrødrene mine om de kan huske hvor bilen var registrert. Det første bildet ble nok da tatt før omregistreringen. Vi hadde R i Hordaland, mens Bergen hadde O. Lurer på om den var O-registrert. Vi bodde i en nabokommune til Bergen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Chevrolet de luxe 1950-modell, kjøpt fra Norheimsund til Indre Arna i 1963:

bilete8241.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Det øverste fotoet viser bilen før omregistreringen i 1963, da med kjennemerke R-25376. Det andre fotografiet viser den etter omregistreringen, med kjennemerke R-36039.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Du er helt utrolig, Yngve. Tusen takk. Tenk at du fant frem dette. Og jeg som trodde at vi fikk bil før 1960, så var det altså i 1963. Sånn kan man glemme. Hadde tenkt å spørre min eldste bror i juleselsakpet i går, men så glemte jeg det.Da er nok 1. bilde tatt 3.6.1963 eller like etter, far er da 52 år, og 2. bilde etter 12.7.1963, jeg med hvitt skjerf er der 11 år. Ser den var 1. gng reg i 1962. Betyr det at den ble bruktimportert fra USA da? Var A. Norheim en bilforhandler eller en privatperson?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

her er da en video og bilder. Videoen er vel en vanlig sedan, men ellers sikkert lik. Jeg mener at vår var 2 dørs, så da var han vel identisk med den svarte, tenker jeg. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carl Müller

Yngve N.! Til (7) og (8). I følge innlegg 7, betyr dette at SAB har (original)materiele fra Bilsakkyndige/Biltilsynet? Jeg har tidligere hatt et svare strev med å innhente opplysninger om gamle kjøretøy. Uten reg.nr. kommer man ingen vei. Det foreligger etter de opplysninger jeg har fått hos Biltilsynet intet kryssregister mot navn på eier, kjøretøytype eller registreringsår. Kan du opplyse den gemene hop om hva som måtte befinne seg av relevant arkivmateriale i SAB, andre statsarkiv eller RA? Til slutt, mange takk for alle dine velvillige innlegg i Brukarforumet - og Godt Nytt År. Vennlig hilsen Carl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Fram til slutten på 1960-tallet var det politikamrene som hadde ansvaret for bil/kjøretøyregistrering, med tildelte nummerserier, eksempelvis var Hedmark oppdelt i tre politikamre med Kongsvinger (Solør), Hamar (Hedmarken) og Østerdal ( Elverum m/Østerdalen). Slik var det nok også i de andre fylkene. Vet ellers ikke hvor politikamrene gjorde av sine registrerings-arkiver senere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har fått avlevert materiale som gjelder registrering av biler fra Hordaland (Biltilsynet i Hordaland, Biltilsynet i Hardanger)og Sogn og Fjordane (Sunnfjord og Sogn).Materialet omfatter R- (Hordaland fylke), O- (Bergen fylke) og S- (Sogn og Fjordane fylke) i systemet opp til 1971, og materiale som gjelder slettede kjøretøy opp til 1998 (Sunnfjord og Sogn), til 1985 (Hardanger) og til 1977 (Hordaland).Organiseringen av dette materialet er ulik fra distrikt til distrikt.Fra Hordaland har vi både registreringsprotokoller (fra 1913 til ca. 1965) og mapper ordnet etter kjennemerker. I tillegg har vi serier med kortene for avregistrerte kjøretøy, ordnet etter kjennemerke og år. Vi har også eierkort ordnet etter eieres etternavn, men organisert etter visningssted for kjøretøy.Fra Bergen har vi ikke protokoller, men har mappene ordnet etter kjennemerker, kort arkivert etter kjennemerke under slettingsår, og eierkortene.Fra Sogn og Sunnfjord har vi registreringskort og eierkort, og etter 1975 registerkort ordnet etter eiernavn. Fra 1989 til 1998 ligger materialet ordnet etter dato for konvertering til data.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Da ser det ut som Hordaland/Bergen har vært flinke til å ta vare på dette materialet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Syvertsen

Min søster og jeg foran morfars bil i 1963, tror det er en Trabant

bilete8249.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Syvertsen

Her har du den 'prektige Rekord' Reidar

bilete8250.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Syvertsen

Takk Sigbjørn!! Trabanten var vel litt mere firkantet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Fint stemningsbilde i 18 Roar, og i 16 var det bare ei annonse jeg fant i ei gammel avis. Trabanten her hvis det lykkes,

bilete8260.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Lauritzen

En liten kommentar til innlegg 15 (fortegnelse over fylkeskjennetegn på biler):Jeg har hørt at Vestfold i den første tiden hadde G som kjennetegn, men da denne bokstaven visstnok var så lik C, fikk Vestfold Z isteden.Det var vel 1. april 1971 bilene gikk over til nytt system med to bokstaver og fem siffer. Og bokstavene G, I, O og M er ikke med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Syvertsen

Her er et bilde fra Tunhovddammen tatt i 1924.(håper det er tilgitt at bildet er 'tatt' fra internett et sted). Biltype??

bilete8261.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Lauritzen

Til 23: Dette er vel en typisk T-Ford ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Til Roar i 18, hvor er dette bildet tatt? Og til kjell i 22, det med Vestfold er nok riktig, men har i det siste lest at det begynner å bli oppbrukt bokstav-kombinasjoner og det vurderes å ta Ø inn i varmen, ellers hadde vel Svalbard P, men de gikk vel sjelden på fastlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.