Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Nordhagen

Til nr. 79, Reidar. Flott oversiktsbilde av Rådhusplassen ca. 1969/70 (tipper jeg). Den gang var Oslo's bussentral lokalisert til Kontraskjæret, på toppen av Rådhusgaten (bak trærne i høyre bildekant). Schøyen hadde ingen bussruter som passerte Rådhusplassen den gangen, derimot gikk 'alle' fjernrutene fra vest over plassen og opp på Kontraskjæret. På grunn av vanskelige parkeringsforhold ble det anvist parkeringsplasser langs bakken ned Rådhusgaten og ut på Rådhusplassen. Litt vanskelig å se den korrekte fargen på bussene på bildet, men det kan ligne Engeseth-busser fra Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Arne i 151, og trivelig at du likte bildet, og fin orientering og tror jammen du har rett med Engeseth-bussene. Se lenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Naustdal

Stor takk til Anita Riise som fann papirer på Morrisen. Det er nok ein trykkfeil som førte til at motorvognregisteret ikkje klarte å finne fram i arkivet. No er det håp om at bilen kan komme på vegen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hadde egentlig litt lyst til å spørre deg Olav med Morris`en, hvor er bildet ditt i 142 tatt? Fint bilde og flott at du fikk hjelp med å oppspore kjennetegnet på bilen. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er sikkert gamleveien fra Voss til Bergen. For noen tiår siden måtte vi kjøre 'over Hamlagrø'. som vi sa. Ved Bulken tok vi opp til Hamlagrø og videre gjennom og ned Bergsdalen til Dale, så til Bergen. Det var litt av en vei deleer av strekningen 'over Hamlagrø'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Naustdal
Lenke Bildet er nok tatt på Vikafjell, prøver å lage link til kartet,tviler på at den fungerer.... Simca 1000 er forresten litt uvanlig trekkvogn, men denne (R2)hadde 84 hk og 1300ccm hekkmotor,dro den lette Morrisen greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lenken i 156 funket og en ser vel også huset ved veien, og Simcaen måtte være sterk til ekvipasjen, opp på fjellet er èn ting men skulle tro at ned på andre siden var like utfordrende? Men kanskje båthengeren var like godt egnet til en slik liten bil som ei tradisjonell biltralle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Ingen spørsmål er dumme. Jeg tror ikke jeg har slekt der, men jeg har tenkt å etterlyse min svenske rallar av en farfar en gang, det har ikke blitt noe av det ennå- Han heter Axel Alfred Emanuel Thelin f. 1870 i Stockholm. Fant han der i FT 1900 men vet ikke hvor han var inntil han ble gift i Stavanger rundt 1916-17 med min bestemor Selma Tollefsen. Jeg har hans foreldre og søsken. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I boka 'Norsk Rutebilhistorie' av Gaute Losnegård finnes dette bildet fra Troms, går det an å se hvor omtrent bildet kan være tatt? Det står vel Troms Innland Rutebilselskap på bussen. Landskapet var jo så likt enkelte områder i Østerdalen.

bilete8544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Min adresse er lisatk(krøll)lyse.net. Jeg vet ikke hvor vanlig Thelin navnet er , men det er ikke spesielt sjelden tror jeg. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til nr. 81. Sønn til Even Olsen og Ragnhild Hansdatter, Anton Johan Evensen ble gift medEnne Maria Mortensdatter fra Sandvika, Rødøy. Hun var datter til Morten Benjamin Mathias Eliasen, som i dagligtale kaltes for Morten i Sandvika. Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Naustdal

Til 162, Her har du et postkort med et fjell som ligner veldig, men tatt fra litt forskjellig vinkel. Bardudalen står det på baksida, kan det være same fjellet?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Olav i 166, det er nok ingen tvil om at det er samme fjellet nei, så det er nok i Bardudalen og mange av de som utvandret til Bardu fra Østerdalen slo seg visst ned på steder som liknet på omgivelsene de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kikket for moro skyld i veiboka og fjellet kan kanskje være ett som heter Middagsfjell? Og da heter denne delen av Bardudalen rett og slett Østerdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I samme boka som nevnes i 162 finnes dette bildet av en buss fra Firda Billag, er det noen som drar kjensel på hvor dette kjøretøyet befinner seg?

bilete8556.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ikke godt å si. Alternativer til Gaularfjellet kan være Rørvikfjellet eller kanskje Halbrendslia overfor Førde, men det finnes vel og andre steder som kan ligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror at Rørvikfjellet kan være rett. Lastet dette bildet ned fra Wikipedia og jeg kjenner igjen stien inn til hytta til venstre i det første bildet. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8557.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Konklusjonen i 172 og 173 må sjå veldig riktig ut, kan ikke være noe annet? Enn dette da fra samme boka, hvor er det? Etter R-kjennetegnet å dømme må det vel være i Rogaland et sted?

bilete8558.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.