Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74696] Bilhistorie

Gjest Arnfrid Mæland

Recommended Posts

Gjest Arne Nordhagen

Til nr. 79, Reidar. Flott oversiktsbilde av Rådhusplassen ca. 1969/70 (tipper jeg). Den gang var Oslo's bussentral lokalisert til Kontraskjæret, på toppen av Rådhusgaten (bak trærne i høyre bildekant). Schøyen hadde ingen bussruter som passerte Rådhusplassen den gangen, derimot gikk 'alle' fjernrutene fra vest over plassen og opp på Kontraskjæret. På grunn av vanskelige parkeringsforhold ble det anvist parkeringsplasser langs bakken ned Rådhusgaten og ut på Rådhusplassen. Litt vanskelig å se den korrekte fargen på bussene på bildet, men det kan ligne Engeseth-busser fra Hønefoss.

Gjest Arnfrid Mæland

Det er sikkert gamleveien fra Voss til Bergen. For noen tiår siden måtte vi kjøre 'over Hamlagrø'. som vi sa. Ved Bulken tok vi opp til Hamlagrø og videre gjennom og ned Bergsdalen til Dale, så til Bergen. Det var litt av en vei deleer av strekningen 'over Hamlagrø'.

Gjest Reidar Oddløkken

Lenken i 156 funket og en ser vel også huset ved veien, og Simcaen måtte være sterk til ekvipasjen, opp på fjellet er èn ting men skulle tro at ned på andre siden var like utfordrende? Men kanskje båthengeren var like godt egnet til en slik liten bil som ei tradisjonell biltralle?

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Ingen spørsmål er dumme. Jeg tror ikke jeg har slekt der, men jeg har tenkt å etterlyse min svenske rallar av en farfar en gang, det har ikke blitt noe av det ennå- Han heter Axel Alfred Emanuel Thelin f. 1870 i Stockholm. Fant han der i FT 1900 men vet ikke hvor han var inntil han ble gift i Stavanger rundt 1916-17 med min bestemor Selma Tollefsen. Jeg har hans foreldre og søsken. Hilsen Lisa

Gjest Reidar Oddløkken

I boka 'Norsk Rutebilhistorie' av Gaute Losnegård finnes dette bildet fra Troms, går det an å se hvor omtrent bildet kan være tatt? Det står vel Troms Innland Rutebilselskap på bussen. Landskapet var jo så likt enkelte områder i Østerdalen.

bilete8544.jpg

Gjest Birger Forsmo

Til nr. 81. Sønn til Even Olsen og Ragnhild Hansdatter, Anton Johan Evensen ble gift medEnne Maria Mortensdatter fra Sandvika, Rødøy. Hun var datter til Morten Benjamin Mathias Eliasen, som i dagligtale kaltes for Morten i Sandvika. Mvh. Birger Forsmo

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.