Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Har kikket litt i veiboka for moro skyld ang. bildet til Birger, er det Vestre Svartisen vi har med å gjøre i bakgrunnen? Ellers var det 'Østerdalske navn' i området, har både Glomdalen og Østerdalen. Var det på høstparten du kjørte her Birger?, ser ut som det er en oppsatt brøytestikk til høyre i bildet. Flott bilde, og 'vasken' til Johan Arthur hadde jammen virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har spekulert litt på hvor dette bildet ble tatt. Jeg vet at vi en gang var i Rausandaksla hvor jeg bl.a. kjøpte noe av en som drev med litt treskjæring. Husker ikke hans navn. Kan det ha vært hos Kristoffer? Hvordan passer landskapet inn med det?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Til innlegg 76 - 78: Ja det er Vestre Svartisen vi ser. Glomdalen deler Svartisen i to, østre og vestre. Under det nærmeste fjellet, ved Glomdalsvatnet, ligger den nå fraflyttede gården Glomdal, ryddet av Even Olsen i første halvdel av 1800-tallet. Fra Fisktjønna, ved vegenden en liten kilometer fra der bildet er tatt, er det en times gange inn til Glomdal gård. En yndet inngangsport til breheimen for fjellvandrere. Til Rausandaksla er det vel 17 - 18 km etter bilveien, men det hører til samme område; Langvassgrenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Reidar, har du noe alder på bilde fra Rådhusplassen?(kan sikkert få svar på hvem selskap dette er!) Men synes gul fargen er litt bleik Schøyen og være!( har ikke du minn e - adr. ?) hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Egil, nei jeg har ikke alder på bildet, men det er poststemplet i 1971 så det spørs om det er fra 60-årene et sted. Kan ikke sjå mail-adr di nå, men tror jeg hadde den en gang for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

men Reidar, du har vel ikke tatt noe buss der fra !? Tokk buss (Schøyen) på lande lenger åppe i Rådhusgate (ca 1852-1870) hilsen e-sundel(telenor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bussene kan sikkert være utenby`s fra, det var vel bussruter fra mange kanter, og til 87, nei jeg har ikke tatt noen av disse bussene. Ellers har vel kanskje flere av bilene 60-talls trekk men den svarte som krysser trikkeskinnene er kanskje en 50-talls Mercedes. Og hvor er bildet tatt fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

nr. 80. Takk skal du ha! Jeg blir mer og mer sikker på at vi var på vei til Rausandaksla. Sansynligvis er det mine foreldre som sitter i baksetet, bak min kone.Med vennlig hilsenBirgder Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

nr. 80. Takk skal du ha! Jeg blir mer og mer sikker på at vi var på vei til Rausandaksla. Sansynligvis er det mine foreldre som sitter i baksetet, bak min kone.Med vennlig hilsenBirgder Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Må bare prøve. Skrev et langt innlegg. Las over og retta, og skulle legge på plas. Så forsvant alt sammen. Prøver igjen med et bilde av min først bil. 1957 modell Opel Rekord. Bildet er tatt ved 'Fjellstua' i Ålesund 1961. Lars

bilete8412.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Til 81: Even Olsen (f 1819) var fra Sakriheia i Røvassdalen, gift med Ragnhild Hansd. fra Røssvoll. Han rydda gården tidlig i 1850-åra og flytta derfra 1871. Glomdalen var rydningsgods under Jacob Coldevin og Even og hans etterfølgere var bygselmenn og siden forpaktere under Staten, som Coldevin solgte til i 1888. Even Olsen overtok gården Berget, som siden gikk i arv i slekta. Even var sterkt religiøs og ble valgt til eldste i Langvassgrenda frikirkemenighet. Han ble visst inn på hundre år gammel. Han har stor etterslekt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ok Arnfinn i 94, og Røvassdalen har jeg hørt om, ligger den i Hattfjelldal-området tro? Mener å huske det var en mye omtalt langrennsløper derfra for mange år siden? Men husker ikke navnet, og mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Blir kanskje mye av gamle bilder fra meg, men hadde lyst til å ta med denne kontrasten til dagens bobil-turisme. Stedet bildet er tatt regner jeg med at noen kjenner?

bilete8417.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hallo bilspesialister, Elling Berntsen fra Tvedestrand (1859-1922)var en eventyrer som fant gull i Alaska, kom hjem på slutten av 1800-tallet, bygde hus og giftet seg på Tromøya, og kjøpte senere en av de første personbilene i Arendal. Type ukjent, men er det noen som vet hvordan man kan finne ut av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.