Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Det kommer nok melding på bloggen hennes, i mellomtiden kan vi kansje se på bilen jeg hadde da jeg bodde i Greenwich, CT. To-dørs Coupé som brukte ca 4,5 liter på mila på vinterstid ..... herlig bil som vi (kone og to barn) bl.a. kjørte fra New York til Florida med.

bilete8632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg glemte å presentere 'skjønnheten', hun het Mercury Cougar XR-7 og var født i 1975. V8 motor på 400 in3, prisen den gangen var utrolige 6.000 USD og dollaren stod i 5 kroner !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette var lekre greier Kurt, og bensinprisen var kanskje overkommelig? Synd den ikke er billig her også så kunne folk kjørt mer bil så vi har fått litt varmere klima, er lei disse 30-40 minusgradene dag etter dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg tror bensinprisen der borte var lavere pr. gallon enn tilsvarende pris var i Norge pr. liter i 1975.Men verden er rar, jeg hadde akkurat kjøpt ny fin Volvo i London, men fikk ikke ta den med til USA fordi Volvo ikke tilfredsstilte de nye utslippskravene i USA ! Og endte derfor opp med en bil som brukte dobbelt så mye bensin pr. liter, men muligens ørlitegranne renere eksos ......Her kjører jeg cabriolet (4-seters BMW) som jeg kjøpte på eksport i Norge og kjørte ned hit, dvs. til Cádiz, og så ferje i halvannet døgn til Tenerife. Perfekt bil her nede hvor dagtemperaturen aldri er under 20 grader. Da mannskapet på ferja oppdaget bilens Navigator, måtte jeg demonstrere at den virket også til havs, den viste kursen som ferja holdt i havet utenfor Afrika, med Santa Cruz de Tenerife som destinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Løfter dette temaet opp på førstesida igjen, det har sovnet litt inn. Må vel finnes mer bil-nostalgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Sidan det var nemd Studebaker her, lyt det nemnast at vossingen Knute Rockne fekk oppkalla ein bil etter seg, nemleg Studebaker Rockne. Knute vart og tilsett i Studebakerfabrikken. Eg har ikkje bilete av denne bilen, men det fins mykje biletmateriale på internett. Etter det eg veit finnes det berre ein i Noreg og den er i Roknefamiilen på Voss si eige. Eg tek kanskje feil her, men etter det eg er vorten fortald er dette den einaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

La inn dette bildet fra Molde i et annet tema, men syns det også passer i 'Bilhistorie', årstallet vet jeg ikke men det er vel 1960-talls?

bilete8799.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Reidar Oddløkken

I anledning dødsfallet til Norges eldste mann nylig sendte lokalradioen for Hedmark og Oppland på efta`n i dag et artig tidligere intervju med Jørgen B. Rustad, og han fortalte at han i sin tid hadde anskaffet Helgøya`s første bil, en Fiat 501. Artig var det at han også var fly-interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Tor. Dette var et flott bilde. Utfra merket på hjulkapselen ser en at dette er en Ford V8 antakelig fra midten av 1930 tallet. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Enig med 241 at dette var et flott bilde og Ford-antakelsen er nok også riktig, lurer på om det kan dreie seg om en Tudor fra 1935, det er ikke samme felgen men det er vel bare en kosmetisk detalj?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vet ikke om du tar 'buss-historier' i denne tråden Reidar, men etter å ha kjørt 'aske-buss' fra Madrid til Køben på 30 timer, kom jeg til å tenke på den gangen jeg mistet bussen langt oppe i et av de norske dalførene for 6-7 år siden.Jeg satt på syd-gående rutebuss da sjåføren annonserte 5 minutters matpause. Jeg inntok et smørbrød på kaféen, og gikk deretter ut for å sette meg inn i bussen igjen. Da jeg kom inn i bussen sier sjåføren: Du skulle kansje på sydgående buss du ? - dette er nordgående buss. Sydgående er allerede kjørt.Før jeg fikk summet meg, fortsatte han: Men sett deg ned du så skal vi se om vi kan ta ham igjen. Så snur han bussen, og setter avgårde sydover med ca. 20-25 passasjerer i bussen. Heldigvis var det ingen av bygdefolket som protesterte, og etter en 3-4 km hadde vi sydgående buss i sikte.Bedre buss-service kan man vel ikke få !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Kurt i 243, jeg tar i mot alt, men det er ikke jeg som er 'tema-sjef' for debatten:) Å få kjøre 'askebuss' måtte da være en artig opplevelse?. Jasså, du var på busstur i et norsk dalføre, på langs eller diagonalt? Og folket på landsbygda er ikke så stresset, så en liten svipptur med buss i motsatt retning går nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja jeg ser jo nå at det er Arnfrid som er 'tråd-eier'.'Aske-buss' var greitt nok, vi hadde iallefall fasiliteter som fungerte, i motsetning til de som reiste fra Egypt. Vi var kraftig buss-motiverte etter 5 dager på airport-hotell i Madrid .....bussen kjørte 'non-stop' bortsett fra 15 minutters pause hver 4de time.Hvilket dalføre jeg var i ? Det var et sted langt langt ovenfor Fagernes, husker vi kjørte forbi Noraker Gård, den eminente rakfisk-produsenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor Trondsen

I en bunke med bilder jeg nettopp fikk hendene mine i fant jeg dette bildet.Tydeligvis noen som ikke har fulgt helt med på veien her.

bilete9411.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Denne Chevrolet 1935 fikk jeg i 1958. Jeg fikk straks etter overtagelsen og før omregistrering, innkalling til militærtjeneste, og så meg da nødt til å kvitte meg med den igjen. Min far ordnet med salget etter at jeg var reist, og den havnet da så vidt jeg vet på Rena.Denne typen har det nok ikke vært solgt så veldig mange av her i landet, og det var tungt å måtte kvitte meg med den igjen. Kanskje det noen på Rena som kjenner til bilen?

bilete9416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Til Tor - innlegg 248. I følge Bilkatalogen for 1965 er dette en Ford 1962 modell. Drosjen var eid av N. Næsvik som bodde i Biskop Reinoldsgate 5 i Stavanger. mvh Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.