Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 30, 2009 Del Skrevet Desember 30, 2009 Korrigerer meg sjøl i 25, det er selvfølgelig ikke i Vestfold Ø skal brukes, det kunne nesten se slik ut. Vet ikke hvor den skulle brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Odd Annar Tangen Skrevet Desember 31, 2009 Del Skrevet Desember 31, 2009 #25 I min tid på Svalbard 1976-1984 var det Z som var det gjeldende reg.nr. Underlagt Tromsø trafikkstasjon..V.h. Odd Annar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore S. Falch Skrevet Desember 31, 2009 Del Skrevet Desember 31, 2009 Til (27):Det var nok ZE som var bokstavkombinasjonen på Svalbard (det samme som Tromsø) i denne perioden. Registreringsnummer med to bokstaver ble innført 1.april 1971, som det korrekt fastslås i innlegg 22.Her er en oversikt over gjeldende bokstavkombinasjoner med tilhørende trafikkstasjoner - [url="http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop>http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop og salg/Kjennemerkeserier .(Hvis lenken ikke virker p.g.a. plusstegnene, kan dere gå inn her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnt Stavne Skrevet Desember 31, 2009 Del Skrevet Desember 31, 2009 Her min far sammen med noen kammerater på en liten ferietur i 1949 i min farfars Chevrolet (27 modell i følge min far)Mvh. Arnt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnt Stavne Skrevet Desember 31, 2009 Del Skrevet Desember 31, 2009 Stor koffert var hendig å ha til å få med seg ekstra baggasje på ferieturenMvh. Arnt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 2, 2010 Del Skrevet Januar 2, 2010 Vet ikke om mitt spørsmål passer i denne debatten, men jeg er ute etter å prøve å finne en type moped som var i handelen rundt 1956-1958. Det dreier seg om en type med små hjul, men ikke scooter. Det er flere nettsteder med mopeder, men har ikke funnet den jeg har i minnet. Den eneste som er i nærheten er Java, men den har litt for store hjul i forhold til den jeg husker. Er det noen som har en formening om andre typer med små hjul fra denne tiden. Men ikke scooter! På forhånd takk, Reidarhttp://mo-ped.se/noreg/th59a.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Interessant med bilhistorie. Farfar, Thrond Haugen (1883-1959) fra Nannestad, begynte tidlig å kjøre bil. Litt usikkert når, men kanskje rundt 1905-1910 (?). Han kjørte bl.a. persontransport i Kristiania i mange år, kjørte rute mellom Fagernes og Lærdal, og var hotellsjåfør på Lillehammer.Også broren hans, Martin Haugen, var bilinteressert. Han kom tilbake fra Amerika med en del midler som han investerte i en rutebil. Dette var begynnelsen til Bilruten Nannestad-Kristiania/Oslo (også kjent som 'Haugen-bussa' på folkemunne). Etter hvert ble det flere rutebiler, og Thrond begynte å kjøre rutebil for broren. I 1933 kjøpte Thrond brorens firma sammen med tre andre og ble til slutt disponent der. Firmaet gikk senere inn i Romerike Busstrafikk AS, som etter hvert (i 1991, tror jeg) ble kjøpt opp av Schøyens Bilcentraler AS.Farfar hadde også privatbil, og da han døde tok farmor førerkort i 1960, som vel en av få kvinner på den tida. Hun kjøpte straks ny bil, Ford Taunus 12M. Senere ble det en Austin 1300, og til slutt en Austin Maxi. Den siste husker jeg godt fra barndommen.På bildet: Thrond Haugen som drosjesjåfør i Kristiania en gang mellom 1910 og 1920. Bilmerke og modell er dessverre ukjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Dette bildet er tatt ved Lillehammer Turisthotell en gang på 1920-tallet. Farfar Thrond Haugen (1883-1959) bak rattet. Bilmerke og modell ukjent også her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heljar Westlie Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Min farfar, Helge Chr. Vestli på Raufoss, tok lappen i 1919 Ganske kort tid etterpå kjøpte han bil og begynte med drosjekjøring. Hans far var veivokter og døde plutselig i romjula -26. Farfar overtok øyeblikkelig jobben, men hadde ikke lastebil. Etter noen års slit med mye gammel investrte han i 1938 i en ny(?) International med totalvekt 5,8 tonn. 9. april -40 ble de rekvirert av Raufoss Luftvern og sammen med 3(?) andre fulgte de Kongens ferd fra Hamar, Elverum og videre oppover. De var på Elverum under bombingen, senere ble de sendt til Sverige. Farfar kom hjem i mai og bilen i juli, på jernbane. Tyskerne tok selvfølgelig denne gode bilen og farfar fikk et 'vrak' å slite med i jobben sin.Jeg har for øyeblikket ikke bilde av bilen, E-2352, men har scannet følgende påskrift fra vognkortet: ”Bilen godkjennes for leilighhetsvis befording av personer med plass for 30 pers. som er incl. fører. Lasteplanet må da være forsynt med sittebenker forsvarlig festet til lasteplanet.”Trafikksikkerhet var tydeligvis ikke topprio den gangen.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heljar Westlie Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Bildet forsvant underveis.... Mislyktes også ved 2. forsøk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Enig med Ronny i 32 at dette er interessant, og fine kjøretøyer i 32 og 33. Legger inn et prospektkort med ei fin samling av biler, jeg sier ikke med en gang hvor det er for jeg tror det er debattanter i forumet som fort kjenner seg igjen, og kan få prøve seg:) Men ca. tidsdatering kunne jo vært litt interessant, tipper først på 1960-tallet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kari Thingvold Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Jeg synes det ligner på Jessheim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 37, du er inne på det riktige ja, det er Jessheim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Lurer på om den grå Opel Kapitän`en til høyre kanskje tilhører fotograf Normann? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Jeg lurter på om min bil finnes i registeretsom som jeg kjøpte i Bergen? Det var en Anglia (populært kalt for skranglia) som ble den første bilen som kom til Brandsdal i Gulen og som jeg skysset barna til og fra skolen med. Jeg husker ikke bilnummeret. Det ble en del offentlighet omkring det. Jornalister sto på kaien på Dalsøyra når vi skulle frakte bilen over fjorden og til Vikane. Vi fikk bilen over fjorden og da jornalisten satt i bilen var han temmelig nervøs og spurte flere ganger om jeg trodde at jeg klarte alle svingene. Det var en stigning 1 til 8, men det gikk veldig bra. Første turen måtte jeg bare rygge litt i en av svingene, men siden var det aldri broblem med å klare det. Bredden på veien var 3 meter på det bredeste. Hvis jeg ikke husker feil var det i i 1970.Med vennlig hilsenBirger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Januar 3, 2010 Del Skrevet Januar 3, 2010 Hei og godt nyttår!Jeg kom til å tenke på en ting idet jeg ser at Yngve Nedrebø har lagt ut et arkivstykke og at Carl Müller lurer på hva som finnes ellers i landet.På 1980-tallet sporet jeg opp diverse eiere av motorsykler, da kun basert på rammenummer til kjøretøyene. I den forbindelse var jeg i kontakt med Motorvognregisteret i Oslo og snakket med en ved navn Cochs/evt. Kocks junior. Der fantes det et register over diverse ramme- og chassisnumre, hvor man altså kunne få frem et registeringsnummer. Den videre gangen husker jeg ikke i detalj, men det var vel dernest å kontakt det respektive Biltilsyn-kontor.Dette som et apropos, om det skulle være noen som sitter med rester av en veteranbil eller ditto motorsykkel etter en eller annen slekting (eller andre).Mvh Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 Min Bil TV 16104 var registreringsnummeret en Bil jeg hadde Registrtert i Møre og Romsdal. Er det mulig å finnde bilde av den?Med vennlig hilsenBirger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Carl Müller Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 Mange takk til Yngve Nedrebø i (13) for informativt svar. Vestlendingene er heldige som har så eksemplarisk organisering av bilhistorisk materiale! I sannhet et eksempel til etterfølgelse. Kanskje kan jeg få stille et lite spørsmål? Ford Custom stasjonsvaogn F-31902 ble solgt til Per Hysing-Dahl i Bergen i juni 1955. Er dette sporbart? Godt nyttår til alle lesere! Carl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 Jeg fant den bilen min, men det var ikke Anglia. Jeg prøvde å legge inn bilde av den, men får det ikke til.Mvh. Birger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 Her er Bilen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 En Opel Kadett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 Ja, selvfølgelig var det en Opel Kadett! Takk skal du ha for det. Den var utrolig god bil for meg. Jeg hadde flere Nord Norge turer med den. Jeg kom med siste fergen fra Lavik til Brekke da en møtende bil i Brekke kjørte rett i fronten på meg. Dertmed var den ute av drift. Jeg sto heldigvis stille for å slippe han forbi. Han rygget etterpå og forsvant fra stedet. Vraket solgte jeg for kr. 1000, til en som hadde samme merke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 4, 2010 Del Skrevet Januar 4, 2010 La meg også fortelle at etterpå kjøpte jeg en Folkvognbuss for 1000,- kroner på Mongstad og som jeg hadde i mange år. Hadde flere turer til Nord-Norge også med den og solgte den i sin tid for 3000 kroner her i Kristiansand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Niels Hegge Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 Mine besteforeldre hadde en Renault med registrering R2. Med den reiste de på tur til København. Jeg legger ut et par bilder som viser hvordan man tok seg fram for nesten 100 år siden. Første bilde er trolig på Hardangervidda.Jeg skulle også gjerne ville vite når den ble registrert og solgt. Det er trolig at den var registrert på min bestefar, Halvor Kirksæther.Vennlig hilsen Niels Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Niels Hegge Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 Neste bilde er når man skulle over en elv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts