Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 49 og 50, Fine bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=bl13011908&gardpostnr=349&merk=349#ovre>Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Niels Hegge Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 Var det så enkelt å finne registreringen. De kjøpte bilen når min far var ett år. Halvor døde 1925 og omstendighetene gjorde att pappa aldri snakket om sin barndom. Det er derfor interessant å få litt mer kunnskap om hvordan de hadde det. Jeg har mange lysbilder fra livet i Fana og Bergen og vet att de levde bra helt til farfar døde.Bilen er kanskje den samme, men om Thorkildsen hadde noe med farfar å gjøre vet jeg som det framgår av ovenstående ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Niels Hegge Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 Var det så enkelt å finne registreringen. De kjøpte bilen når min far var ett år. Halvor døde 1925 og omstendighetene gjorde att pappa aldri snakket om sin barndom. Det er derfor interessant å få litt mer kunnskap om hvordan de hadde det. Jeg har mange lysbilder fra livet i Fana og Bergen og vet att de levde bra helt til farfar døde.Bilen er kanskje den samme, men om Thorkildsen hadde noe med farfar å gjøre vet jeg som det framgår av ovenstående ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Bø Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 Den fyrste bilen er ein Mathis og sidan det er ein 1917 modell vil eg tru det var ein liten lastebil sidan Mathis på den tida konsentrerte seg om å byggja ambulansar og små lastebilar vesentleg til bruk for militæret i krigen 1914-1918. Eg meiner Mathis slo seg saman med Ford i Frankrike før fabrikken vart kjøpt opp av Citroen ei gong på 50-talet, men so stø i bilhistorie er eg ikkje at eg kan sei dette sikkert. Hadde vore artig å sett eit bilete av den bilen om det er nokre veteranbilentusiastar her som har noko slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Januar 6, 2010 Del Skrevet Januar 6, 2010 [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Mathis_(cars>http://en.wikipedia.org/wiki/Mathis_(cars) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Niels Hegge Skrevet Januar 7, 2010 Del Skrevet Januar 7, 2010 Begge bildene er av samme bil. Jeg har en del bilder til fra samme tid og kan titte etter om det er noen som viser bilen bedre enn disse tur-bildene.Jeg ser av registreringen att fabrikatet er Mathis, men vad betyr 'Phaiton'. Jeg forstår att det er en betegnelse for biltypen fra de andre registreringene, 'Limousine' og 'Cyckle' er jo lettere å forstå. Jeg vil gjette på kabriolet, men er det noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 8, 2010 Del Skrevet Januar 8, 2010 Noen som husker disse løpene fra 1960-tallet? Scanningen ble ellers litt dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 8, 2010 Del Skrevet Januar 8, 2010 Her er Folkevogbbussen min! Jeg får ikke til å legge inn bildet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 8, 2010 Del Skrevet Januar 8, 2010 Hva var det som hendte? Jeg skulle legge inn bildet av Folkevogna. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 8, 2010 Del Skrevet Januar 8, 2010 Ikke godt å si, men bildet ditt var da fint likevel! Hvor er dette bildet tatt? Du har av disse 1. generasjons fargefilmene du også hvor bildene gulner og etter hvert svekkes og forsvinner, kanskje dagens lagrings-medium går samme veien? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 8, 2010 Del Skrevet Januar 8, 2010 Jeg er litt usikker på hvor dette bildet ble tatt, men jeg tror det er i Nord Norge Muligens er det i Rana. I alle fall er det i forbindelse med en tur hvor vi var i Nord Norge, men dessverre ble det ikke skrevet inn noe info.Mvh. Birger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 10, 2010 Del Skrevet Januar 10, 2010 Kanskje bildet ditt i 59 er på Korgen-fjellet litt sør for Mo i Rana, Birger? Tar for moro skyld med ei bruktbilannonse fra Østlendingen i 1958, det var sparsomt med opplysninger om merke? Folk var vel desperat etter bil på denne tiden med kjøpetillatelse på nytt og da kunne det vel selges 'rått og røti' av brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 19, 2010 Del Skrevet Januar 19, 2010 Ser i innlegg 13 at Statsarkivet har tatt vare reg. materiale for Hordaland og Sogn og Fjordane. I oppveksten i 50-årene var det en populær sport å notere bilnr. på riksveien, og finner ei gammel notisbok fra denne tiden. Har blant annet notert noen R- og S-registrerte, f. eks. R-6154 - Volkswagen, R-5252 - Opel Kapitän, S-9661 - Renault Dauphine, S-10025 - Skoda 440, S-10094 -Volkswagen, hvor i fylkene var disse registrert? Bare som et lite utvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore S. Falch Skrevet Januar 19, 2010 Del Skrevet Januar 19, 2010 Her er en oversikt over skiltbokstaver med tilhørende fylke på norske bilskilter før 1.april 1971 - [url="http://www.olavsplates.com/norway_codelist_old.html#Codelist>Lenke old .Siden er forøvrig en gullgruve for ''skiltnerder', og man kan finne masse nyttig og unyttig informasjon om bilskilter fra de fleste land. Her er startsiden - http://www.olavsplates.com/index.htmlHer står det endel om arkiver og registre over gamle biler - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 Ser ut som noen av de gamle O-numrene er tildelt andre kjøretøy senere, f. eks. O-146 tilhører vel i dag en Horch, en ambulanse med påbygg fra Wergeland & Molland og i sin tid regnet som Bergens flotteste ambulanse. Og hvem var J. E. Mowinckel som står oppført med Itala nr. O-146?, så ut til å være et fint kjøretøy.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=bl13011908&gardpostnr=151#nedre>Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 Innlegg 66 la seg ikke inn som vanlig, så prøver et nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 J. E. Mowinckel: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 Takk for den infoen Arne, så ut som han kjørte standsmessig! I 66 antyder jeg vel O-146 i dag men det ble feil, den Horch-ambulansen eksisterte vel rundt 1950. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 Vart feil i hovudløkka ved innl. 69 også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 20, 2010 Del Skrevet Januar 20, 2010 Ser at Mowinckel også hadde Fiat lastebil så han holdt seg til italiensk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfinn Småli Skrevet Januar 21, 2010 Del Skrevet Januar 21, 2010 Til innlegg 60 - 63, Birger Forsmo: Bildet er tatt i Rana, mellom gårdene Bergeng og Fisktjønna ved utløpet av Glomdalen. Jeg har hytte et par hundre meter fra der bildet er tatt. Fjellene med snø helt bakerst i bildet er Svartisen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 21, 2010 Del Skrevet Januar 21, 2010 Til nr. 61. Det er riktig at denne fargefilmen gulner og til slutt kan bli helt vekke, men i dag kan du enkelt friske opp slike gamle bilder. Legger ved en oppfrisket versjon av samme bilde. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 21, 2010 Del Skrevet Januar 21, 2010 Takk for det Arnfinn Småli! Det er nok helt riktig plassering av hvor bildet ble tatt. Jeg trodde det, men er ikke så godt kjent i området, selv om jeg har gått over fjellet noen ganger.Med vennlig hilsenBirger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Birger Forsmo Skrevet Januar 21, 2010 Del Skrevet Januar 21, 2010 Takk også for oppfriskingen av bildet, Johan Arthur Hansen! Det gjorde seg.Mvh. Birger Forsmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts