Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 25, 2010 Del Skrevet Januar 25, 2010 Det er blink Gunnar, og tidsplasseringen er sikkert riktig, for den står det ittno om:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gunnar Sigdestad Skrevet Januar 25, 2010 Del Skrevet Januar 25, 2010 Eg rekna med at hadde biletet vore teke noko særleg etter 1960, hadde biletet vore prega av fleire folkevogner. På dette biletet ser eg berre ei, den blå på midten i nedre biletkanten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Januar 25, 2010 Del Skrevet Januar 25, 2010 Eg kan ikkje sjå at den blå bilen er W W, bakruta og skjermen liknar meir på Pobeda eller ? den ved siden til venstre kan være en Morris Minor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 25, 2010 Del Skrevet Januar 25, 2010 Den blå bakenden er nok en Pobeda ja. Men når begynte disse campingvognene å komme, begynte de å dukke opp sist på 50-tallet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 25, 2010 Del Skrevet Januar 25, 2010 Uten å si det sikkert lurer jeg på om Gunnar er inne på noe med 1960, og rundt tiden da kjøpetillatelsen ble opphevet. Det er vel rart at 'boblene' ikke er tilstedeværende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Et nytt gammelt bilde med biler, noen drar vel kjensel på stedet så nevner ikke det i første omgang. Og fint om de som er lokalkjent kan fortelle hva vi ser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Legger også inn et bilde med gamle biler fra 1959 da Hotel Saga i Haugesund var nytt. Her synes jeg å dra kjensel på en Studebaker helt til venstre ved hotellet og en Opel Kapitän til høyre. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Dt ble et veldig dårlig bilde! Får prøve på nytt senere i dag. Mvh. JOhan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Får prøve en gang til! Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Randi Kristin Strand Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Fikk en gang låne et oppslagsverk over registrerte biler og motorsykler med opplysninger om eier, merke og type kjøretøy. Boken gjaldt for Møre, Trøndelag og Nord-Norge og er fra 1938: 'Hvem eier bilen'. (Hans G. Moes forlag i Trondheim)Ser ut til at den ble utgitt i en periode over flere år. Kanskje fantes det tilsvarende register andre steder i landet også? Dette er en morsom kilde for alle bilinteresserte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Til 110, tror denne boka ble utgitt av politikamrene, og var å få til utpå 1960-tallet, men vet ikke om den kom ut årlig? Men denne boka var veldig fin. Litt fra ei slik i lenken. Og bildet til Johan Arthur (109), kan det være fra ca. 1960-62 eller rundt der? (Volkswagen`er og Opel Rekord som i 16).Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ola Ljødal Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Dette lurer jeg på: Ser at Chevrolet De Lux var registrert i 1950. Dette var jo lenge før rasjoneringen ble opphevet. Kunne man importere biler fra USA allerede den gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Har ikke så god greie på dette, men tror at brukergrupper som drosje-eiere, dyrleger etc. kunne registrere nye amerikanere på denne tiden, husker f.eks statskonsulent for hesteavl som kjørte ny Ford Mercury først på 1950-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Kjøpetilladelse var noe en kunne søke om. Og i tiden da disse ble innvilget var der reklame i avisene for forskjellige bilmerker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Lauritzen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Haugesundbildet (109): Bilen nederst til venstre (L-30793) ser ut til å være en 1952 modell Henry J Corsair DeLuxe. (Du kan google Henry J og sammenligne med den grønne bilen !) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Takk for tipset. Jeg lurte også på hvilken bil det var. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 28, 2010 Del Skrevet Januar 28, 2010 Jeg har et bilde til tatt fra samme plass, men med andre biler og der lurer jeg på om det er en Standard Vanguard til høyre for Morris'en? Jeg husker godt disse bilene fra 60 tallet. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge Berntsen Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Kan jeg minne om mitt innlegg nr. 99, som jeg er redd har druknet blant alle disse vakre bildene fra fortiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 til 118, det kan du nok ha rett i, det er interessant når det er så gammelt. Minner på 106 i samme slengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Lauritzen Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Til 117: Ser ut til å være en Standard Vanguard Phase 1a Saloon. Denne modellen ble produsert fra 1947 til 1952. Da kom Phase 2, med litt annerledes linjer. Googler du 'Standard Vanguard', får du se mange bilder av modeller av 50 og 60 talls engelske biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Takk skal du ha. Skal inn å se på Standard Vanguard. Vi kjørte på slutten av 60 tallet rundt i en Standard Atlas varebil og det skulle være den eneste av den sorten i Norge. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Randi Kristin Strand Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Til 111. Boken ble i følge innledningen utgitt i starten av juni hvert år. 1938-boken var 11. årgang. Med andre ord må utgivelsene ha startet i 1927? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Kvalvik Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Husker jeg rett,så hadde ikke Standard Vanguard II skiltet på støtfangeren bak,slik bildet i 117 viser. Mener det var montert oppe på bagasjeluka. På bildet i 109 står det en Standard Vanguard III som nr. 2 fra høyre. Vi hadde en slik i vår familie. Først leide vi bilen sommeren 1960,tropesommeren i Finnmark. Dro på 'langtur' til Kirkenes og Vadsø på støvete grusveier over Ifjordfjellet. Ja det var tider det... Året etter kjøpte vi den samme bilen, en 1957 modell Standard Vanguard III De luxe. Denne hadde vi frem til starten av 70'tallet. Da tok rusten overhånd.Kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Synes den bilen som står som nr. 2 til høyre på 107 ligner mer på en Opel. Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Kvalvik Skrevet Januar 29, 2010 Del Skrevet Januar 29, 2010 Bildet jeg refererte til er i innlegg nr. 109, og der er jeg ganske sikker på at det er en Standard Vanguard. Ser du på den horisontale 'leppa' i fronten så har denne tverrgående riffler/forhøyninger, og det er typisk for Standarden.Kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts