Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg rekna med at hadde biletet vore teke noko særleg etter 1960, hadde biletet vore prega av fleire folkevogner. På dette biletet ser eg berre ei, den blå på midten i nedre biletkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Eg kan ikkje sjå at den blå bilen er W W, bakruta og skjermen liknar meir på Pobeda eller ? den ved siden til venstre kan være en Morris Minor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Den blå bakenden er nok en Pobeda ja. Men når begynte disse campingvognene å komme, begynte de å dukke opp sist på 50-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Uten å si det sikkert lurer jeg på om Gunnar er inne på noe med 1960, og rundt tiden da kjøpetillatelsen ble opphevet. Det er vel rart at 'boblene' ikke er tilstedeværende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Et nytt gammelt bilde med biler, noen drar vel kjensel på stedet så nevner ikke det i første omgang. Og fint om de som er lokalkjent kan fortelle hva vi ser.

bilete8447.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Legger også inn et bilde med gamle biler fra 1959 da Hotel Saga i Haugesund var nytt. Her synes jeg å dra kjensel på en Studebaker helt til venstre ved hotellet og en Opel Kapitän til høyre. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8449. 17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Fikk en gang låne et oppslagsverk over registrerte biler og motorsykler med opplysninger om eier, merke og type kjøretøy. Boken gjaldt for Møre, Trøndelag og Nord-Norge og er fra 1938: 'Hvem eier bilen'. (Hans G. Moes forlag i Trondheim)Ser ut til at den ble utgitt i en periode over flere år. Kanskje fantes det tilsvarende register andre steder i landet også? Dette er en morsom kilde for alle bilinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 110, tror denne boka ble utgitt av politikamrene, og var å få til utpå 1960-tallet, men vet ikke om den kom ut årlig? Men denne boka var veldig fin. Litt fra ei slik i lenken. Og bildet til Johan Arthur (109), kan det være fra ca. 1960-62 eller rundt der? (Volkswagen`er og Opel Rekord som i 16).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dette lurer jeg på: Ser at Chevrolet De Lux var registrert i 1950. Dette var jo lenge før rasjoneringen ble opphevet. Kunne man importere biler fra USA allerede den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke så god greie på dette, men tror at brukergrupper som drosje-eiere, dyrleger etc. kunne registrere nye amerikanere på denne tiden, husker f.eks statskonsulent for hesteavl som kjørte ny Ford Mercury først på 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kjøpetilladelse var noe en kunne søke om. Og i tiden da disse ble innvilget var der reklame i avisene for forskjellige bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Haugesundbildet (109): Bilen nederst til venstre (L-30793) ser ut til å være en 1952 modell Henry J Corsair DeLuxe. (Du kan google Henry J og sammenligne med den grønne bilen !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har et bilde til tatt fra samme plass, men med andre biler og der lurer jeg på om det er en Standard Vanguard til høyre for Morris'en? Jeg husker godt disse bilene fra 60 tallet. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete8455.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Til 117: Ser ut til å være en Standard Vanguard Phase 1a Saloon. Denne modellen ble produsert fra 1947 til 1952. Da kom Phase 2, med litt annerledes linjer. Googler du 'Standard Vanguard', får du se mange bilder av modeller av 50 og 60 talls engelske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk skal du ha. Skal inn å se på Standard Vanguard. Vi kjørte på slutten av 60 tallet rundt i en Standard Atlas varebil og det skulle være den eneste av den sorten i Norge. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Til 111. Boken ble i følge innledningen utgitt i starten av juni hvert år. 1938-boken var 11. årgang. Med andre ord må utgivelsene ha startet i 1927?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Husker jeg rett,så hadde ikke Standard Vanguard II skiltet på støtfangeren bak,slik bildet i 117 viser. Mener det var montert oppe på bagasjeluka. På bildet i 109 står det en Standard Vanguard III som nr. 2 fra høyre. Vi hadde en slik i vår familie. Først leide vi bilen sommeren 1960,tropesommeren i Finnmark. Dro på 'langtur' til Kirkenes og Vadsø på støvete grusveier over Ifjordfjellet. Ja det var tider det... Året etter kjøpte vi den samme bilen, en 1957 modell Standard Vanguard III De luxe. Denne hadde vi frem til starten av 70'tallet. Da tok rusten overhånd.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Bildet jeg refererte til er i innlegg nr. 109, og der er jeg ganske sikker på at det er en Standard Vanguard. Ser du på den horisontale 'leppa' i fronten så har denne tverrgående riffler/forhøyninger, og det er typisk for Standarden.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.