Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen Carsten. Jeg prøver på nytt, finner du Reidar Bjune? Om han bodde i Oslo på den tiden, vil jeg gjerne ha alle med samme etternavn i hans adresse. Mvh Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgReidar Bjune, ing. (Elektrokjemisk) Blokkav.3, Bestun. Ingen andre Bjune på samme adr.Studentene fra 1914, utgitt 1939:Reidar Bjune, ingeniør, Bestun. Født 8-9-1895 i Tønsberg. Sønn av maskinmester Fredrik Bjune (14-11-1856 - 29-10-1932) og Hanna f.Olsen (22-5-1862-). Gift 27-9-1930 i Sandnes med cand.pharm. Herborg Rosa Idland, f.4-10-1901 samme sted, datter av kaptein Otto Idland og Marie f.Hogstad.Studerte uorganisk kjemi ved N.T.H. 1914-18. Ansatt ved Norsk Alkali A/S, Trondheim 1918-19, ved A/S Tyssefallenes legeringsverk 1920-21, ingeniør ved Norsk Elektrokjemisk A/S, Karbidfabrik i Kragerø 1922-24. Ansatt i Det norske Aktieselskab for Elektrokjemisk Industri siden 1924.Siden 1920 har alt mitt arbeid vært knyttet til den elektriske smelteindustri. I de siste 10 år har jeg vesentlig arbeidet med Söderbergelektrodens eksploitering og har i den anledning ledet igangsetningen av slike anlegg ved en rekke smelteverk rundt om i verden, foruten i Europas industriland også i Armenia, Ural og Manchukuo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Carsten,Klarer du å finne ut av hvem som bor i Norbygate 29 på Grønland?Dessuten, bor Dag Messel med familie på Nordstrand allerede?takk på forhånd, eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

EricDet står (Harald og Finn Swane), men iflg. navneregisteret så bor Harald i Oscarsg.7 og Finn i Ole Vigsg.21b, ellers bor Tormod Mellemløkken, Solveig Kristoffersen og Günther Lund på samme adr.Lege Dag Messel, Østensjøv.68, Bryn, 11-13, mand., onsd., fred. også 17 1/2-19, bor Ole Moesv.34, Nordstrandsh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Carsten!Kan du se på mitt innlegg 74731 nr.8 -9 -10 Leter etter om hvor det ble av henne i Oslo.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig K Westgård

Hei Carsten.Kan du se om Jørgine Martine Jørgensdatter eller Stulen, bodde i oslo? Hun var født i Bamble i ca:1880. Har hørt at hun skulle ha flyttet til Oslo.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SolveigIngen Jørgine Jørgensen. 2 stk. StulenHalfdan Stulen, murer (Iver H.Jones) Bygdøy alle' 24Magna Stulen, fru (Apot. 'Idun') samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Carsten, Det bekrefter eierskapet til nr 29, skjønt jeg visste ikke at Harald var medeier (noe papirer jeg ikke finner igjen). Sitter og skriver om husets historie nemlig.Messel er ikke bare slektning, han fulgte meg opp da jeg var svært syk som barn, og jeg har selv senere bodd i den boligen hans på Nordstrand.e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (425):Takk for hjelpa, Carsten. Det var interessant å lesa at oldefar Didrik hadde utført restaurering både på Midttun kirke og Stend jordbruksskule, begge i gamle Fana kommune (som i dag er ein bydel i Bergen).- Kjekt å få fastslått at både Didrik og Lars Heg(g)land var aktive på kvar sin kant i kommunepolitikken i Os og på Notodden. Didrik var venstremann og Lars representerte først Frisinnede Venstre i Notodden, seinare Høgre, så det var nok ein viss politisk motsetnad mellom dei to og yngstebroren i Oslo; altså den før omtalte fagforeiningsmannen og arbeidarpartimannen Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Carsten!Beklager, jeg skrev feil.Det er innlegg 76917 .Jeg leter etter Petra Mortensdtr. som jobbet som vogterske i 1885. Hun kom fra Åmot.Finner også ei som het Petra Sjøli i Riddervoldsgt 3. i 1900. Lurer på om dette er samme person.Har ikke klart å finne henne igjen.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei!Kan du se etter hvem som bodde i Rognerudveien 27 i 1955? Det er på Bryn, men var kanskje i Aker på den tida?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Carsten, kan du finna spor i Oslo etter:Mette Marie Johansdotter ØHRE, fødd i Sogndal 12.3.1872, skal vera avlidi i Oslo 30.5.1961. Ho var ugift og skal ha vore anten kokke eller hotellarbeidar. Eg er på jakt etter yrket hennar?På førehand hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BrittPetra Sjøli er ikke å finne i adresseboka (hun ville da ha vært 98 år). Du får prøve å lete etter vielsen i Oslo mellom 1885-1900. Det tar noen timer, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ArildDet er ingen i adresseboka som har etternavn som slutter på datter. Det nærmeste jeg kommer er Martina Johansen, enkefru, Thv.Meyersg.48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

LarsFinner ingen Mette Johansen eller Øhre i boka. Ser at hun var datter av Johan Larsen og da finner jeg ei Mette Larsen, frk. (Restaurant Roxy), Fredrikke Qvamsg.11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Hei Carsten!Finnes søstrene Haslund? Marie (1878), Laura Caroline (1879) og Benedicta Henrikke (1882) Tror ingen av dem var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KnutBenedicta Haslund, Trosterudv.11, RisLaura Haslund, samme adr.Marie Haslund, frk., Svolderg.8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.