Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Min fars tante Henriette (Hansdatter) Haugrud bodde i Oslo på dette tidspunktet, men hun var kanskje allerede da på et alders- eller sykehjem (hun var født i Lenvik i 1877). Hun kan også ha brukt Henny som fornavn, hun kalte seg det i de fleste sammenhenger.Mvh Ove Haugrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RigmorJeg må jobbe litt innimellom, derfor sent svar.I Fjellgata 21 bor Hulda Larsen, Arne Larsen og Olav Tonning.I Vibesgate 14 2 etg. bor Hjalmar J. Hagen, snekker (Alna Kartotek) og fru Kristine (Star Kjolesalong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RagnhildJeg finner ingen Åge Sunde og bare en Aksel Sunde som bor i Ole Bulls gate 37. Han er lagereksp. og bor sammen med sjåfør Bjørn Sv. Sunde og frk. Anne-Lise Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ErlingI Toftesgate 14 bor Ovidia Halvorsen Sandblåst, frk. (Soria Moria Restaurant) og Per Sandblåst, pølsem. (Akers Kjøbm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk enda en gang Carsten :o)Da var det ingen Engen i Fjellgata nei :-)Men - jeg fikk jo vite at de da har blitt gift før 1955, at Kristines mann Hjalmar J. Hagen var snekker ved Alna Kartotek og at Kristine hadde arbeide/eller drev Star Kjolesalong. Vet du hvor Star Kjolesalong lå?Hun var en meget dyktig sydame intil reumatismen satte en stopper for det.3 fine nye opplysninger for meg :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk igjen !Jeg må jo benytte sjansen nå som tilbudet er her og jeg er i siget Carsten :o)Det dreier seg om bostedene til min fars søsken med etternavnet Waler.Harald Bertrand Waler var lastebileier og g.m. Harriet. Han ble gravlagt på Østre gravlund i 1957.John Einar Henrig Waler var murer og g.m. Solveig. De tror jeg bodde i Markveien. De ble senere skilt.Ivar Waler var murer og g.m. Kirsten. De bodde i hvert fall i Malmøgt. 10 i 1958 etter det jeg husker.Så hadde min far søsteren Astrid, som var g.m. Josef Jensen. De husker jeg bodde i Wdm. Thranesgt. 60 eller 64. Jeg tror onkel Josef hadde noe med stortinget å gjøre i sitt arbeid.Søsteren Borghild var gift med Hans Arnesen og hadde sønnen Øystein f. 1945. De emigrerte til Minneapolis, Hennepin – men jeg tror det var etter 1955.Søsteren Ruth var ugift og emigrerte også til Minneapolis, Hennepin - jeg tror også det var etter 1955.Tror det skal være alle Waler søsknene i Oslo i 1955Lurer også på om du kunne fortelle meg hva som sto som yrke på min far Ingvald Sten Waler i Hesselb.g. 6 bb 3.etg. og hva som står om min mor (Petra) Marie og om min bror Willy Sten er nevnt? (adresse samme sted)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er 3 stk. Waler i adresseboka:Harald, sjåfør (Transportform.) Grueg.15 2.etg.Ingv. Steen, murarb. Hesselb.g. 6bb 2.etg.Ivar, murer (P.Kristensen) Malmøg.10 4.etg.Josef Jensen er byggeleder og bor i W.Thranesg.60 (ingen Astrid på samme adr.)Det er flere Hans Arnesen, men ingen Borghild på samme adr. En Hans Arnesen er vaktmester og bor i W.Thranesg.64. Øistein Arnesen er revisor i Kirkeg.34 og bor i W.Thranesg. 57 2.etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg må jo bare få takke enda en gang for det du har funnet ut Carsten :o)Merkelig at min tante Astrid ikke står oppført i Wdm.Thranesg.60 i 1955. Kanskje hun var på besøk hos deres datter Elsa Jensen f. 1927 i Danmark. Astrids navn var forresten: Astrid Mathilde Sørine.Det er riktig Hans Arnesen du har funnet. Jeg husket det da du skrev - vaktmester og bor i W.Thranesg.64. Merkelig at kona Borghild ikke står oppført. Hun het: Borghild Josefine. Deres sønn Øistein var født i 1945 og døde i Minneapolis, Hennepin 1986, så det er ikke den samme som du fant der.Da mangler jeg bare søsteren Ruth. Kanskje hun skrev seg som Olsen og ikke Waler? Eller var hun allerede reist til U.S.A.?- Og broren John. Han døde også tidlig, men det var etter 1955. Han ble skilt fra sin kone Solveig og bodde visst senere på Majorstua når han døde. (Vibesgt. 12? – 14?)Er ikke min bror Willy Sten f. 1938, eller min mor (Petra) Marie nevnt under Hesselb.g. 6 bb 3.etg. heller?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er det jeg finner Rigmor. Ingen John og Solveig i Vibesg. og heller ingen bror eller mor i Hesselb.g. Det er 31 stk. som heter Ruth Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Da skal du ha tusen takk igjen Carsten, for at du tok deg tid :o)De skrev kanskje ikke konas navn på den tiden? Jeg bodde jo også i Hesselb.g. 6 bb 3.etg.i 1955. Det samme gjorde også min andre bror Rolf Hugo.Det var bare min onkel John Waler som bodde på Majorstua på sine siste dager. Før han ble skilt fra Solveig tror jeg de bodde i Markveien.En ny hilsen, stor takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Til nr. 300 og 304: Mange takk for opplysningene!Kjempehyggelig at du har påtatt deg dette! Du har gitt uvurderlig hjelp til mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hei.Kan du se om disse er oppført: Olga og Aagot Berg. Den ene var i Frelsesarmeen og den andre tror jeg drev en kafè? Mulig at de brukte Melleby-Berg som etternavn.Kan du også se om du finner en Arne Kvernhusengen?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

DagOlga Berg, frk. (Frelsesarm.hdls.avd.) Sorgenfrig. 38Ågot Berg, frk. inneh. av Rodeløkkens Sportscafe', Steenstrupsg. 17Ingen Kvernhusengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

HeiKunne du se om du fant noen Schømere i boka. Nærmere bestemt:Henry og Ella Schømer. Min bestefar Henry drev et repro-atelier eller noe deromkring (har med bilder og trykk å gjøre såvidt jeg husker.) Og det lå innen lukte-distanse av bryggeriet i Thv. Meyersgate mener jeg.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ØrnulfE.B.Schømer, sporv.kond., Ole Bullsg. 1bHenry Othar Schømer, montør (Wilh. Scheel), Chr. Michelsensg. 15bWilh. Scheel & Co. klisjeanstalt, Arbiensg.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Tusen takk :-)E.B. Schømer er nok min bestefars bror Erling Bernhard - visste ikke at han bodde i Oslo på den tiden - flott.Og så har jeg nå navnet på arbeidsgiveren til bestefar - glimrende.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Vet du noe om Asta Dalseng, hun skal ha vært operasangerinne med bosted i Oslo. Hun er begravet på Vang på Hedemarken i 1969. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TuridAsta Jørgensen Dalseng, enkefru, sangundervisning, Drammensv. 100.Jeg ser hun er gravlagt sammen med Lars Dalseng. I Statskalender for 1918 og 1931 er det en Lars Dalseng f.1880 som er veterinær i Vang, kanskje det er Astas mann og da kan det være han her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TuridHvem er hvem 1948:Lars Larsen Dalseng, politiveterinær, Oslo, f.14-5-1880 i Vang, sønn av gårdbruker Lars Dalseng (1845-1915) og Kjersti Narmo (død 1888). Gift 1935 Lenke med Asta Jørgensen, f.13-12-1895, datter av direktør Edvard Jørgensen (1854-1909), Åtvidaberg og Marie Mortensen (1857-1928). Eks. Veterinærhøisk. København 1904. Distriktsdyrlege Vang, 1916. Politiveterinær i Oslo siden 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Takk for hjelpen, Vet ikke hva du mener med 1948, men det stemmer med det jeg har funnet om Lars Larsen Dalseng, at han er sønn av Lars Johannesen Dalseng og Kirsti Simensdatter. Har hørt at han var Politiveterinær og etter Asta Dalsengs død ble det testamentert det de eide til Veterinærhøyskolen. Kan du fortelle meg hvor de ble gift og hvor ligger Åtvidaberg. Edvard Jørgensen er født i Drammen og Marie f. Borgersdatter født i Vestfossen på Øvre Eiker og søster av min bestemor.Tusen takk igjen for flott arbeide. Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TuridHvem er hvem er bøker utgitt hvert år som omtaler kjente norske kvinner og menn. Hvis du åpner lenken i innlegg (322)så ser du at de giftet seg i Hamar. Åtvidaberg er i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.