Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Kathe ToveAftenposten 11.november 1976:50 år idag, platearbeider Sigurd Thomas Halvorsen, Linhusv. 20, OsloDet er mange Sigurd Halvorsen i adr.boka, det nærmeste jeg kommer er Sig.Th.Halvorsen, repar. (Knudsen & Bommen) Krebsg.15Torbjørn Halvorsen, arb. samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk for svar Carsten. Det jeg vet er at Gerhard ble født 28 jan 1919, men ikke hvor. Vet også han har bodd i Stabekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GreteNordmenn i fangenskap 1940-45:Gerhard Magne Mehlum, murer, f.28-1-1919. Arrestert og overført 20-9-1941 Åkebergveien (fange nr. 484), fortsettelsen ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HallvardAlb. Wiee, konsulent, Suhmsg.20dIda Wiee, fru, provisor (Rikshosp. Apotek) samme adr.Norges Statskalender 1957:Albert Wiee, f.1897, landbr.k. 1923, c.oecon. 1937, ansatt midlertidig 1949 ved Forbruksvarekontoret i Handelsdept.Norske landbrukskandidater, utgitt 1932:Albert Wie, f.17-7-1897 i Førde av foreldre gardbr. Nils Wie og kone Oleanne. Gj.gjekk Sunnfjords ungdomsk. 1913-14, eks. frå landbr.sk. på Mo 1916, fyrebuingskurset for N.L.H. 1920 og N.H.L. 1923. Ymse reiser i Danmark, Sverige, Tyskland og Holland. Frå våren 1923 til hausten same året ekstr.ass. ved Åkervekstforsøki ved N.L.H., sidan 1923 avd.sjef (frøavd.) ved Felleskjøpet, Oslo.'Apotekbøkene', Apoteket Sfinxen i Oslo:Bestyrer: Ida Wiee, født Krohn, født 17-6-1900 på Ulefoss, farmasøytisk medhjelpereks. med meget godt våren 1921, apotekereks. med godt høsten 1923, ansatt her 10-3-1928, bestyrte apoteket for Schwartz' dødsbo fra 6-3-1944 til apoteker Dahl overtok. Siden februar 1952 har hun vært ansatt ved Rikshospitalets apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk Carsten, dette var interessant. Hvem kom i fengsel i Åkebergveien (type 'udåd')? Gerhard overlevde krigen, for i 1947 bodde han i Stabekk. Hadde håpet å finne ham med familie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen og takk for svaret(til 902)! Det er riktig adresse med Linhusvn. 20 - er det mulig å gå på adressen og se hvem flere som bor der sammen med ham? mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kathe ToveNei det er ingen oversikt over Linhusv.Andre aktuelle Sigurder kan være:Sigurd Halvorsen, arb. hos Heyerdahl & Gedde (spesialart. i bygningsbransjen) Jens Bjelkesg.59 (ingen andre Halvorsen på den adr.)Sig. Halvorsen, smed (Norsk Viftefabr.) Stockfledtsg.40 (der bor det heller ingen andre Halvorsen)Sigurd Halvorsen, Høgåsv.16, Hauketo (ingen oversikt over den gata)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Hølleland

Jeg tillater meg å spørre etter: Harald Nielsen f 1890 og hustru Gunhild Marie ('Gulli') f 1892. I 1925 bodde de i Fossveien 10, Oslo. Harald Nielsen hadde brødrene: Hans Fredrik f 1881, Fridthjof f 1883 og Holger f 1884. Disse brødrene er født i Bruvik i Hordaland, bodde en tid i Bergen før de flyttet en gang mellom 1900 og 1910 til Kristiania (i 1910: Fossveien 10)... Fridhjof var ingeniør Harald kontorist og Hans Fredrik var smergelstøper i 1910.. Jeg skulle svært gjerne vite om de fantes i samme adressebok...Gunnhild Marie het forresten Kverndokken før hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TuridUtrolig vanskelig å svare på når navnet er Nielsen/Nilsen. Ingen av dem bor i allefall i Fossv.10. Videre er det ingen Gunnhild Nielsen/Nilsen i boka og det er kun en Holger Nielsen som bor i Skipperg.21. Når det gjelder Harald, Fridhjof og Hans Nielsen så er det veldig mange som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Hølleland

Tusen takk for hurtig svar. Jeg skal sjekke et par andre løse tråder nå. Kanskje jeg kan komme tilbake til deg hvis jeg får vite mer fra andre kilder? Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Carsten. Er kanskje litt 'frekt' men en her inne på debatten søker;min bestefar Axsel Emanuel Pedersen f.1894.Bodde i oslo etter krigen,døde ca.1957-60,da var han på et hjem. Innl.nr.83902.Kan du hjelpe? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

MetteAksel Pedersen, arb. (Asola) Trondh.v. 54Aksel Pedersen, rotemester (Veiv.) Verksg. 31Aksel E. Pedersen, repar.form. (Vannv.) Eikelundv. 14, LofthusAxel Pedersen, fhv. bestyrer, Helgesensg. 52Axel Pedersen, steinarb. (Marmor og Skiferind.) Kirkegårdsg. 22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

LillBruland:Alb. F., tekstilagentur, Prinsensg.6, bor Kaj Munksv.8, SognAnna, frk, tobakksforr., Rostedsg.14Arne S., kunstmaler, avd.forstander (St. håndv.- og kunstindustriskole) Gråbrødrev.9, SkøyenElsa, frk., Møllerg.42J.Hess, kontorm., Louisesg.25Nicolai A., vaktm. (Norsk Vaktselsk.) Uelandsg.56Ole T., arb. (Lilleborg) Stockfl.g.35Petra, enkefru, Strømstadg.4Sigleiv, kontrl. (NEBB) Munked.v.75Sonja, frk. (Telef.anl.) Sarsg.37Thv., ing., assist.dir., sjef for skips- og lastelinjeavd. (Det norske Veritas) Bernt Knudsensv. 42 C/D, Nordstrandsh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.