Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Etter å ha sett litt nærmere på dataene på 'Smedskivan', er jeg blitt bestyrket i troen på at enkelte opplysninger der er noe sammenblandet.Et mer sannsynlig scenario kan være dette:Jean Joes Henin (ant. f. i Vallonia på slutten av 1500-tallet) skriver kontrakt for to år (med Louis de Geer?) i Liège 28/6 1627. Han er på Österby bruk i 1629 (kone fremdeles i Liége) - og blir dødsdømt for drap i Forsmark 10/8 1630. Dødsdommen sannsynligvis fullbyrdet.Jean Joes har to sønner: 1. Johan Henning (som dør i Berkinge, Forsmark i 1697 - ikke i 1630). 2. Etienne (Steen) Henning (som flytter til Norge i 1642).Johan Henning KAN ha vært gift to ganger: 1. med NN - har da sønnen Pierre Henning (død 1727, 99 år gammel). 2. med Jacquelin Martinsdotter Henning (som antakelig er hans kusine) - har da følgende barn: a) Johan (begr. 30/5 1697 i Valö); b) Marguerite Henning (f. ca. 1647); c) Jeana Henning (ca. 1650-1712).NB! Dette er selvsagt basert på en hypotese, men den stemmer i hvert fall bedre kronologisk enn det som står på 'Smedskivan'. Jeg legger forresten også merke til en referanse til Kjell Lindblom der, hvor det antas at Johan Henning er sønn til Jean Joes (og altså ikke hans sønnesønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotesen i (226) får støtte i et innlegg på debattforumet til Sällskapet Vallonättlingar (Gunilla Månsson, 7/3 2009) - der hun bl.a. skriver (med referanse til Kjell Lindbloms bok 'Vallon-släkter under 1600-talet, del 2'):'Pierre Henning (...) är troligtvis son till Johan Henin, kolare vid Forsmark 1639-42, vid Strömsberg 1650-56, Österby 1660, Västland 1666-67 och slutligen vid Berkinge 1669-97, då han avlider. Han verkar till att ha varit gift två ggr. Andra hustruns namn är Jacqueline Poulin, men sonen Pierre är från hans första äktenskap ( hustrus namn ej nämnt )Johan Henin (...) är troligtvis son till Joes Henin, masmästare som tecknar kontrakt i Liege 28/6 1627 för två år. Finns 1629 i Österby men har hustrun kvar i Liege. Året efter begår han dråp i Forsmark, för vilken häradsrätten 10/8 1630 dömer honom till döden. Målet är skildrat i VÄ 1979:2. Man kan förmoda att domen verkställs, eftersom Joes inte förekommer efter 1630'.Dette innlegget ser forresten også ut til å inneholde en unøyaktighet: Her er Johan Hennings (andre?) kone kalt Jacqueline Poulin, mens hun på 'Smedskivan' heter Jacqueline Martinsdotter Henning. Jacqueline Poulin er derimot på CD'en omtaltt som kona til Johans sønn med samme navn (gift 1666).Se ellers lenke til denne debatt-tråden her: http://www.vallon.se/discus/messages/11/619.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke fått noen avklaring fra bidragsyterne til 'Smedskivan', men det ser jo i hvert fall ut til at kronologien når det gjelder den 'norske' greinen av slekta er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaktøren av 'Smedskivan' har i et nytt innlegg i Henning-debatten i Anbytarforum (under hovedtemaet 'Smed- och vallonsläkter') sagt seg enig i at det må være en viss sammenblanding av personer i de første slektsleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd som berører deler av Steen Hennings etterslekt: LenkeJeg har på ingen måte noen ambisjon å kartlegge alle etterkommere, men jeg synes det kunne være litt artig å se hvor lenge Henning-navnet holdt seg, og tråden viser at navnet i hvert fall var i bruk et stykke inn på 1800-tallet hos enkelte etterkommere av Peder Steensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen interessante opplysninger i skiftet etter Niels Steensen, som døde i Vestfossen 25.p.trin. 1721 (skiftedato 12/12 1722):Han har en del gjeld, og tre av dem han skylder penger, bor på Kongsberg. De er nevnt samen i skifteteksten: Giert Jansen paa Kongsberg, Jørgen Nielsen paa Kongsberg og Christine Clausdatter paa Kongsberg. Kan disse tre ha vært slektninger av Niels? Noen refleksjoner/hypoteser:Ad JØRGEN NIELSEN: Niels Steensens søster Maren var g.m. hammersmed Johan Michelsen Boveng - og i skiftet etter Johan 3/11 1692 er alle barna hans regnet opp. Han var 2. gang gift med Karen Kieldsdtr., og i dette ekteskapet hadde han bl.a. dattera Anne - som var g.m. Jørgen Nielsen 'Smid' på Kongsberg. Anne var altså halvsøster til Niels Steensens nevøer og nieser. Kan kreditoren 'Jørgen Nielsen paa Kongsberg' være identisk med Anne Jansdtr. Bovengs ektemann?Ad GIERT JANSEN: En av etterkommerne etter masmester Giert Jansen ved Egelands verk - lærer og kirkesanger Gjert Sørensen (1815-1898) - hevdet i sin selvbiografi (1890): 'Jeg nedstammer fra en af Værkets ældste Familier, hvis Stamfader (dvs. masmester Giert Jansen) skal være kommen til Værket fra Kongsberg'. Jeg har til nå ikke kunnet få verifisert dette - men kan Gjert Sørensen likevel ha hatt rett? Og kan kreditoren 'Giert Jansen paa Kongsberg' i så fall være identisk med den senere masmesteren ved Egelands verk? Kronologisk er det ingenting i veien for dette. Giert Jansen dukker opp som masmester på Egeland rundt 1725, og jeg vet ikke hvor han oppholdt seg mellom 1699 (da han tydeligvis bodde i Skien) og 1725. I så fall hadde Niels Steensen lånt penger av sin nevø (sønn til Johan Steensen).Jeg kan jo føye til at jeg ikke finner noen Giert Jansen i Eksaminasjonsmanntallet 1732 for Kongsberg Sølvverk (avskrift v/Bjørn Ivar Berg, Bergverksmuseet 1983) - og heller ingen passende Jørgen Nielsen.Ad CHRISTINE CLAUSDATTER: Niels Steensens eldste bror, masmester Claus Steensen ved Hassel verk, hadde flere barn - men jeg har så langt bare klart å identifisere to: Nicolaus/Nicolay Clausen(som var smed ved Vestfossen hammer) og Mari Clausdtr. Kan han også ha hatt ei datter Christine, bosatt (gift?) på Kongsberg? Og kan hun da være identisk med kreditoren 'Christine Clausdatter paa Kongsberg'? I så fall kan Niels Steensen også ha lånt penger av sin niese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - her er skiftet etter Niels Steensen: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23801/81Mer om Niels Steensen:Han har muligens vært den yngste av Steen Hennings barn. I fogde-/prestemanntallene 1665/66 er alderen hans satt til 11 år (31 år, som ser ut til å være oppgitt ved en annen innførsel i samme manntall, må være feil - med mindre Steen Henning hadde to sønner med navnet Niels). Når han dør høsten 1721, er den oppgitte alderen 67 år. Dette peker mot et fødselsår rundt 1654/55, noe som også stemmer godt overens med opplysningene på 'Smedskivan' (f. 1655). Han var en hel generasjon eldre enn kona, Anne Marie Fridrichsdtr. von Osten - som var f. i 1689. De giftet seg i 1712, og skiftet etter Niels (1722) oppgir kun ett barn: den umyndige sønnen Jan Nielsen Henning. Av en eller annen grunn oppholder han seg da i København (selv om han altså ikke kan være eldre enn 10 år). Hos slektninger? De oppnevnte vergene for ham er hans fettere: Nicolay Clausen (altså Claus Steensens sønn) og Michel Jansen (sønn til Anne Steensdtr. og Johan Michelsen Boveng).Jeg har ikke sett noen spor etter Jan Nielsen Henning etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

'Geert Johanssøns Søn Antoni' ble døpt i Kongsberg 20/8-1720: Lenke Masmester Johan Steensen hadde som kjent en sønn som het Antoni, noe jeg oppfatter som et sjeldent og spesielt navn på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (233): Etter å ha lest skifteksten på nytt, ser jeg at de gjeldspostene som knyttes til Giert Jansen, Jørgen Nielsen og Christine Clausdatter på Kongsberg, nok ikke tilhører boets gjeld til andre. Tvertimot ser det vel ut til at de tilhører boets aktiva. Niels Steensens enke har altså dermed penger til gode hos de tre - og det svekker jo ikke hypotesen om at det her kan være snakk om slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Lindblom har nå kommet med et avklarende innlegg i Anbytarforum vedrørende Henning-slektas tidligste svenske ledd (jf. den noe forvirrende presentasjonen på 'Smedskivan'):LenkeSe innlegget postet 'måndagen 01 februari 2010 - 19:00'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært gode år for Kongsberg Sølvverk de to første tiårene av 1700-tallet, men i 1723/24 inntrådte en krise, og mange ble oppsagt. Krisen fortsatte fram til 1732, da det ble foretatt en ny, og enda kraftigere reduksjon av antall ansatte.Denne historikken passer godt med min foreløpige antakelse/hypotese om at det er 'vår' Gjert Jansen som er på Kongsberg i 1720-22. Om den holder stikk, kan vi se for oss at han er blitt ansatt en gang mellom ca. 1710 og 1720 - og at han ble rammet av den første oppsigelses-'bølgen' i 1723. Fra midten av 1720-årene er altså Gjert Jansen masmester på Egelands verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet på Steen (Etienne) Hennings hustru skal altså ha vært Johanna (se bl.a. innlegg 49). Det er derfor ikke overraskende at alle de av Steen Hennings barn som hadde døtre, også fikk ei Johanne. Det gjelder f.eks. Johan/Jan Steensen.Jeg har ikke funnet noen Johanne blant Gjert Jansens og Anne Sørensdatters barn, men navnet går i hvert fall igjen blant deres barnebarn (alle døpt i Søndeled):- Jan Giertsen Hennings (og Ingrid Jansdatters) barn: 1. Anne Abigael (f. 1731) 2. Johannes (f. 1734) 3. Giert (f. 1736) 4. Giert (f. 1738) 5. Berthe (f. 1739) 6. JOHANNE (f. 1742)- Søren Giertsens (og Lisbeth Giliusdatter Gasmanns) barn: 1. Anne (f. 1739) 2. Helvig (f. 1741) 3. Gilius (f. 1745) 4. Giert (f. 1747) 5. Johannes (f. 1750) 6. Jørgen (f. 1750) 7. Karen (f. 1755) 8. JOHANNE(f. 1757) 9. Dorthe (f. 1760) 10. Anne Helvig (f. 1762)- Karen Helvig Giertsdatters (og Petter Jansens) barn: 1. JOHANNE(f. 1730) 2. Berthe (f. 1734) 3. Anders (f. ca. 1736) 4. Giert (f. 1738) 5. Anne (f. 1740) Karen Helvigs sønn i 2. ekteskap (med Halvor Olsen): 6. Petter (f. ca. 1746)----------Vi ser også at Søren Gjertsen kalte ei av døtrene sine Dorthe - og Gjert Jansen hadde jo også, som vi har sett, ei svigerinne som hette Dorthe (Anne Sørensdtr. Dreyers søster).----------------Steen Hennings hustru Johanna var død da det ble skiftet etter han i 1677 - og jeg har ikke støtt på navnet hennes i noe norske kilder. Hun kan godt være død allerede mens Steen var ved Hassel verk (dvs. i 1650-årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. opplysninger på den svenske 'Vallonskivan' døde Niels Steensen på Søndre Hjelten i Brunlanes i 1711, 57 år gammel. Jeg aner ikke hva som er kilden for dette, men det er åpenbart feil (eller det må dreie seg om en annen person). Det kan nemlig ikke være andre enn 'vår' Niels Steensen som dør i Vestfossen, 67 år gammel, i 1721 (se innlegg 109) - og som det var skifte etter samme sted 12/12 1722 (se innlegg 234). I 1701-manntallet er han riktignok registrert på Søndre Hjelten (47 år), men det blir samtidig opplyst at han da er former på Eidsfoss verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(238:) I innlegget den 01 februari 2010 kl. 19:00 på Anbytarforum sies det at enken etter valoloneren Jean Joes Henin (som ble henrettet for mord i 1630) giftet seg om igjen med kolare och mästersnickare (og mordanklagede i 1642 !) Martin Henin, hvis datter Jaquelin giftet seg (ca. 1645) med sin fars stesønn (Jean Joes Henin's sønn) Johan Joes Henin (c1600-1676) (bror av Sten (Etienne) Henning 1607-1677).Av ovenstående synes det nokså åpenbart at Jaquelin må være Martin's datter fra før han giftet seg (fortrinnsvis etter 1630) med morderenken, for ellers kan datteren knapt ha vært gifteferdig rundt 1645. Det samme gjelder kanskje Jaquelin's søster Karin.Denne antakelsen må jo også være en forutsetning for Johan's ekteskapsinngåelse, som ellers ville blitt med hans (sammødre) halvsøster. Og det gikk vel ikke, selv mellom vallonsk morderavkom.(Ble Martin Henin forresten kjent skyldig (og henrettet ?) for anklaget om mord på 'een svänsk man Peer Jönsson Kohlare' ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(242:) Ekteskapet mellom Jean Joes Henin's sønn Johan Joes Henin (c1600-1676) og hans 2. kone Jaquelin Martinsdatter Henin må vel forresten ha funnet sted enda noe tidligere, senest rundt 1640, siden deres sønn Johan Henning skal ha giftet seg allerede i 1666 (med Jacqueline Poulin).Martin ser da ut til å ha fått datteren Jacuelin rundt 1620 eller tidligere. (Om da dette med Johan som både stesønn og svigersønn stemmer ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (242;243) - her er det åpenbart noen misforståelser ute og går. Kjell Lindbloms innlegg i Anbytarforum rydder nemlig opp i noen feil på 'Smedskivan', der det er en del rot i framstillingen av de to-tre første slektsleddene.(Jean) Joes Henin (som ble dødsdømt i 1630) hadde antakelig to sønner: Johan og Etienne. Det var ikke Jean Joes som giftet seg med Martin Henins datter Jacqueline - men sønnen Johan (som altså ikke hette Johan Joes, men bare Johan). Og det er denne Johan som blir omtalt som Martins 'styvson' (en betegnelse som dermed ikke er helt presis).Hypotesen er altså at Martin var bror til den dødsdømte Jean Joes (som antakelig ble henrettet i 1630) - ikke at han giftet seg med enka. Johan og kona Jacqueline skulle dermed være søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si noe om Martin Henins videre skjebne. Han ble altså dømt for drap på Peer Jönsson Kohlare i 1642. Han må imidlertid ha blitt benådet, for i 1644 er han registrert ved Västlands bruk (Uppland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(244:) I innlegget den 01 februari 2010 kl. 19:00 på Anbytarforum sies det at''Denne Johan blir kolare och som jag tror styvson till kolaren Martin Henning efter att Jean Joes avknoppats för det begångna dråpet. Johan gifter sig senare med Martins dotter Jacqueline och blir därmed även måg till Martin''.Altså at Johan er stesønn og (senere) også måg (svigersønn) til Martin.Dette er ikke det samme som du sier i #244.(Jeg skriver forøvrig IKKE i #242 at 'Jean Joes giftet seg med Martin Henins datter Jacqueline', men jeg kaller altså Johan feilaktig for Johan Joes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser at Lindbloms formulering kan oppfattes slik du oppfatter den. Det springende punkt er her ordet 'styvson'. Ordet kan være brukt feil, eller Martin kan ha adoptert Johan. Selv om sistnevnte var voksen da faren Jean Joes døde, kan man ikke utelukke det. I hvert fall er det antatt i det svenske vallonforskermiljøet at Jean Joes Henin og Martin Henin var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Javel. Det skal mye til, synes jeg, at ordet 'styvson' er benyttet hvis forfatteren har ment 'brorsønn', 'fostersønn', eller 'pleiesønn'.Jeg har ikke brukernavn på Anbytarforum enda. Kunne du poste et spørsmål til Kjell Lindblom om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.