Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg også lest skifteteksten på nytt, og jeg er overbevist om at den tolkningen du presenterer er rett, Kristian. Ut fra den tids ortografiske praksis burde jo også ordet forvist vært skrevet med dobbel i - altså 'forviist' (ii = lang i). Det står åpenbart 'forreist', selv om jeg ikke kan huske å ha støtt på det ordet/den formen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Fantastisk Kristian!En stor gåte er løst, og jeg vil tro det er mange som setter pris på det! Meg selv inkludert.Da er det ikke usannsynlig at Jan Jansøn søkte lykken i Frankrike f.eks.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til innlegg 272. Ingen sønn Fridrich er oppført i skiftene etter Søren Christensen Dreyer eller noen av konene hans. Det er lenket til disse skiftene i innlegg 152 og 185.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten språkkommentar til innlegg 275 m.fl. Ordet 'forreist' kan jo være påvirket av tysk 'verreist' (jf. ordet 'ungefæhr' senere i setningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av innlegg 192:Claus Steensens sønn Nicolaus Clausen hadde altså antakelig (minst) følgende barn med kona Karen Larsdtr. (gift i Eiker 26/1 1716):1. Døpt 2/8 1716: Claus. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen, Smid. Blant fadderne: Anne-Mari Friderichsdatter Von Osten.2. Døpt 6/1 1718: Lars. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen. Blant fadderne: Michel Johansøn (Boveng).3. Døpt 8/12 1720: Ide Christin. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen. Blant fadderne: Anne-Mari Niels Steensøns.4. Døpt 29/3 1724: Niels. Far: Nicolaus Clausøn. Jeg vet foreløpig ikke noe om dise barnas skjebne, men en Lars Nicolaisen fra Vestfossen som gifter seg i Eiker i 1741 med Else Nielsdtr. Kolberg, KAN være sønn nr. 2.Det som for meg er særlig interessant, er hvor lenge etterkommerne til Claus Steensen var sysselsatt i jernverksvirksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel vielsen til den Lars Nicolaisen som du lurer på er sønn av Nicolaus Clausøn ? LenkeDet står vel ikke nevnt fars navn i kirkebøker, men det er ikke mange Nicolaisen mavn nevnt i vielser på Eiker fra passe tidsrom.Kan hende det kan finnes barndåper med oppkallinger hos dette ekteparet?Kan lete litt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ingen barnedåper etter Lars Nicolaisen. Jeg fant nemlig nettopp skiftet etter ham, datert Vestfossen 16. februar 1742:'Lars Nicolayssøn Smed'. Han etterlot seg bare enka Else Nielsdatter.Dermed ser det altså ut til å være svært tynt med etterslekt etter Claus Steensen Henning. Det gjenstår å utrede den videre skjebnen til Nicolaus Clausens eldste sønn, Claus Nicolausen. De øvrige barna til Nicolaus Clausen - Ide Christin (f. 1720) og Niels (f. 1724) - må vel være døde som små, siden de ikke er nevnt i skiftet etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dessverre ikke lest skiftet etter Lars Nicolaisen skikkelig før jeg ble 'kastet ut' av de skannede skifteprotokollene. Kanskje broren Claus var nevnt der. Referanse: Skifteprot. nr. 9a for Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, fol. 78b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da var det ikke rart at jeg lette forgjeves etter barn i ekteskap etter Lars og Else.Skal se om jeg finner noe om de IdeChr. , Claus og Niels .Bør kan hende lete etter om de også døde unge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ide Christin og Niels må være døde som små, dvs. før skiftet etter faren 31/7 1724 (Niels i så fall kort tid etter dåpen 29/3 s.å.). Claus må også være død tidlig - i hvert fall før skiftet etter broren Lars i 1742. Jeg kom nemlig nettopp inn igjen i det skannede skiftematerialet,og da ser jeg at siden Lars ikke etterlot seg livsarvinger, var arvingene 'hans nærmeste Slægtninge' - nemlig to av farens søstre: '...den ældste ved Navn Catrine Claus Daatter' og 'den anden Kirstine Claus Daatter'. Det går også fram at Catrine Clausdatter er enke etter en 'Claus, Eysfos udi Hofs Sogn udi Jarlsberg Grevskap' - og at Kirstine Clausdtr. er enke etter en Poul Amundssøn, og er 'boende paa Bergstaden Kongsberg'.Lenke til skiftet: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23810/87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete litt i de kronologiske lister i kirkebøker for Eiker, etter dødsfall til disse barna, men vanskelig for meg å lese :-(Skiftene strever jeg også med, så jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg med dette.Lykke til i din leting fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai Smed i Vestfossen ble begravet i Eiker 37 år og 11 mnd.(?) gml. i 1724. Dato: Dom ? post Pascha (som må være en gang i mai). På samme side i kirkeboken finner vi begravelsen til 'Sl. Nicolaj Smeds barn i Vestfossen: Niels'.Nicolai Smeds begravelse er nr. 39, mens vi finner sønnen Niels på nr. 49: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er begravelsen til dattera (nederst høyre side):LenkeHun kalles riktignok Inger Kierstine (ikke Idde Christin), men faren er Nicolai Smed i Vestfossen, begravelsesdatoen er 23. p. Trinit 1722 , (så vidt jeg kan se), og jentas alder er 3 år.Et barn av Nicolaus Claussøn i Vestfossen ble for øvrig også begravet Dom 2. post Pascha 1722. Navnet var Niels, og alderen 14 dager. Nicoaus hadde altså to sønner med navnet Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Nicolaus Clausens datter ble begravet i 1723 (ikke 1722). Datoen må være en gang i desember, og siden hun ble døpt 3. desember 1720, stemmer jo alderen 3 år perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Lars Nicolaussen har utvidet vår kunnskap om Claus Steensen Hennings barn. Det vi til nå har visst, er at han og kona Ingeborg Gundersdtr. var foreldre til følgenden:1. Døpt 27/9 1685: NN. Far: Claus Verchet, former.2. Døpt 19/8 1688: NN. Far: Claus Steensen, masmester.3. Døpt 18/4 1793: Mari. Far: Claus Former.4. Døpt 26/5 1795: Niels. Begr. 3. s. i faste 1696.---Et av de to ikke navngitte barna kan være sønnen Nicolaus. Nå vet vi altså at det var to døtre til:- Cathrine Clausdtr., levde i 1742 - og var da enke etter en Claus på Eidsfoss i Hof, Vestfold. An arbeidet antakelig på Eidsfoss verk, men hvem var han?- Kirstine Clausdtr., levde i 1742 - og var da enke etter Poul Amiundsen i 'Bergstaden Kongsberg'. Han var antakelig ansatt på sølvverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessante funn du har gjort her :-) Vet ikke om det framgår av skifter hvem Claus , ektemann til Carthhrine Clausdatter var?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får prøve å oppspore den videre skjebnen til dette paret. Når det gjelder Kirstine Clausdatter og Poul Amundsen, ser jeg at store deler av etterslekta er godt dokumentert på Kongsberg - flere med tilknytning til sølvverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt nærmere på skiftet etter Lars Nicolausen (1742), og det er en rekke personer som er omtalt - også barn av Nicolaus Clausens avdøde søsken. Når det gjelder Cathrine Clausdatters avdøde ektemann, så kalles han rett og slett Claus Eidsfoss (det blir også bekreftet senere i skiftet). Og bostedet er - nettopp Eidsfoss. Spørsmålet er så om denne Claus Eidsfoss på Eidsfoss verk kan identifiseres nærmere. Han er altså død før 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig dukket det opp en eldre, relevant tråd i DIS' sletsforum vedr. skiftet etter Lars Nicolausen/Nicolaisen!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er åpenbart noen feil i tolkningen av skiftet i den tillenkede tråden (297). Cathrine og Kirstine Clausdøtre var ikke barn av Claus Nicolaisen. Det sies tydelig at de var søstre av den avdøde Lars Nicolaisens far - altså søstre av Nicolaus Clausen. Jeg kan ikke se at Claus Nicolaisen er nevnt i skiftet i det hele tatt - og har derfor konkludert med at han var død på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom skiftet etter Lars Nicolaisen nok en gang - og jeg ser da at navnet Claus Nicolaisen likevel er nevnt. Det dukker nemlig opp et par menn fra Bragernes, som framsetter arvekrav: Rasmus Olsøn Maler og Ole Richvoldsøn. De hevder at deres hustruer er døtre av en 'Slegfredsdatter' av Claus Nicolaisen (som 'skal være boende her udi Eger Præstegiæld'). 'Slegfredsdatteren's navn var Johanne Clausdatter (som på skiftetidspunktet er død), gift med Amund Pedersøn 'boende paa en Huusmandsplads under gaarden Bryn her i Eger Præstegiæld'. Rasmus Olsøn Maler er g.m. Maren Amundsdtr., mens Ole Richvoldsøn er g.m. Joran Amundsdtr. Amund Pedersøn og Johanne Clausdtr. har også en sønn - Ole Amundsøn - 'boende i Drøbach'.Jeg har litt problemer med kronologien her - dersom det stemmer at de to Bragernes-mennene er gift med barnebarn av Lars Nicolaisens bror Claus Nicolaisen. Ikke bare LITT problemer - det er rett og slett en umulighet. Claus Nicolaisen må derfor være feilskrift i skifteteksten. Det eneste logiske (og mulige) er at Johanne Clausdatters far er Claus Steensen (Henning).De øvrige personene som melder seg med arvekrav i skiftet, er søsken av Lars Nicolaisens mor (samt noen barn av hennes søsken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikten over arvingene til Lars Nicolaisen i lenken til innlegg 297 er nok likevel korrekt - dersom navnet Claus Nicolaisen (som altså må være feilskrift i selve skifteteksten) endres til Claus Steensen (Henning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.