Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Til Oddbjørn i innlegg 323I Gjallarhorn nr.8 fra 1991 (Medlemsblad for Vestfold og Buskerud Slektshistorielag) står det på s.30 at 'Ruuds samlinger' anfører at Johan Bovin den 24.sept.1683 sier at han kom til Vestfossen for 25 år siden (dvs. ca 1658). Han vitner da om hammeren i Vestfossen. Hans hustru Maren Stensdatter Henning har vært i Vestfossen i 28 år.Da tolket jeg det dithen at hun kan ha vært gift før, og kan ha blitt tidlig enke.Jeg bestilte kopi av hennes skifte fra arkivet på Kongsberg. Skiftet befinner seg i skifteprotokoll for Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri: Skifteprotokoll 2A fol. 33a-34a. Jeg har ikke oversatt/transkribert alt, men jeg mener å kunne tyde at hun var gift med Henrich, og fikk tre barn: Johan, Mari og Maren. Jeg har kun funnet litt om Johan, tror jeg.Johan Hendriksøn døper sin datter Anna 3.mai 1696 i Eiker. Faddere er bl.a. Anna Morten Jansøns og Mikel Johansøn. Her er lenke:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=edop1683&gardpostnr=1411&merk=1411#ovre>Lenke Her er lenke til Johan Michelsen Bovengs skifte. Kona Marens skifte foregikk i 1689 står det her. (I Eiker)LenkeMin tolkning er at de bodde på Vestfossen til 1689 da Maren døde. Boveng skriver nemlig kontrakt med Fritzøei 1689. Det er ikke funnet skifte etter Maren i Hedrum.Her er en annen nyttig lenke vedr. skifter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Så vidt jeg kan se, mangler beklageligvis protokoll 2A for Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri i de skannede skifteprotokollene her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg er ganske sikker på barna Johan og Marie. De står nevnt i utlodningen. Ser ut som om Marie er død før moren, og at Marie har en sønn Anders Janssøn som overtar hennes del i boet.Jeg må ta reservasjoner fordi min gotisk lesing ikke er noe å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det ser vel da i hvert fall ut til at Johan Henriksen (som sikkert også vil figurere i enkelte kilder som Jan Henriksen) fikk etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lisbeth (327): Opplysningen om at Maren Steensdtr. i 1683 hadde vært i Vestfossen i 28 år, er jo i og for seg en interessant opplysning. Hvis dette stemmer sånn noenlunde, havner vi altså rundt årstallet 1655 - og på det tidspunktet var faren, Steen Henning, masmester ved Hassel verk. Maren var neppe voksen i 1655, men siden hun åpenbart er blitt boende der også etter at faren forflyttet seg til Fritzøe verk, er det jo sannsynlig at hennes første ektemann (Henrik) arbeidet ved Hassel verk/Vestfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til innlegg 327:Den siste fadderen for Johan Henriksens datter Anne i 1696 heter Peder Børgesen. Jeg har en mistanke om at det muligens kan være Johan Henriksens fetter - nærmere bestemt sønn til Catharina Steensdtr. Henning og Børre Skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26/10 1690 har Peder Børgesøn, Vestfossen, sønnen Børger til dåpen. Første fadder er da Morten Jansøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Det tror jeg du har rett i. (innlegg 332)På s.318 i Brunlanes bygdebok (Lorens Berg) står det litt om Sten Hennings etterkommere. Bl.a. at Catharina Steensdatter Henning var gift 2. gang med Gunnar Ellingsøn. Og som skrevet over 1. gang med Børre skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han har nok flere barn. Ved Hendriks dåp kalles faren kun Peder Børgesøn - og det er også en Peder Børgesøn, Egnes, som får et par barn i 1690-årene. Det tror jeg må være en annen. Men Peder Børgesen, Vestfossen, har sønnen David til dåpen 6/5 1694 og Christopher 27/11 1698 - og ved den første dåpen heter en av fadderne 'Thomas Johansøn'. Jeg har en mistanke om at han kan være identisk med Tommes/Thomas Jansøn Boveng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

16891201 døpes HENDRIK sønn til PEDER BØRGESØN 1.fadder ANNA SØFRENSD. 2.fadder JOHANNE JOHANSD. SOSSEN.Denne Johanne Johansd. Sossen skulle vel aldri være datter til Johan Michelsen Boveng, som giftet seg med Hans Fridrichsøn, Sossan i Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Fadder Anna/Anne Søfrensdatter går igjen som fadder 3 steder til Peders barn. Dersom barna er 'vår' Peder Børgesøns så lurer jeg på om denne Anna/Anne kan være barnas mor ev. mors søster??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(339) Det høres vel ikke urimelig ut?(340) Jeg tviler på at det er barnas mor. Da hadde det nok stått 'Moderen' - eller noe slikt. Ellers er det ikke min erfaring at foreldrene kunne være faddere før mye senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Søfrensdatter (og jeg tror det er samme dame hele veien) er 1. fadder til barn fra Vestfossen hele 31 ganger i perioden 1689-1697. Bl.a. til disse (i tillegg til Peder Børgesøns sønner Hendrik, David og Christopher):30/3 1690 - Olluf Olufsøns datter Johanne (her er Peder Børgesøn 3. fadder).17/7 1692 - Hans Sossens datter Birgitte.23/9 1694 - Hans Fridriksøn Sossens datter Kjersti.30/3 1694 - Thomas Johansøns datter Mari.-------------Selv om alle de ovenfor nevnte er i slekt med hverandre, tviler jeg likevel på om de er i slekt med Anna Søfrensdatter. Det ser nemlig ut til at svært mange av de verksansatte på Vestfossen bruker henne som fadder. Jeg vil derfor gå ut fra at hun har vært kona til en av 'offiserene' ved verket. Det vil i så fall følge et mønster jeg har sett ved andre jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Til innlegg 342:Anna Sørensdatter er faktisk kona til 'Monsieur' Morten Johansøn Bovin,bror til Thomas og Johanne.Til innlegg 339:Joda,Johanne Johansdatter Bovins mann heter Hans Fredriksen fra Såsen(ca.1654-1708,begr.1/11, 54 år 5 mnd.gammel)Hans er sønn av Fredrik Olsen Såsen(ca.1618-94),gift med Berte Kristoffersdatter.Disse opplysningene har jeg fra Thorleif Solberg,Hønefoss.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Jeg hadde faktisk allerede notert meg at kona til Morten Jansen Boveng hette Anne Sørensdatter! Ja ja - sånn kan det gå når det blir mange navn å holde styr på. Begge er også nevnt i denne tråden:LenkeDer er det ellers - i innlegg 50 - en referanse til skiftet etter Maren Steensdtr. Henning, der alle de tre barna fra første ekteskap er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse (344): I siste linje skulle det stått 'innlegg 53'. Jeg tillater meg å 'lime' det inn her:Jan Engedahl, Eiker, 16.3.2007 22:16 (53)Ref. inlegg 20,37 og 41. 06.08.1689 skifte og bytte i Johan Hammer Smeds hus i Westfossen etter avdøde Maren Steensdatter. Hennes barn. Johan Hendrichsen, Marie Hendrichsdatter, Maren Hendrichsdatter som var død, hun hadde sønnen Anders Jensen. Barn med Johan Bowin. Mickel, Morten, Thommis, Johan og Niels Janssønner, Johanne og Anne Jansdøttre. SAKO EMS skp. 2 folio 33-34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel den artikkelen i Gjallarhorn som Lisbeth henviser til i innlegg 327:Lenke Michelssen Bovin skifte 1693.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt 'hopp og sprett' her - men det var plutselig en tanke som slo meg vedrørende Johan Michelsøn Bovengs og Maren Steensdatter Hennings sønn Jan - han som omtales slik i skiftet etter faren 3/11 1692:'Jan Jansøn, som af landet er forreist, Och Ej wides huor, Sagdes nu ungefæhr af 20 aars alder [...]' (se for øvrig innlegg 275).Familien vet altså ikke hvor han befinner seg. Er det da sikkert at han er utenlands? Om så var: Kan han så senere ha vendt hjem igjen - kanskje til et annet sted i landet?Grunnen til at jeg spør, er at det blant de 'Gemener Arbeyder eller Berg Geseller' ved Baaselands verk (det senere Næs verk) i Aust Agder i 1701-manntallet er registrert en Jan Jansøn, 26 år, f. i Skotselv - som jeg ikke har greid å identifisere nærmere. Fødestedsopplysningene i manntallet er omtrentlige, men Skotselv skal nok her bety Hassel verk. Denne Jan Jansøn fra Skotselv har i 1701 en sønn på 4 1/2 år som også heter Jan Jansøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(348): Så lenge vi ikke vet mer om Jan Jansen Boveng enn det som står i skiftet i 1692, er nær sagt alt mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(349): Det har du selvsagt rett i. Et poeng med å trekke fram Jan Jansen fra Skotselv, var for så vidt å peke på at det kan tenkes andre skjebner for Jan Jansen Boveng enn at han 'forsvant' for godt i utlendighet. Det er imidlertid liten sannsynlighet for at vi vil få noe mer konkret kunnskap om hvor det ble av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.