Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Bare for å avrunde Jan Jansen-'avsporingen': Jan Jansen fra Skotselv må ha kommet til Baaselands verk i Holt en gang i slutten 1690-årene. Jeg vet ikke hvem kona var, men i tillegg til sønnen Jan (f. ca. 1695/96) fikk han to sønner i Holt (der den eldste kirkeboka er fra 1699): Olle (1701) og Søren (1704). Det var flere av arbeiderne ved verket som kom fra Fritzøe-'konsernet' rundt 1700. En av fadderne for Olle Jansøn var Lars Hanssøn Brunwald (ant. fra Brunlanes-verket) - mens en av fadderne for Søren Janssøn var Daniel Hammersmed, som nok også kom fra samme området. Jan Janssøn kalles for øvrig stort sett bare Jan ved Hammeren - og var følgelig hammersmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Steen Hennings barn:Det var skifte etter Anna Steensdtr. på 'Holmen ved Laurvigen' i Brunlanes 3. oktober 1703 - og arvingene var enkemannen Sivert Hansen og følgende barn:1. Claus Sivertsen, 28 år.2. Hans Sivertsen, 22 år.3. Steffen Sivertsen, 16 år.4 Cathrine Sivertsdtr., 26 år.5. Maren Sivertsdtr., 24 år. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25450/42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1701-manntallet for Larvik grevskap:3181 Sivert Hanssen 50 Strandsiddere %Er andført i Berrigs Annex% Holmen3182 Claus Siverssen 20 Sønner Farer fra Brunlaugnæs Holmen3183 Hans Sivertzon 18 Sønner Holmen3184 Steffen Sivertzøn 10 Sønner Holmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste av Anna Steensdtr. Hennings barn jeg har funnet noe mer om, er datteren Anna, som det var skifte etter 12/3 - 27/9 1712 (Larvik sk.prot. 4, fol 58a): Anna Sifvertsdtr. Lund, Steenene. Hun hadde vært g.m. Abraham Andersen Lund (som det var skifte etter 19/6 1708) - og de hadde barna Anders Abrahamsen (14 år), Andreas Abrahamsen (6 år) og Anna Abrahamsdtr. (4 år).Sivert Hansen Holmen levde i hvert fall så sent som i desember 1731. Da er han nemlig nevnt i et skifte etter ei søsterdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at Stenene (Steenene) er en bydel i Larvik. Er det et navn som fremdeles er i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være datter til Jan (Johan) Mikkelsen Boveng og Maren Steensdtr. Henning. De hadde, så vidt jeg vet, ei datter som hette Maren. Hun var muligens ikke gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Gunn (selv om lenken ikke virket :-)).Innlegg 359 var selvsagt en kommentar til 357.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(359) - rettelse: Maren Jansdatter Bovengs mor var ikke Maren Steensdatter, men Johan Michelsen Bovengs 2. hustru - Maren Kjellsdtr. Hun var vel da - etter tradisjonen - oppkalt etter farens 1. hustru (og altså ikke etter sin mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har notert at Johan/Jan Michelsen Bovengs hustru nr. 2 het KAREN Kieldsdatter. Mener det står i skiftet etter ham.Jeg har også notert at de fikk to barn: Kield og Maren. Kield døde tidlig (1693?). Maren har jeg ikke funnet noe om. Så det at hennes navn er funnet i ligningen for 1729 og 1730 er veldig interessant.Det står jo klart og tydelig egentlig. Men det er ikke mange kvinner på den lista. De fleste av de er nevnt som enker. Hva med Maren - det står ikke enke i forbindelse navnet hennes i 1729 og 1730. Er hun da enslig, eller kan man gå ut fra at hun er enke, og at mannens navn er utelatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riktig at Jan Michelsen Bovengs enke het Kari Kjellsdatter. Hun var trolig fra Skien eller Kragerø med omegn. Det var skifte etter hennes barnløse søster Anne Kjellsdatter på Torstrand i Larvik 27. juni 1693. Dette skiftet gir grunnlag for å sette opp følgende slektskrets:Kjell - ellers ukjent - men kanskje født på 1620-tallet. Død før 1693. Gift minst to ganger.I det ene ekteskapet (uvisst hvilket) hadde han sønnen Kristian Kjellsen. I 1693 heter det at han hadde reist fra landet 2 1/4 år tidligere. På skiftet etter halvsøstra Anne Kjellsdatter var han representert ved Markus Clodt i Skien, etter en fullmakt datert Kragerø 26. mars 1692.I det andre ekteskapet hadde han døtrene Kari, gift med Jan Michelsen Boveng, Anne, gift med Baltser Hansen i Larvik, og Mari, 25 år og ugift i 1693.Mari Kjellsdatters verge var den ovenfor nevnte Markus Clodt i Skien, som var gift med Maris avdøde mors søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når Mari Jansdatter Boveng skatter på egne vegne i Larvik omkring 1730, vil jeg i utgangspunktet anta at hun var enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(363/364:) Iflg. innl. #14 og #133 hadde Johan Michelsøn Boveng 6 barn med sin 1. kone Maren Steensdatter Henning (død 1689) og 3 barn med sin 2. kone Karen Kieldsdatter: Anne (g.m. smed på Kongsberg, Jørgen Nielsen), Kjeld (død mai 1693) og Maren f. 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(363/364) Jeg ser nå at jeg beklageligvis har kommet i skade for i farten å gi Johan Michelsen Bovengs 2. kone feil fornavn. Karen er det korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(367): Anne, gift med smeden Jørgen Nilsen, var fra første ekteskap med Maren Stensdatter Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Vigerust presenterer også en alfabetisk oversikt over kvinnene (fornavnsliste) i den omtalte ligningen for Larvik:LenkeDet interessante her, er at mange omtales spesifikt som enker. Nå er det jo ikke sikkert registreringen er konsekvent, men Maren Jansdatter Boveng er blant dem som ikke kalles enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

I skiftene som Kristian har lagt ut vedr. Hedrum finner jeg en Maren Jansdatter. Kan det være henne det er spørsmål om her?LenkeFolio 264b-265b / nr. 212 / 4. november 1756Afgangne Christen Iversen Herbiørnrød i Hedrum Sogn.Arvinger:Enken Maren Jansdatter. Sønnen Iver Christensen, 28 år, hjemme hos moren. Sønnen Jan Christensen, 25 år, tjener hos oberstløytnant Klein. Datteren Inger Christensdatter, hjemme. Iver ble formynder for sin søster og lagverge for sin mor.Brutto: 74 - 2 - 18 Netto: 39 - 0 - 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kristen Iversen Herbjørnrøds enke kalles rett nok Jansdatter i ektemannes skifte, men i ekstraskatten 1762 og ved hennes egen begravelse kalles hun Jonsdatter.Fadderskap kan tyde på at denne Mari Jonsdatter var søster av Frans Iversen Åserums kone Kirsti Jonsdatter. Muligens var de identiske med døtrene til Jon Jonsen Søndre Gjone, som het nettopp Mari og Kirsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har leita veldig etter Kari/Karen Kieldsdatter. Hvor ble hun av etter at mannen Johan Michelsen Boveng døde. Kanskje jeg har funnet henne her i Eiker, gift med Sven Jonsøn 14/9 1704?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.