Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei Gunn!Jeg tror nok dessverre ikke de to du har funnet er relevante her. Den første har helt andre foreldre, mens den siste har patronymet 'Siffersen' (dvs. Sivertsen/Syvertsen).Ellers: Takk for din positive vilje til å hjelpe - og god påske til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi så langt (nokså sikkert) vet om Catharina Steensdatter Hennings familieforhold, er følgende:Catharina er død ved skiftet etter faren i 1677. Det er også hennes to ektemenn - og vi kan stille opp følgende:- Catharina Steensdtr. Henning, g. 1) med Børre Skredder (som i 1666 var bosatt - 33 år gammel - som husmann på Horgen i Haug, Eiker).I. Catharinas barn med Børre Skredder:1. Peder Børresen, bosatt i Vestfossen, g.m. NNII. Barn av Peder Børresen og NN:a) Henrik Pedersen, døpt i Eiker 1/12 1689.b) Børger Pedersen, døpt i Eiker 26/10 1690.c) David Pedersen, døpt i Eiker 6/5 1694.d) Christopher Pedersen, døpt i Eiker 27/11 1698.2. Inger Børresdtr., levde i 1677 - videre skjebne ukjent.3. Johanne Børresdtr., levde i 1677 - videre skjebne ukjent.- Catharina Steensdtr. Henning, g. 2) med Gunder Ellingsen, Skotfoss, Eiker.I. Barn av Catharina og Gunder Ellingsen:4 (1). Søren Gundersen, levde i 1677 - videre skjebne ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Egil (403): Glimrende! Jeg hadde dessverre ikke registrert ditt innlegg da jeg postet mitt. Skiftet etter Gunder Ellingsen inneholder jo en del ny informasjon. For det første: I og med at skifteforretningen er avholdt i 1680, ser det jo ut til at Gunder levde ved skiftet etter svigerfaren Steen Henning i 1677. For det andre: Catharina hadde 4 barn med Børge Skredder. I tillegg til de allerede nevnte 3 - også sønnen Børge Børgesen.Detaljene i skiftet skal det nå bli interessant å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det må være et fellesskifte etter Gunder Ellingsen og Catharina Steensdatter - som begge er døde. Og i siste del av skifteteksten er det formuleringer jeg tolker dithen at Gunder og Carharina har vært døde en fire års tid før skiftedatoen 20/1 1680. Dermed stemmer det jo at de var døde allerede ved skiftet etter Steen Henning (1677). Sluttlinjene omhandler bl.a. (om jeg forstår det rett) at det er flere personer som har krav i boet på kompensasjon, etter å ha bistått de etterlatte barna med 'Føde og Underhold' etter foreldrenes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn (407): Det er selvsagt ikke umulig, men det må i så fall være snakk om et ekteskap nr. 2. Nå var det også en annen Peder Børgesen i Eiker samtidig - så det kan jo i og for seg også være han.Ellers har jeg sjekket skiftet etter Steen Henning på nytt (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25447/8) - og jeg ser da at alle de 4 barna til Catharina Steensdtr. og Børre Skredder er nevnt der - også Børre Børresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Børge Børgesøn som gifter seg 24/10 1700 i Eiker med Daarete Halvorsdtr. fra Skotselv:LenkeHan kan jo se litt interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Børge Børgesen kan jo selvsagt være et totalt blindspor, men det ser ut til at Daarete Halvorsdtr. muligens kan ha vært gift tidligere. 23/8 1691 giftet i hvert fall en Dorothea Halvorsdatter seg i Eiker med Carl Hendriksøn i Skotselv. De fikk tre døtre: Barbara (1692), Sidtzel (1694) og Anne (1697). Og Dom. trin sepult. 1698 er Carl Hendrichsøn fra Skotselv begravet i Eiker, 54 år gammel.Jeg kan for øvrig ikke se at Børge Børgesen og Daarete Halvorsdatter har barn til dåpen i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt nærmere på det utsatte skiftet etter Gunder Ellingsen og Catharina Steensdtr. Henning i Skotselv 20/1 1780 (se lenke til innlegg 403).Om jeg tolker det hele rett, refereres det til en tidligere registreringsforretning som skal ha vært foretatt 5/10 1676 ('Ao 76 d: 5 octbr.'). Dermed må vi anta at begge har avgått ved døden litt før det. Minst 2 av barna har i hvert fall vært tatt hånd om av andre 'ungeferlig paa 4 aar'. Ut fra sammenhengen dette presenteres i, bør det være snakk om Gunders og Catharinas felles barn (Søfren Gundersen) og de(n) yngste av Catharinas barn med Børre Skredder.De mest interessante navnene som forekommer i skifteteksten:Hans Jacobsen på Modum - som figurerer både som debitor og kreditor. Boet har penger til gode hos ham ('Sal. Gunder Ellingsens arv efter sin Sal. Fader d. 20 octbr. 77'). Han bør derfor være beslektet på en eller annen måte med Gunder Ellingsen (kanskje en svoger?). Men boet skylder også Hans Jacobsen penger ('for it barn hand ungeferlig paa 4 aar haver haft hos sig og holt amme til i et aar' - antakelig Søfren Gundersen).Niels Ristved(s Quinde). Boet er her skyldig penger ('for it barn hun paa 4 aar haver haft hos sig'). Det er vel ikke usannsynlig at Niels Ristveds kone kan ha vært en søster av Børre Skredder?Jens Børesen Skredder. Boet skylder ham penger for 'adskilligt til begrafvelses bekostning (m.m.). Kan det her være snakk om uoppgjorte utgifter i forbindelse med Børre Skredders begravelse? Det er vel i hvert fall (både p.g.a. navnet og profesjonen) sannsynlig at Jens Børresen Skredder må ha vært en slektning av Børre Skredder.Matz Ellingsen. Boet skylder ham penger 'for adskillig bekostning til begravelsen'. Jeg vil anta at han har vært en bror av Gunder Ellingsen.Niels Masmester. Boet har til gode '3 1/2 Aars Huse leje hos Niels Masmester som i same Huse haver været, ad aarl. 6 rdl. er 21 rdl.'. Kan det her være snakk om masmester Niels Steensen Henning, som har bodd i sin avdøde søsters og svogers hus?Johan Hammersmed. Boet skylder ham penger 'for Huus og Grundleje ved Fossen'. Sannsynligvis identisk med Johan Michelsen Boveng.Opplysningene kan vel i sum tyde tyde på at Gunder Ellingsen har vært knyttet både til Hassel verk (Skotselv) og til hammeren ved Vestfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang!Ja, dette skiftet var jo klargjørende mht. Gunder Ellingsens familieforhold. Snekker Elling Gundbiørnsen etterlater seg altså kona Maren Bertelsdatter, og de har hatt 4 barn sammen:1. Niels Ellingsen, død (etterlater seg barna Niels Nielsen, Kari Nielsdtr. og Anne Nielsdtr.).2. Gunder Ellingsen, død, (etterlater seg sønnen Søfren Gundersen). Dette er altså Catharina Steensdtr. Hennings ektemann nr. 2.3. Karen Ellingsdtr., g.m. Hans Jacobsen (som er nevnt i skiftet etter Gunder Ellingsen og Catharina Steensdtr.).4. Madts Ellingsen (som også er nevnt i skiftet etter Gunder og Catharina).Jeg ser ellers at avdøde Elling Gundbiørnsen bodde i Modum prestegjeld - men har litt problemer med gårdsnavnet. Står det Høllen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Niels Ristved, som er nevnt i skiftet etter Gunder Ellingsen og Catharina Steensdtr. Henning (og som hadde tatt seg av et av barna deres), er sannsynligvis omtalt på denne nettsiden (se nederst under gården Smedsrud):http://bingselva.no/gaarder_m_husmannsplass.htmHan (Niels Riistuedt) er her bl.a. karakterisert som 'En meget gammel oc bedaget Mand' i 1693 - og det er sannsynligvis samme Niels som er nevnt på Ristvedt i 1666-manntallet. Jeg vil gå ut fra at han har vært en nær slektning av Børre Skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den geografiske bekreftelsen - og siden med skifter er flott!Skiftet til Michel Jansen Boveng kjenner jeg til. Det er omtalt bl.a. i innlegg 388.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jo, det har ballet på seg etter hvert.Skiftene etter de fleste av Steen Hennings barn er funnet, men vi mangler et skifte etter hans eldste sønn - Claus Steensen - som døde i Øvre Eiker i 1703 (73 år gammel). Jeg har heller ikke sett noe skifte etter kona, Ingeborg Gundersdatter, som nok var en god del yngre enn ham - og som nok også overlevde ham (har heller ikke funnet hennes dødsår). De får en del barn i 1680- og 1690-årene, i et tidsrom der Claus Steensen altså må ha vært en mann i 50-/60-årsalderen. Det gjør at jeg 'mistenker' ham for å ha vært gift en gang tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt litt usikker på om patronymet Gundersdatter er rett når det gjelder Claus Steensens kone (jf. f.eks. innleggene 56 og 57). I den avskriften av kirkeboka man kan finne her i DA, og som er gjengitt i innlegg 56, er Ingeborg Gundersdatter og Claus Formers tolket som to ulike faddere: 2. fadder er Ingeborg Gundersdtr. og 3. fadder er Claus Forners (hustru). Jeg har sjekket kirkeboka uten å kunne avgjøre helt bestemt hvilken tolkning som er riktig.Claus Steensens kone er ellers, når hun opptrere som fadder, enten kalt Ingebore Masmesters, Ingebore Claus Formers eller Ingebore C. Formers. Siste gang jeg finner henne nevn son fadder, er i 1696. Ellers finner jeg Ingeborg Gundersdatter nevnt et par ganger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.Jeg var forresten litt upresis m.h.t. faddernummereringen i den dåpen jeg henviste til i (419); Ingebore Gundersdatter er 1. fadder og 'Claus Formers' 2. fadder:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ellers merke til at de aller fleste dåpsbarna Ingebore Masmesters (Claus Formers/Claus Steensens) er fadder for, har Skotselv (eller Verket) som oppgitt bosted. Det finnes et par andre Ingeborg som også er brukt en del som faddere for barn fra Skotselv/Verket: Ingeborg Hansdtr. og Ingeborg Larsdtr./Lauridsdtr. Førstnevnte ser ut til å være identisk med 'Ingebore Anders Søfrensen' - mens Ingeborg Larsdtr./Lauridsdtr. foreløpig ser ut til å være 'ledig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Noen supplerende opplysninger til innlegg 422; Denne Anders Sørensen har som slektsnavn WAHR,og er bror til Anna Sørensdatter Wahr,gift med Christen Nielsen('Unger/Finne')(1674-1717)i Skotselv.Hun levde 1742 da hun skiftet med sine barn.Anders er gift med Ingeborg Hansdatter.Anders og Annas foreldre er Søren Sørensen og Karen Hansdatter,Karens foreldre igjen er Hans Andersen og Birgitte Lauritzdatter fra Evjen på Modum. Muligens har de hatt en bror som het Truls Sørensen,som var sagfogd. Anders var tømmer-oppkjøper for handelshuset COLLETT og LEUCH i Christiania.De hadde en sønn Hans Andersen Wahr,gift Maren Klæboe. Disse opplysningene har jeg tildels fra artikkelen'Slekten Kleboe fra Modum' av Sven Moestue.(NST bind xxiv hefte 1 1973). Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt på siden (en assosiasjon jeg fikk i forbindelse med navnet Anders Sørensen):Det dukker nemlig opp en Anders Søfrensen (Ertballe) som ny forvalter ved Egelands verk i 1724 - dvs. omtrent samtidig som Steen Hennings sønn Gjert Jansen tiltrer som masmester samme sted - og han er da innsatt av bergamtassessor Justus Heinrich Weichhardt som i 1721 - sammen med biskop Bartholomeus Deichman - hadde kjøpt Hassel jernverk på tvangsauksjon. Christian Albrecht Ginheimer var involvert i konkursen på eiersiden. Han var samtidig på det tidspunktet eier av Egelands verk som fulgte med i dragsuget, hvorpå Weichardt også fikk hånd om dette. Anders Søfrensen ble så stedlig administrativ leder av Egelands verk i flere år (kilde: Jonas Hansens bok EGELANDS JERNVÆRK, Porsgrund 1903).Jeg er usikker på hvilket verk Anders Sørensen Ertballe var knyttet til før han kom til Egeland. Det KAN ha vært Hassel - men det kan også ha vært f.eks. Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.