Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo Oddbjørn!Kom over en dåps-innføring i Kb 1 for Bragernes 1634-62 (i B. J. Rosenbergers transkripsjon),og lurer på om dette barnet kan plasseres her i denne debatten!!.Dette er hva som står å lese på s.72:den 6/10-1658 døpes JOHAN MASMESTER I SKOTSELVS BARN.Dette er altså Bragernes,og såpass tidlig som 1658, kan dette være 'et Henning-barn',eller kanskje et Bovin- barn'?. Ville bare dele dette med alle i denne tråden,og får vel sees på som en liten digresjon?!God natt,mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skiftene har jeg sett, Gunn - men takk for lenkene likevel.Svenn Erling (476): Det var interessant! Dersom det her er snakk om Johan Steensen Henning, må dette barnet være født i et tidligere ekteskap (eller utenfor ekteskap). Han giftet seg nemlig 29/8 1669 i Skien med Karen Anundsdtr. Han var imidlertid ved Hassel Verk i 1658 som former, og var således voksen (ant. f. i 1630-årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg dåpen til 'Johann Maasmesters Barn I Scotzelff' i den skannede kirkeboka for Bragernes 6/1 1658:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som er kjent til nå, er det ikke plass til noen annen Johan Masmester ved Hassel verk i 1658 enn Johan Steensen Henning. Faren, Steen/Etienne Henning var masmester der fra ca. 1649 og et stykke utover på 1650-tallet, og broren Claus Steensen var i samme funksjon endel år senere. Vi vet ellers at både Johan og Claus er kildebelagt som formere/formerdrenger ved Hassel verk i 1650-årene. Det er forresten viktig å ta med her at yrkestitlene masmester/formermester/former ofte brukes noe inkonsekvent i 1600-tallskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skiftet hadde jeg ikke. Takk skal du ha, Kristian! Det ser ut til å være et omfattende og relativt komplisert skifte, så jeg får bruke litt tid på å sette meg inn i detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene ser ut til å ha vært knyttet til Anna Abrahamsdatter Lund, som Sivert Holmen hadde vært verge for. Hun var datter til Anna Sivertsdatter - som det var skifte etter i 1712, og som da er kalt Sivert Holmens datter (se innleggene 354 og 475).Jeg har antatt at Anna Sivertsdatter kan ha vært Siverts datter fra et tidligere ekteskap, men skiftet etter ham viser at Anna Steensdatter Henning var hans første kone. Og siden Anna Sivertsdatter ikke er nevnt blant arvingene i skiftet etter Anna Steensdatter (1703), må vi vel gå ut fra at Anna Sivertsdatter har vært ei 'uægte' datter av Sivert Holmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers omhandler skiftet også flere krav fra borger og handelsmann på Kongsberg Anders Griis, som er gift med Sivert Holmens datter Maren Sivertsdatter. Et av kravene omhandler utgifter han mener han har hatt til sin svigerinne Cathrine Sivertsdatters begravelse.Det ser ellers ut til at det bare er to av Sivert Hansen Holmens barn fra ekteskapet med Anna Steensdatter Henning som er i live ved skiftet etter faren i 1738/39: Ovenfor nevnte Maren Sivertsdatter og sønnen Stephen Sivertsøn (som 'skal være 50 aar men reist udenlands for een 16 aar siden'). Stephen er da representert ved fetteren Christen Pedersøn Tveten.Sivert Hansen Holmen er ved sin død gift for andre gang med Anna Jørgensdatter ('Anna Sivert Holmens').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte på Kongsberg i 1747 etter Sivert Hansen Holmens datter Maren (gift med Anders Griis), og her dukker det sannelig opp en ny Biering (Peder Jensen) som ekteparet Griis' svigersønn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Griis, som altså hadde vært gift tidligere, er for øvrig å finne i den trykte utgaven av eksaminasjonstallet for Kongsberg Sølvverk 1732 (Bjørn Ivar Berg, Kongsberg 1983) under oversikten over borgere i Bergstaden. Det blir der opplyst at han er 60 år, født i Christiania og har oppholdt seg i Bergstaden i 26 år. Han er 'Leverandør' og bor i eget hus på 'Kongens Grund'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(484): At Anne Sivertsdatter var Sivert Hansens datter utenfor ekteskap, er et logisk resonnement.Det er likevel ikke helt umulig at Sivert Hansen var enkemann da han ektet Anne Stensdatter Henning. Dersom Anne Abrahamsdatter var død i 1738, ville det ikke være etterkommere i dette eventuelle ekteskapet. Og da kan skriveren fort ha trodd at Anne Stensdatter Henning var Siverts første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du selvsagt ha rett i. Jeg er usikker på når Anna Abrahamsdatter døde, men det var i hvert fall før 1745 - ifølge skiftet (Lenke) etter ektemannen (og Anna?), der også ektemannens første kone (som det er ut til å ha vært skifte etter i 1743) er nevnt. Vi bør vel dermed anta at Anna Abrahamsdatter er død en gang mellom 1743 og 1745 - og således i live i 1738? Vi får ellers her opplyst at Maren Sivertsdatter Griis på Kongsberg var Anna Abrahamsdatters morsøster. Jeg skal se nærmere på det skannede skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skiftet: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25437/105Ja, da må Anna Abrahamsdatter ha vært i live i 1738, og da står uekte-teorien din solid.Jeg er uenig med skiftedatabasen, der både Anna Abrahamsdatter og Marta Olsdatter er registrert med rollen 'arving'. Skiftet er er felles etter Nils Andersen og Anna Abrahamsdatter, så begge er arvelatere. Og Marta Olsdatter nevnes kun fordi hun er mor til en arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skumlest den skannede skifteteksten, som er datert 15. september 1746 (ifølge registeravskriften er 1745 det korrekte årstallet). Skiftet gjaldt - som du også skriver, Kristian - både Anna Abrahamsdatter og ektemannen Niels Andersen Sandene. Det ser ut til at de har avgått ved døden med kort tids mellomrom ikke lenge før skiftet ble avholdt. Til arv og deling var der i underkant av 70 Rdl i boet - som ble fordelt med halvparten til Niels Andersens sønn fra 1. ekteskap, Ole Nielsen, og halvparten til Anna Abrahamsdatter morsøster, Maren Sivertsdatter Griis på Kongsberg. Niels Andersen og Anna Abrahamsdatter hadde ingen barn sammen.Og konklusjonen bør altså da bli at Anna Abrahamsdatter levde ved skiftet etter morfaren (og vergen) Sivert Hansen Holmen, og at hennes mor - Anna Sivertsdatter (g.m. Abraham Lund) - nok har vært Siverts datter født utenfor ekteskap (og dermed ikke en Henning-etterkommer).Ellers er jeg enig i din korreksjon av statusplasseringene i skiftedatabasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut til at begge ektefellene forsvant på sjøen samtidig, nærmere bestemt i Viksfjorden (i Tjølling) da de skulle ut på en av øyene der og sanke høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det vi til nå vet, kan det se ut til at det bare var ett av barna til Sivert Hansen Holmen og Anna Steensdatter Henning som fikk etterkommere. Sønnene Claus Sivertsen og Hans Sivertsen (hhv. 28 og 22 år ved skiftet etter mora i 1703) er åpenbart ikke i live ved skiftet etter faren i 1738 (og etterkommere er der ikke nevnt). Også dattera Cathrine Sivertsdatter (26 år i 1703) er død (åpenbart uten etterkommere) før 1738). Da gjenstår sønnen Steffen Sivertsen (16 år i 1703) og Maren Sivertsdatter (22 år i 1703).Steffen er anslått til å være 50 år i 1738, og har da vært utenlands i 16 år. Han er representert ved skiftet etter faren av fetteren Christen Pedersen Tveitane. Dersom han hadde vært i live (eller man hadde visst noe om ham) da det ble skiftet etter halvsøstera Annes datter Anne Abrahamsdatter i 1745/46, burde han ha vært nevnt. Særlig siden helsøstera Maren får halvparten av arven.Dermed gjenstår kun Maren Sivertsdatter. Hun var altså gift med borger og 'leverandør' på Kongsberg Anders Griis. Hun ble begravet på Kongsberg 15/8 1747, 68 år gammel - og det ble umiddelbart åpnet skifteforretning etter henne og Anders (som da allerede hadde vært død en stund). Arvingene var Hans Andersen Griis, Anders Griis' sønn fra et tidligere ekteskap (men som hadde vært utenlands i 20 år, og som man ikke visste mere om) - samt fellesbarna til Maren Sivertsdatter og Anders Griis, som var følgende:1. Niels Andersen Griis. Gift (uvisst hva kona hette). Minst én sønn: Niels Nielsen Griis, konfirmert på Kongsberg 6/10 1771. Dessuten hadde Niels Andersen en sønn utenfor ekteskap med Anna Lovise Jacobsdtr. (som var g.m. Michel Pedersen Strauv/Schaugen): Anders Nielsen Griis (f. ca. 1744). Han døde ugift 'ved en reise til Lardal 6. April 1771'.2. Mallene Maria Andersdatter Griis. 33 år i 1747. Ugift. Skifte etter henne 10/4 1767.3. Margrethe Andersdtr. Griis. 'Fraværende paa Eeger' i 1747. Gift i løpet av skiftebehandlingen etter foreldrene med Peder Jensen Biring (Eiker?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Andersen Griis må ha vært litt av en rundbrenner. I tillegg til sønnen Anders Nielsen Griis, som han fikk ca. 1744 med Anna Lovise Jacobsdtr. (har ikke funnet dåpen i Kongsberg), ble han i 1743 også far til Inger Nielsdtr. - også med Anna Lovise Jacobsdtr. som mor (barnet døpt i Kongsberg 10. mars 1743). Og som om ikke det skulle være nok: Sønnen Niels Nielsen Griis (som ble konfirmert i 1771) ble også født utenfor ekteskap! Han ble døpt i Kongsberg 31. mars 1753, og mora var Karen Tostensdtr. Møller. Det er ingenting som tyder på at Niels Andersen Griis noen gang var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det kommet mange spennende opplysninger fra skifter :-)Legger inn dette fra Larvik med Sivert Hansen Holmen som verge: LenkeDet ser ut til at ekteparet som Kristian nevner druknet i Viksfjord, forsvant i mine forfedres rike :-)Får kikke nærmere på slektskapsforholdene her, skulle ikke undre meg om noen av viser seg å være mine aner :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser jeg har tatt med skifter her som det er lenker til tidligere her:-(Her er konfirmanten Nils Nilsen Gris : LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo usikkert hvor lenge man kan finne etterkommere etter Sivert Hansen Holmen og Anne Steensdtr. Henning. Som vi har sett, var det sannsynligvis bare dattera Maren Sivertsdtr. (Griis) som var 'produktiv'. Av Niels Andersen Griis' barn, ser det så ut til bare å være Niels Nielsen Griis som kan ha fått barn, men jeg har foreløpig ikke registrert verken giftermål eller barn på ham. Muligheten for at Margrethe Andersen Griis (g.m. Peder Jensen Biring) fikk barn, er selvsagt til stede. De bodde muligens i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står det at ekteparet Margrethe Griis og Peder Jensen fortsatt bor i Eker ved dette skiftet: LenkeOm disse har etterkommere bør de vil finnes i Eker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.